0
02122891840

برنامه ریزی کنکور را از زبان نفرات برتر کنکور بشنوید

برنامه ریزی کنکور وظیفه مدیریتی و بسیار مهمی است که شامل تصمیم گیری هایی اعم از: چه دروس باید مطالعه شود؟ زمان مطالعه چقدر است؟ شیوه صحیح مطالعه چگونه است؟ و موارد دیگر است. برنامه ریزی کنکور فرآیند فکری است که اهداف یک داوطلب را تعیین می کند و دوره های مختلف زمان و عملی او را توسعه می دهد که با استفاده از آن بتوان در کنکور قبول و رتبه خوبی کسب کند. از این رو، هر ساله با اعلام نتایج نهایی کنکور و تعیین نفرات برتر در هر گروه آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان)، تکاپو برای درک راز و رمزهای موفقیت این داوطلبان افزایش می یابد. همه می خواهند بدانند شیوه های مدیریت زمان و برنامه ریزی این افراد چگونه بوده است. در ادامه با آموزش سنتر همراه باشید.


نحوه برنامه ریزی از زبان نفرات برتر کنکور

در زیر صحبت ها و مصاحبه های انجام شده با برخی از نفرات کنکور در سال ۱۳۹۸ آورده شده است:

۱) امین ایمان پور، رتبه ۳ کنکور علوم انسانی سال ۹۸

۱ سال مطالعه برای کنکور کفایت نمی کند، بلکه باید هر سال و از زمان دبیرستان به این مهم پرداخت. مطالعه مؤثر در سال های قبل از کنکور به اشراف بیشتر بر روی مباحث درسی کمک می کند. ساعات مطالعه من در روزهای غیر مدرسه ۱۰ الی ۱۱ ساعت بود، ولی در روزهای مدرسه در هم حدود ۵ ساعت مطالعه مستمر داشتم. در این مدت از کتاب های کمک آموزشی نیز استفاده می کردم، ولی نیاز به کلاس کنکور نداشتم؛ اما در آزمون های آزمایشی موسسات معتبر برای ارزیابی سطح علمی خودم شرکت می کردم.

نحوه برنامه ریزی از زبان نفرات برتر کنکور - برنامه ریزی کنکور

همچنین، در استفاده از فضای مجازی رفتاری متعادل داشتم، اما هیچ گاه گوشی موبایل خود را کنار نگذاشتم، حتی در شب کنکور نیز استفاده می کردم!

۲) محمدرضا ارشدی صوفیانی، رتبه ۵ کنکور تجربی سال ۹۸

در روزهای مدرسه ۵ ساعت و در ایام تعطیل ۱۰ الی ۱۱ ساعت مطالعه روزانه مؤثر داشتم. در کنار مطالعه روزانه در خانه، جهت تقویت و شناخت نقاط ضعف در ۴ درس اختصاصی از کلاس کنکور استفاده کردم. در طول مدت مطالعه برای کنکور، در کنار کتاب های اصلی از کتاب های کمک آموزشی نیز بهره می بردم. حضورم در فضای مجازی در صورت نیاز انجام می شد، ولی در بیشتر موارد گوشی موبایل را در کناری قرار می دادم.

۳) برنامه ریزی کنکور سیده آمنه موسوی لقمان، رتبه ۴ کنکور انسانی ۹۸

برای کنکور را از تیر ماه سال ۹۷ شروع کردم و روزی ۴ تا ۵ ساعت درس می‌خواندم و در روزهای نزدیک به کنکور نیز ساعات مطالعه ام به ۱۱ ساعت می رسید. البته از سال اول دبیرستان هم خود را برای کنکور آماده می کردم. از هیچ یک از کلاس های کنکور استفاده نکردم، خودم به تنهایی درس می‌خواندم و فقط برای چندین بار تمرین تست زنی در آزمون های آزمایشی شرکت کردم. به طور کلی، برای موفقیت نیاز به بیش از یک سال مطالعه است؛ استفاده از فضای مجازی باید محدود شود و تنها برای ساعاتی کوتاه جهت آمادگی ذهنی باید به سراغ موبایل و سرگرمی های دیگر رفت.

۴) ملیکا دادخواه تیرانی، رتبه ۱۰ کنکور انسانی ۹۸

کیفیت درس خواندن به کمیت وابسته است نه تعداد ساعات! روزانه ۴ ساعت مطالعه مؤثر داشتم، با اینکه حتی تفریحات و مهمانی ها را نیز محدود نکرده بودم. از هیچ آموزشگاه کنکوری هم نام نویسی نکردم، زیرا دروس اصلی را بهترین منبع برای یادگیری می دانستم. هر درسی را در زمان تعیین شده اش می خواندم و در صورتی که مطلبی را درک نمی کردم تا حصول اطمینان از رفع آن، وارد مباحث جدید نمی شدم. در کنار دروس اصلی از برخی کتاب های کمک آموزشی نیز استفاده می کردم. همچنین به صورت پراکنده مطالعه در مورد موضوعات تاریخی و فلسفی هم داشتم.

۵) ارشان دلیلی، رتبه ۶ کنکور ریاضی ۹۸

برنامه ریزی از زبان نفرات برتر کنکور - برنامه ریزی کنکور

تقریباً به مدت یک سال عزم خود را برای قبولی در کنکور جزم و بر روی مباحث اصلی دروس تمرکز کردم. از تعطیلات عید نهایت استفاده را بردم، همیشه با برنامه ریزی روزانه، هم به مطالعه و هم به تفریحات خود می رسیدم. در کنار انجام امور روزانه، خودم را با ساعات طولانی مطالعه خسته نکردم، بلکه بیشتر بر روی نکات اصلی و تست زنی تمرکز کردم. از کلاس های کنکور و آزمون های آزمایشی به هیچ عنوان استفاده نکردم. از موبایل در طول روز استفاده می کردم، ولی به شدت آن را محدود کرده بودم. استفاده از فضای مجازی برای فراغت ذهنی را مناسب می دیدم.

امیر شایان چادگانی‌پور، رتبه ۲ کنکور زبان ۹۸

رشته اصلی من تجربی بود و چون از کودکی مدام زبان می خواندم، تلاش زیادی برای کنکور زبان به خرج ندادم؛ اما برای کنکور به سراغ مشاهده فیلم‌ ها و سریال‌های زبان اصلی رفتم که تأثیر شگفتی در موفقیت ام داشت. زمان استراحتم به مانند گذشته بود، ولی بیشتر بر روی نکات مفهومی و اولویت های اصلی تمرکز کرده بودم. به طور کلی در فضای مجازی فعالیتی نداشتم، به همین دلیل این فضا برایم ذهنیت اضافی به حساب نمی آمد. برای فراغت ذهن، بیشتر به موسیقی و خواندن کتاب های متفرقه مشغول بودم.


کلام آخر….

یقیناً برای قبولی در کنکور و تحصیل در دانشگاه مورد علاقه، برنامه ریزی برای کنکور کاری حیاتی است. بسیار از رتبه های برتر کنکور در کنار تلاش و پشتکار، توانستند با برنامه ریزی و سازمان‌دهی فکری، از زمان خود به‌خوبی استفاده کنند.

با اینکه هر کدام از نفرات برتر کنکور شیوه های مختلف یادگیری مختص به خود را داشتند، برای مثال برخی کلاس کنکور رفتن و از کتاب ها کمک آموزشی بهره بردند و یا برخی به خواندن دروس اصلی بسنده کردند، همه آن‌ها به یک عامل مهم توجه داشتند: برنامه ریزی.

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • زهرا 21 دی 1398

    سلام پانسیون مطالعاتی برای چه افرادی مفید هست؟

    • آموزش سنتر 21 دی 1398

      سلام – پانسیون نوروز موسسه موفقیت مناسب برای تمام کنکوری ها ( سال دوازدهمی ها ) سال یازدهمی و دهمی ها به همراه داوطلبان کنکور ارشد بسیار مناسب میباشد ، اگر در این گروه ها هستید حتما شرکت کنید.

  • مهراد جامع 22 دی 1398

    سلام ایا در طول اردو باما تست هم کار مبکنید؟

  • گلناز 23 دی 1398

    هزینه شرکت در اردوی نوروز چقدر است؟

    • AmoozeshCenter 24 دی 1398

      سلام – با شماره های دفتر مرکزی تماس بگیرید و با توجه به تخفیفات از قیمت زمان اردو نوروز مطلع شوید . ۰۲۱۲۲۸۹۱۸۴۰ -۰۲۱۲۲۸۷۱۴۹۶

  • فهیم 25 دی 1398

    ایا نفرات برتر سال قبل هم برای دادن برنامه ریزی در دوره اردو نوروز به ما سر میزنند؟

  • الهام نادم 30 دی 1398

    چطور میتونیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *