0
02122891840

برنامه ریزی برای کنکور ۹۹، برای مسابقه کنکور آماده شوید

سوت ها برای کنکور ۹۹ به صدا درآمده است و برنامه ریزی اولین گام است. برای هر رقابتی چه ورزشی، فرهنگی یا علمی نمی توان بدون برنامه وارد شد. در این مقاله می خواهیم نگاهی به کنکور ۹۹ داشته باشیم و نکاتی که در برنامه ریزی لازم است رعایت کنیم را بررسی کنیم. اگر از کنکوری های سال ۹۹ هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله ارزشمند را از دست ندهید. در ادامه به آموزش سنتر همراه باشید.

چرا برنامه ریزی اینقدر در کنکور ۹۹ مهم است؟

ما برنامه ریزی را به دلیل مختلفی انجام می دهیم. شاید اصلی ترین دلیل برنامه ریزی را بتوان ایجاد تعادل در مطالعه دروس نامید. در حقیقت به کمک برنامه‌ی از پیش تعیین شده می توانیم سریع تر به اهداف خودمان برسیم. اگر برنامه ریزی وجود نداشته باشد ممکن است در برخی دروس بیشتر از اندازه یا کمتر از حد قابل قبول مطالعه کنیم. در ادامه برخی دیگر از فواید برنامه ریزی کنکور را مطالعه می کنیم.

۱- وقتی ذهن عادت می کند

برنامه ریزی سبب عادت و نظم ذهن می شود. وقتی شما در سال کنکور از همان ابتدا صبح بسیار زود از خواب بلند می شوید و بر اساس یک برنامه مدون مطالعه خود را شروع می کنید، ذهن خود را به مطالعه عادت می دهید. عادت کردن ذهن به موضوعی باعث می شود که تمرکز بر درس در ساعت خاص افزایش پیدا کند و با قدرت بیشتری بتوانیم مطالعه خود را ادامه دهیم. پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می کنیم در بررسی بهترین اردو نوروز نیز با ما همراه باشید.

۲- تمرکز در مطالعه؛ فایده دیگر برنامه ریزی

طبیعتا وقتی بر اساس یک برنامه بلندمدت شروع به برنامه ریزی کوتاه مدت می کنید می توانید به سرعت تمرکز خودتان را به سمت درس ببرید. این وضعیت قطعا بهتر از موقعی است که صبح از خواب بیدار شوید اما ندانید که چه درسی را باید مطالعه کنید.

۳- برنامه ریزی زمان را برای شما نگه می دارد

اگر بدون برنامه پیش بروید ممکن است در ماه های آخر متوجه شوید که برای مرور یا خواندن مجدد برخی دروس اصلا فرصتی باقی نمانده است و این دروس در واقع در کوران کنکور فراموش شده اند. بنابراین به خاطر داشته باشید که یک برنامه درست می تواند زمان را برای شما بخرد. مهمترین زمانی که هر دانش آموزی باید برای آن برنامه ریزی کنید ایم تعطیلات عید است. به همین دلیل توصیه می کنیم به بررسی اردو نوروز آموزش سنتر نیز بپردازید.

برنامه ریزی را از تابستان آغاز کنید

درست است که مدارس در فصل پاییز شروع به کار می کنند اما امسال با همه سال ها متفاوت است. پیشنهاد موکد مشاورین این است که برنامه ریزی خود را از فصل تابستان آغاز کنید. فصل تابستان موقعیت خوبی است که نقاط قوت یا ضعف خودتان را شناسایی کنید. همچنین در فصل تابستان به دلیل فرصت زیادی که وجود دارد می توانید در برنامه ریزی خود آزمون و خطا کنید و یک برنامه ریزی اختصاصی داشته باشید. از طرف دیگر برخی دروس عمومی مثل عربی بهتر است در فصل تابستان به طور کامل خوانده شوند. فصل تابستان برای کسانی که می خواهند که در کنکور رتبه های عالی کسب کنند، فرصتی طلایی است و نباید به راحتی آن را از دست داد.

یک برنامه ریزی درست کنکور چه ویژگی هایی دارد؟

برنامه ریزی مثل هر کار دیگری نیاز به متر و معیارهایی دارد تا بدانیم آیا مسیری که در آن گام برمی داریم مسیر درستی است یا لازم است تغییراتی را در آن به وجود بیاوریم. در ادامه برخی از این ویژگی ها را با یکدیگر بررسی می کنیم.

۱- برنامه ریزی برای هر فرد اختصاصی است

توان و قدرت انسان ها با یکدیگر متفاوت است. به همین علت هر فرد باید با توجه به شرایط خود دست به برنامه ریزی بزند. برنامه های از پیش تعیین شده ای که به تعداد زیاد چاپ شده اند در بهترین حالت توهم برنامه ریزی را به داوطلب می دهد. توصیه مشاورین کنکور این است که هر فرد بنا به نقاط قوت و ضعفی که دارد دست به برنامه ریزی بزند.

۲- انعطاف پذیری را فراموش نکنید

انعطاف پذیری در برنامه اهمیت زیادی دارد، چون ممکن است در یک روز به هر دلیلی نتوانید درسی را تمام کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما طوری برنامه ریزی کنید که امکان جابجایی دروس با یکدگیر وجود داشته باشد و هر موقع لازم بود تغییرات لازم را انجام دهید. برای اینکار می توانید از کمک یک مشاور کنکور استفاده کنید.

۳- اهداف را برای خودتان مشخص کنید

اهداف خودتان را مشخص کنید؛ چه حدود رتبه ای، چه رشته و کدام دانشگاه شما را راضی می کند. وقتی بدانیم برای چه چیزی تلاش می کنیم طبیعتا با نقشه درست تری وارد سفر می شویم و بهتر می توانیم به هدف هایمان نزدیک شویم. بنابراین اهداف کلی و جزئی خودتان را در سال کنکور مشخص کنید.

۴- برنامه را بنویسید و آن را ارزیابی کنید

نوشتن برنامه به اندازه طراحی آن اهمیت دارد. نوشتن باعث می شود که تعهد داوطلب به برنامه بیشتر شود و از طرف دیگر امکان ارزیابی را فراهم می کند. در پایان برنامه لازم است آن را ارزیابی کنید. ارزیابی ها باید واقع بینانه باشند و به داوطلب کمک کنند تا برنامه ریزی درست تری انجام دهد.

از مشاورین و کنکورهای سال های قبل مشورت بگیرید

حالا که با ویژگی های یک برنامه خوب آشنا شدیم، باید به فکر طراحی آن باشیم. پیشنهاد می کنیم برای برنامه ریزی درسی از مشاورین کمک بگیرید. مشاورین به دلیل اینکه در طول سال ها فعالیت با دانش آموزانی مختلفی رو به رو شده اند، بهتر می توانند به شما در برنامه ریزی کمک کنند. همچنین رتبه های برتر سال های قبل هم می توانند به شما کمک کنند تا برنامه ریزی درستی انجام دهید. البته باز هم تاکید می کنیم به سراغ برنامه های آماده نروید و صرفا در حد مشاوره از بقیه کمک بگیرید.

تعهد و اجرای برنامه شما را به موفقیت در کنکور ۹۹ می رساند

آخرین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم، تعهد و اجرای برنامه توسط داوطلب است. در حقیقت آنچه که فرق میان رتبه خوب با متوسط و ضعیف را مشخص می کند تعهد داوطلب به اجرای کامل برنامه است. دلیل تراشی یا بی انگیزگی در اجرای برنامه همه تلاش ها و هزینه های مالی و زمانی را از بین می برد. بنابراین وقتی برنامه ای را طراحی کردید، تا آخر پای اجرایش بایستید. البته طبیعی است که بخواهید در جهت بهبود برنامه تغییراتی را در آن ایجاد کنید اما فراموش نکنید که در هر صورت به برنامه پایبند باشید. برنامه ریزی درست می تواند موفقیت شما را در کنکور ۹۹ تضمین کند.

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • منیژه 28 دی 1398

    سلام چطور یه برنامه ریزی ایده ال داشته باشم چیکار کنم؟

  • مانیا 30 دی 1398

    برنامه ریزی کنکور در عید چگونه باید باشد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *