0
02122891840

تاثیر معدل در کنکور ۹۹ چقدر خواهد بود؟

در سال های اخیر معدل در کنکور نقش مهمی را ایفا کرده است. در حقیقت تلاش هایی در جریان است تا معدل و سوابق تحصیلی جایگزین کنکور شوند. البته این موضوع چندان تازه نیست ولی  به نظر می آید در آینده دیگر شاهد حضور کنکور حداقل به شکل فعلی نباشیم. در ادامه می خواهیم به بررسی تاثیر معدل در کنکور ۹۹ بپردازیم. در آموزش سنتر همراه ما باشید.

میزان تاثیر معدل در کنکور ۹۹

ظرفیت پذیرش داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی در کنکور ۸۵ درصد است. در حقیقت افرادی که صرفا قصد ورود به دانشگاه با سوابق تحصیلی را دارند، بیشتر از بقیه باید روی معدل حساب کنند. تاثیر معدل برای این افراد ۱۰۰ درصدی است. اما کسانی که پس از سال ۸۴ دیپلم گرفته اند و قصد شرکت در کنکور را دارند، معدل کتبی آنها تاثیر گذار است. به عبارت دیگر نمره کتبی امتحانات نهایی برای این افراد ملاک خواهد بود. تا سال ۹۴ معدل کنکور به صورت تاثیر قطعی محاسبه می شد. یعنی هم تاثیر مثبت و هم منفی آن برای داوطلب به حساب می آمد. اما از سال ۹۵ فقط تاثیر مثبت معدل لحاظ می شود. از امثال نیز ۲۵ درصد سوابق تحصیلی دبیرستان و ۵ درصد نمره نهایی دروس پیش دانشگاهی اثر گذار خواهد بود. بنابراین تاثیر معدل در کنکور ۹۹ حداکثر ۳۰ درصد و به صورت مثبت خواهد بود.

چه کسانی از تاثیر مثبت ۵ درصدی سوابق تحصیلی کنکور بهره مند می شوند ؟

تمامی داوطلبانی رشته های آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی که مدرک تحصیلی خود را از سال تحصیلی ۹۰-۹۱ به بعد اخذ کرده باشند و یک یا چند درس پیش دانشگاهی آنها به صورت کشوری برگزار شده باشد، از تاثیر مثبت ۵ درصدی بهره مند می شوند. در حقیقت سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی این داوطلبان به میزان ۵ درصد و به شکل مثبت در نمره و نتیجه نهایی کنکور تاثیر گذار خواهد بود.

چه کسانی از تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی کنکور می توانند استفاده کنند؟

داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم خود را از سال ۸۴ تا ۹۷ اخذ کرده باشند و یک یا چند درس آن ها  به صورت امتحان نهایی برگزار شده باشد، از تاثیر ۲۵ درصدی و مثبت سوابق تحصیلی بهره مند خواهند شد.

چه کسانی می توانند از تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصلی کنکور استفاده کنند؟

برای استفاده از تاثیر ۳۰ درصدی داوطلب باید هر دو شرطی که قبلا گفتیم را داشته باشد. به عبارت دیگر داوطلبی می تواند از تاثیر ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی بهره مند شود که یک یا چند درس خود را در مقطع دیپلم یا پیش دانشگاهی به صورت امتحان نهایی گذرانده باشد. همچنین داوطلبانی نظام جدید کنکور نیز که دیپلم خود را در یکی از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی دریافت کرده باشند و یک یا چند درس پایه دوازدهم آن ها به صورت کشوری برگزار شده باشد، از ۳۰ درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بهره مند می شوند. در این بخش توصیه می کنیم زمانی را برای مطالعه پانسیون مطالعاتی چیست نیز اختصاص دهید.

کسانی که با دیپلم غیر مرتبط قصد شرکت در یک کنکور را دارند، آیا از سوابق تحصیلی بهره مند می شوند؟

یکی از سوالات رایج درباره سوابق تحصیلی درباره دیپلم غیرمرتبط است. برای مثال داوطلبی با دیپلم انسانی قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد. در این شرایط تاثیر معدل فقط بر روی دروس مشترک رشته محاسبه می شود. در مثال ما داوطلب با دیپلم انسانی فقط می تواند از معدل مثبت دروس عمومی کنکور استفاده کند. چراکه رشته انسانی و تجربی درس مشترک دیگری ندارند.

آیا کسی که دیپلم فنی و حرفه ای دارد می تواند از سوابق تحصیلی استفاده کند؟

کسانی که مدرک دیپلم فنی و حرفه ای دریافت کرده اند، تاثیر معدل بر روی رتبه کنکور آن ها محاسبه نمی شود. منظور از تاثیر هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی است. در حقیقت عملکرد داوطلب با دیپلم فنی و حرفه ای در سر جلسه تعیین کننده رتبه و امتیاز او خواهد بود.

تاثیر معدل درکنکور سراسری ۹۹ چگونه محاسبه و اعمال می شود؟

تا اینجا گفتیم که سوابق تحصیلی را می توان به سه دسته سوابق تحصیلی دیپلم، پیش دانشگاهی و سوابق تحصیلی مثبت تقسیم کرد. بسته به اینکه هر داوطلب شامل کدام دسته از سوابق تحصیلی باشد، این قسمت ها مقادیری را به خود اختصاص می دهند. در کارنامه آزمون سراسری نیز عباراتی مثل فقط تاثیر مثبت دیپلم یا فقط تاثیر مثبت پیش دانشگاهی به چشم می خورد. این مقادیر ۵، ۲۵ یا ۳۰ خواهد بود. اما آنچه شما در کارنامه مشاهده می کنید، نتیجه کلی تاثیر معدل بر تراز و رتبه شماست. برای درک بهتر تاثیر معدل بر تراز به فرض کنید داوطلبی در یک درس در کنکور تراز ۶۰۰۰ و در آزمون سراسری تراز معادل ۷۰۰۰ را کسب کرده باشد. برای اینکه از تاثیر معدل بر تراز مطمئن شویم، می توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

۶۳۰۰ = (۷۰۰۰ × ۰/۳۰) + (۶۰۰۰ × ۰/۷۰)

بر اساس نتیجه ترازی که داوطلب در امتحان نهایی به دست اورده از آزمون سراسری بالاتر است، بنابراین در اینجا معدل این درس بر تراز وی تاثیرگذار خواهد بود. اما اگر نتیجه طوری بود که تراز کنکور بالاتر از تراز امتحان نهایی می شد، چون معدل تاثیر منفی داشت، دیگر معدل اثرگذار نبود. فرمولی که استفاده کردیم به طور کلی برای داوطلبینی که تاثیر معدل آن ها به صورت ۵ و ۲۵ درصدی است به صورت زیر محاسبه می شود: نتیجه = (تراز در امتحان نهایی سوم دبیرستان ×۰٫۲۵) +(تراز در امتحان نهایی پیش دانشگاهی × ۰٫۰۵) + (تراز در آزمون سراسری× ۰٫۷۰) با توجه به مثالی وفرمولی که مطرح کردیم معدل تنها در جایی تاثیر گذار است که بتواند تراز داوطلب را بهبود بدهد. در جایی که معدل تاثیر منفی و معکوس داشته باشد، تاثیر آن اعمال نخواهد شد.

تاثیر معدل بر کنکور در سال های آینده بیشتر خواهد شد

در انتهای مقاله باید تاکید که کنیم که احتمالا در سال های آینده کنکور تغییرات جدی به خود خواهد دید. بیشترین تغییرات نیز درباره معدل و نمرات تحصیلی داوطلب رخ خواهد داد. بر خلاف گذشته که یک آزمون می توانست رشته و دانشگاه فرد را تعیین کند، احتمالا در آینده عملکرد کلی تحصیلی فرد می تواند این کار را انجام دهد.

 

نکات مهم در کنکور آزمایشی چیست؟

 

ترمیم معدل چیست؟

Rate this post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *