0
02122891840

سمپاد چیست؟

هر ساله دانش آموزان زیادی از سراسر کشور برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان در آزمون ورودی این مدارس شرکت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به معرفی سمپاد و آزمون آن بپردازیم و شما را به طور کامل با نام‌هایی که پیرامون مدارس استعدادهای درخشان وجود دارد، آشنا کنیم؛ تا پایان همراه ما باشید.


سمپاد چیست؟

سمپاد، یک سازمان در زمینه آموزش و پرورش است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از ابزارهای موثر در تربیت و آموزش نخبگان در کشور ایران به چشم می‌آید. هدف اصلی این سازمان بهره‌برداری از استعدادهای نخبه جوان کشور و آماده‌سازی آن‌ها برای مسائل مهم و توسعه کشور می‌باشد. سمپاد در واقع مخفف عبارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که برخی آن را با نام تیزهوشان نیز می شناسند و نخستین بار در سال ۱۳۵۵ تاسیس شد.

سمپاد همان طور که از نامش پیداست، شناسایی و پرورش دانش آموزان با استعداد و نخبه در کشور را برعهده دارد. این سازمانی مدارسی در مقطع اول متوسطه اول و مقطع متوسطه دوم دارد که به مدارس تیزهوشان مشهور هستند و به خوبی دانش آموزان را برای آینده آماده می کنند. هر ساله بیش از ۹۰ هزار نفر در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم شرکت می کنند تا شانس خود را برای تحصیل در مدارس تیزهوشان بسنجند.


تفاوت مدارس تیزهوشان با مدارس غیر انتفاعی، نمونه دولتی و دولتی چیست؟

آزمون سمپاد چیست؟

یکی از مهم ترین مزایای مدارس تیزهوشان این است که همه دانش آموزان با آزمون وارد مدرسه شده اند و همه دانش آموزان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. تفاوت عمده‌ای که مدارس تیزهوشان با مدارس غیرانتفاعی دارند، این است که هزینه مدارس غیرانتفاعی به مراتب بالاتر از مدارس تیزهوشان است و خیلی از خانواده ها از پس هزینه گزاف این مدارس بر نمی آیند.
مدارس نمونه دولتی آزمون ساده تری از مدارس تیزهوشان دارد و معمولا دانش آموزانی که از پس آزمون تیزهوشان بر نمی آیند، به سراغ مدارس نمونه دولتی می روند. در مقایسه با مدارس تیزهوشان، مدارس نمونه دولتی سطح علمی پایین تری دارند. پس می توان گفت شهریه مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به نسبت مدارس غیر انتفاعی بسیار مناسب تر می باشد.
مدارس دولتی هم که با توجه به اینکه همه جور دانش آموزی در مدرسه وجود دارند و سطح دانش آموزان با هم فرق دارد، از سطح علمی بالایی برخوردار نیستند و برای دانش آموزانی که قصد دارند در یک رشته و دانشگاه معتبر تحصیل کنند، گزینه مناسبی به شمار نمی آید.
پس مس توان گفت تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور بسیار پررنگ است و کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد. جالب است بدانید طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش، حدود ۷۰ درصد از نفرات برتر از دانش آموزان مدارس تیزهوشان بوده اند!

آمار فوق العاده مدارس تیزهوشان در بین نفرات برتر کنکور!

آمار فوق العاده مدارس تیزهوشان در بین نفرات برتر کنکور! - سمپاد چیست - چرا سمپاد - موسسه موفقیت

جالب است بدانید که طبق آمار اعلام شده حدود ۷۲ درصد دانش آموزان رتبه برتر کنکور، از مدارس سمپاد یا همان تیزهوشان بوده اند! این آمار زمانی جال تر می شود که بدانید سهم مدارس تیزهوشان به نسبت کل داوطلبان کنکور تنها یک درصد است! این آمار از ایجاد یک شکاف علمی در بین مدارس خبر می دهد و یکی از دلایل این موضوع را می توان ناکارآمدی سیستم آموزش و پرورش دانست. به همین دلیل اگر شما هم قصد دارید در کنکور جز نفرات برتر باشید و شانس خود را برای تحصیل در دانشگاه های معتبر ایران بالا ببرید، یکی از بهترین راهکارها تحصیل در مدارس تیزهوشان است.

در مدارس تیزهوشان از همان ابتدا با دانش آموزان به صورت تستی و کنکوری کار می شود و با پیگیری مشاوران، دانش آموزان در همان پایه مباحث را جمع بندی می کنند و دیگر لازم نیست در سال دوازدهم تمامی مباحث را آموزش ببینند و تنها با مرور و تست زنی می توانند به حد لازم برای آزمون تیزهوشان برسند. پس در واقع تیزهوشان را می توان بهترین راهکار برای موفقیت در کنکور دانست.

فلسفه مدارس سمپاد

فلسفه اصلی مدارس سمپاد، تشویق و پرورش استعدادهای درخشان واقع در جوانان است. این مدارس با ارائه برنامه‌های آموزشی متمایز و توجه به نیازهای هر دانش‌آموز، سعی در توسعه مهارت‌ها و علایق وی دارند. فلسفه مدارس سمپاد بر پایه رشد و پیشرفت همه‌جانبه دانش‌آموزان است و سعی در ایجاد ارتباط مستقیم و نزدیک با خانواده‌ها دارند.


اهداف اصلی سمپاد چیست؟

سمپاد با هدف‌های مشخصی تأسیس شده است که در ادامه به تشریح برخی از این اهداف می‌پردازیم:

پرورش نخبگان

یکی از اهداف اصلی سمپاد، پرورش نخبگان در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی است. این سازمان تلاش می‌کند تا از بین دانش‌آموزان و دانشجویان استعدادهای درخشان را شناسایی کرده و آن‌ها را در مسیری تعیین شده برای توسعه استعدادهای خود هدایت کند.

توسعه تحصیلی

سمپاد به ارائه برنامه‌های تحصیلی متنوع و با کیفیت برای نخبگان می‌پردازد. این برنامه‌ها شامل دوره‌های آموزشی تکمیلی، کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی می‌شوند که به دانش‌آموزان و دانشجویان این امکان را می‌دهند تا عمق موضوعات مورد علاقه‌شان را افزایش دهند.

حمایت مالی

سمپاد به منظور تسهیل دسترسی به تحصیلات برتر برای نخبگان اقتصادیاً ضعیف نیز اقداماتی انجام می‌دهد. این سازمان برنامه‌های حمایت مالی ارائه می‌دهد تا به دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌درآمد امکان ادامه تحصیل در دوره‌های برتر را بدهد. برای مثال اگر شهریه مدارس سمپاد را با مدارس غیرانتفاعی مقایسه نمایید، به اختلاف چند برابری شهریه این مدارس پی خواهید برد.


آزمون سمپاد چیست و در چه مقاطعی برگزار می شود؟

آزمون سمپاد چیست و در چه مقاطعی برگزار می شود؟ - موسسه موفقیت

همانطور که بالاتر اشاره شد آزمون سمپاد برای دانش آموزانی است که قصد تحصیل در مدارس تیزهوشان را دارند و برای ثبت نام باید حتما در آزمون پذیرفته شوند. آزمون تیزهوشان در دو مقطع ششم به هفتم (انتهای مقطع دبستان) و نهم و دهم (انتهای مقطع متوسطه اول) برگزار می شود. این آزمون که به آزمون تیزهوشان شهرت دارد، سطح بالایی نسبت به کتاب و جزوه مدرسه دارد و دانش آموزان کار بسیار سختی برای قبولی در آزمون تیزهوشان دارند.


سایت ثبت نام آزمون تیزهوشان چیست؟

دانش آموزان برای شرکت در آزمون تیزهوشان باید ابتدا در سایت اعلام شده از سوی سازمان سمپاد ثبت نام نمایند. این سایت برای ثبت نام تیزهوشان ششم به هفتم عبارت است از hoosh.medu.ir و برای ثبت نام تیزهوشان نهم به دهم عبارت است از Azmoon.medu.ir.
یکی از موارد مهمی که دانش آموزان باید در ثبت نام به آن دقت فرمایند، تعیین اولویت مدارس تیزهوشان است. داوطلبان می توانند سه مدرسه را از میان مدارس تیزهوشان انتخاب نمایند. اما چه معیارهایی را باید در انتخاب مدارس تیزهوشان در نظر گرفت؟ مهم ترین نکته‌ای که باید برای تعیین اولویت مدارس تیزهوشان در نظر گرفت، ابتدا سطح علمی آن مدرسه و سپس مسافت است.


جزئیات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم (سمپاد) چیست؟

جزئیات آزمون تیزهوشان

آزمون تیزهوشان ششم به هفتم تیزهوشان یا همان سمپاد، شامل دو دفترجه است. دفترچه ی اول شامل ۶۰ سوال و ۷۵ دقیقه پاسخ، مباحث این دفترچه شامل مباحث زیر است :

  • هوش ادبی
  • هوش تصویری
  • هوش فضایی
  • هوش ریاضی و عددی
  • هوش منطقی
  • هوش تجربی
  • هوش طبیعی
  • هوش استنباطی

همان طور که مشاهده میکنید. به جز مباحث ریاضی، سایر مباحث ارتباطی با دروس پایه ی ششم ندارند. و دانش آموزان نیاز به مطالعه دروسی مانند ادبیات و علوم ششم را برای آمادگی آزمون تیزهوشان ندارند. در عوض میبایست، روی مطالب ریاضی ششم و هوش تمرکز کافی داشته باشند.

آموزشگاه موفقیت هر ساله کلاس های تقویتی و آمادگی تیزهوشان ششم برای دانش آموزان این پایه برگزار میکند. که کاملا استاندارد و مطابق سر فصل آزمون های ورودی تیزهوشان است.

دفترچه شماره ی ۲ آزمون تیزهوشان ششم به هفتم، شامل ۶۰ سوال و تنها ۲۵ دقیقه زمان است. مباحث این دفترچه ساده تر از دفترچه شماره ۱ است. و نیاز به سرعت و دقت بالا در محاسبات دارد. مباحث این دفترچه شامل:

  • سرعت در محاسبات ریاضی
  • دقت در محاسبات و حل مسئله

میباشند. و لازمه ی کسب نمره ی کافی در آن حل تعداد بسیار زیادی نمونه سوال است.


جزئیات آزمون تیزهوشان نهم به دهم (سمپاد) چیست؟

آزمون تیزهوشان نهم به دهم تیزهوشان (سمپاد) شامل دو دفترچه است. دفترچه ی شماره ی ۱، شامل ۵۰ سوال هوش و استعداد تحلیلی از مباحث زیر است. این دفترچه ۵۰ دقیقه نیز زمان برای پاسخگویی دارد. و با توجه به ضریب بالاتر درس هوش و استعداد، نسبت به سایر دروس یکی از مهم ترین دروس، برای قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان است. مباحث هوش و استعداد تحلیلی شامل موارد زیر است.

  • هوش ادبی
  • هوش تصویری
  • هوش فضایی
  • هوش ریاضی و عددی
  • هوش منطقی
  • هوش تجربی
  • هوش طبیعی
  • هوش استنباطی

دفترچه دوم آزمون تیزهوشان نهم به دهم، شامل ۱۰ سوال ریاضی، ۱۰ سوال علوم، ۱۰ سوال هدیه ها، ۱۰ سوال مطالعات و ۱۰ سوال فارسی است. مجموعا ۵۰ سوال و ۷۰ دقیقه زمان پاسخگویی به این دفترچه است. دقت داشته باشید که این سوالات از محتوای مطالب پایه های هشتم و نهم مطرح مبگردد. و لازمه ی قبولی در آزمون تسلط کامل و فراتر از کتاب به مطالب هر دو پایه است.


منابع آزمون تیزهوشان چیست؟

سطح و منابع آزمون تیزهوشان

اگر قصد شرکت در هر آزمونی را دارید، یکی از مهم ترین موارد اطلاع از منابع و بودجه بندی آن آزمون است. در زیر منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و همچنین منابع آزمون نهم به دهم را بررسی نموده ایم:

منابع آزمون سمپاد ششم به هفتم

یکی از نکات عجیب و جالب توجه آزمون تیزهوشان ششم این موضوع است که هیچ سوال مستقیمی از کتاب و جزوه دانش آموزان مطرح نمی شود. آزمون تیزهوشان ششم به هفتم به منظور سنجش استعداد و بهره هوشی دانش آموزان برگزار می شود. سوالات آزمون تیزهوشان ششم شامل سوالات استعداد تحلیلی دو بخش می باشد. هر دو بخش شامل ۶۰ سوال و در مجموع ۱۲۰ سوال هستند. بخش دوم سوالات نیاز به اطلاعات خاصی ندارد و هدف فقط سنجیدن سرعت و دقت شماست. مدت زمان پاسخگویی به دفترچه اول ۷۵ دقیقه و مدت زمان پاسخ گویی به دفترچه دوم ۲۵ دقیقه می باشد که این یعنی شما در مجموع ۱۰۰ دقیقه فرصت دارید.

منابع آزمون سمپاد نهم به دهم

آزمون تیزهوشان در پایه نهم شامل دو بخش می شود. بخش اول مربوط به استعداد تحصیلی می شود که شامل دروس ریاضی، علوم، قرآن، پیام های آسمانی، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی می باشد. بخش دوم نیز مربوط به استعداد تحلیلی است که هدف از این قسمت سنجش هوش و استعداد ذاتی دانش آموزان است. داوطلبان پایه نهم به دهم در مجموع ۱۲۰ دقیقه زمان دارند.


بهترین راهکار قبولی در آزمون سمپاد چیست؟

بهترین راهکار قبولی در آزمون سمپاد چیست؟ - سمپاد چیست - موسسه موفقیت

قبول شدن در مدارس تیزهوشان نیازمند تلاش و مطالعه بسیار زیاد است. علاوه بر این، با توجه به اینکه سطح سوالات بالاتر از سطح کتاب و جزوه مدرسه است، شما باید علاوه بر تسلط کامل در مباحث درسی بر روی مباحث بالاتر از سطح کتاب نیز تسلط داشته باشید. پس بنابراین می توان گفت بهترین راهکار قبولی در آزمون سمپاد شرکت در کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان می باشد. کلاس های آمادگی تیزهوشان شما را به خوبی آماده آزمون دشوار تیزهوشان می‌کند و شانس قبولی شما را بسیار بالا خواهد برد.

البته قابل ذکر است که در کنار کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان همواره باید تلاش و پشتکار را هم زمینه کار خود کرد و فقط به شرکت در کلاس بسنده نکنیم. سعی کنیم همه مواردی را که باعث قبولی می‌شود با هم پیش ببریم و استفاده کنیم. به طور مثال مطالبی که در کلاس‌ها یاد می‌گیریم را همان روز در خانه مرور کنیم و اگر زیاد بود سعی کنیم به طور روزانه آن را تقسیم بندی بکنیم تا تلاش هایی که میکنیم بتواند نتیجه بهتری هم داشته باشد. کلاس های تیزهوشان عنصر اصلی در قبولی هستند اما دارای یک سری عنصر کمک کننده هم هستند که درصد قبولی را افزایش می‌دهد.


کلاس های آمادگی تیزهوشان موسسه موفقیت، تضمین قبولی صد در صدی!!

کلاس های آمادگی تیزهوشان موسسه موفقیت، تضمین قبولی صد در صدی!! - سمپاد چیست - موسسه موفقیت

متاسفانه بارها دیده شده است که برخی موسسات و آموزشگاه ها برای اینکه افراد بیشتری را جذب کنند، از شعارها و وعده های تبلیغاتی دروغین استفاده می کنند. یکی از این موارد تضمین دادن به شما برای قبولی است. هیچ موسسه و آموزشگاهی نمی تواند به شما تضمین بدهد که اگر در کلاس های ما ثبت نام کنید حتما قبول خواهید شد زیرا ممکن است در روز آزمون اتفاقات غیر قابل پیش بینی رخ دهد و یا دانش آموز به دلیل استرس نتواند آزمون خوبی را پشت سر بگذارد.

موسسه فرهنگی آموزشی موفقیت با سال ها تجربه در زمینه آموزش و انواع کلاس های تیزهوشان و کنکور به شما کمک خواهد کرد تا بهترین شرایط و مسیر برای قبولی شما در آزمون سمپاد و سایر مدارس برتر هموار شود. در کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان موسسه موفقیت، دانش آموزان مشاور و برنامه ریز دارند و هر دو هفته یکبار از آن ها آزمون شبیه ساز گرفته خواهد شد تا با سبک سوالات تیزهوشان آشنا شوند و محیط آزمون برای آن ها شبیه سازی شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در کلاس های موسسه موفقیت با شماره های موسسه تماس حاصل نمایید. (تلفن: ۰۲۱۲۲۸۹۱۸۴۰ – ۰۲۱۲۲۸۷۱۴۹۶)


نتیجه گیری

مدارس سمپاد به عنوان یکی از مدارس برتر و موفق در ایران، توانسته‌اند با تأکید بر استعدادهای درخشان و ارائه برنامه‌های آموزشی منحصر به فرد، نقش مهمی در توسعه استعدادها و پرورش نخبگی دانش‌آموزان ایفا کنند. این مدارس با روش‌های آموزشی نوین، ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش، و توجه به نیازهای هر دانش‌آموز، در جهت رشد و پیشرفت جوانان تلاش می‌کنند. مدارس سمپاد به عنوان یکی از نمادهای توانمندی و پیشروی در حوزه آموزش و پرورش در ایران، در آینده جامعه نقش بسزایی خواهند داشت. لطفا سوالات، ابهامات، نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سمپاد مخفف چیست؟

سمپاد در واقع مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است که مدارس تیزهوشان زیر نظر این سازمان هستند.

ویژگی مدارس سمپاد چیست؟

مدارس سمپاد که به عنوان مدارس استاندارد برای دانش آموزان تیزهوش و با استعداد شناخته شده هستند. این مدرس از بهترین اساتید و امکانات آموزشی برخوردار است. دانش آموزان با قبولی در آزمون این مدارس امکان تحصیل در این مدارس را پیدا می‌کنند. به منظور دریافت اطلاعات بیشتر متن مقاله را مطالعه کنید.

نحوه ثبت نام در آزمون سمپاد به چه صورت است؟

شرط لازم برای ثبت نام در مدارس سمپاد قبولی در آزمون‌های ورودی این مدارس است. در صورت کسب درصد حد نصاب قبولی در آزمون می‌توانید در مدارس تیزهوشان ثبت نام کنید.

4.7/5 - (17 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • سمیه طالقانی 25 تیر 1401

    سلام خسه نباشید
    من میخواستم بدونم امکان اینکه چند جلسه آزمایشی تو کلاساتون شرکت کنیم هست؟

    • movafaghiat 31 مرداد 1401

      درود بر شما ظرفیت کلاس های موفقیت همواره تکمیل است و هر دو هفته یکبار یک سانس باز میشود و آن هم در عرض ۴۸ ساعت تکمیل میشود. متاسفانه با این شرایط امکان چنین کاری نیست

  • مبینا دهقان 12 مهر 1401

    ممنون بابت مطلب مفید و جالبی که نوشتید
    من نمیدونستم سمپاد همون تیزهوشان هست و فکر میکردم با هم فرق دارن

  • فرهاد امیری 25 مهر 1401

    ببخشید سمپاد با تیزهوشان فرق میکنه؟

    • movafaghiat 27 مهر 1401

      سلام خیر یکسان هستند.

  • شهرزاد یوسفیان 28 تیر 1402

    ایا سمپاد همان تیزهوشان است

    • movafaghiat 2 مرداد 1402

      بله

  • علی حسین 29 مهر 1402

    آیا در مدارس سمپاد به صورت شبانه روزی هستند؟
    یعنی دانش آموزا مثل دانشگاه خوابگاه ‌و غذا خوری در اختیار دارن که از شهرستان هم بتونن بیان؟

    • movafaghiat 9 آبان 1402

      خیر خوابگاه ندارند

  • سارا 26 اسفند 1402

    سلام
    ممنون بابت مطالب خوب و جامعتون و معرفی آموزشگاه موفقیت. بهترین کمک را به من کردین.

  • فرشاد 15 فروردین 1403

    آزمون سمپاد ۱۴۰۳ با چه تغییراتی رو به رو شده؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • movafaghiat 25 فروردین 1403

      در آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم فقط ضریب دفترچه اول بیشتر شده و شده ۳ و ضریب دفترچه دوم همان یک مانده و تغییر دیگری نداشته است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *