0
02122891840

کتب درسی کنکور ۹۹ چه تغییراتی داشته اند؟

کتاب های درسی منبع اصلی طراحان سوال کنکور است. در سال های اخیر طراحان اگرچه بیشتر سعی کرده اند به سمت سوالات مفهومی بروند اما باز نگاهشان به کتاب های درسی است. با عوض شدن نظام کنکور ، می خواهیم نگاهی به منابع کنکور سال ۹۹ داشته باشیم. منابع کنکوری هم برای کنکوری های نظام قدیم و هم نظام جدید قابل استفاده است. در ادامه با ما همراه باشید.

تغییرات کتاب های درسی کنکور برای رشته ریاضی

بررسی تغییرات کتاب های کنکور را با رشته ریاضی شروع می کنیم. در بین دروس حسابان، هندسه، ریاضی پایه و گسسته کتاب درسی تغییری نکرده است. بنابراین داوطلبین می توانند با مطالعه کتاب های قدیم خود را بر شرکت در کنکور آماده کنند. در درس فیزیک نیز شاهد تغییرات زیادی نیستیم. عمده تغییرات درس فیزیک در حد تغییر اعداد و مسائل کتاب است. بنابراین در درس فیزیک نیز می توان با مطالعه کتاب های قدیم درصد خوبی را در کنکور به دست آورد. عمده تغییرات انجام شده در بین کتاب های درسی کنکور ریاضی مربوط به شیمی است.

در درس شیمی نظام جدید تغییرات واژگان، اشکال و تصاویر کتاب بسیار زیاد است. بنابراین توصیه می شود که داوطلبان متقاضی کنکور ریاضی ۹۹ حتما کتاب های شیمی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم را تهیه کنند. در بین دروس و ضرایب عمومی کنکور ریاضی ۹۹ ادبیات فارسی تغییر چندانی نکرده است. همین طور در درس عربی نیز می توان از کتاب قدیمی استفاده کرد. درس زبان انگلیسی نیز بدون تغییر باقی مانده است اما در درس معارف شاهد تغییراتی بوده ایم. این تغییرات گرچه اندک است و با کتاب قدیمی نیز می توان به مطالعه دینی پرداخت. اما توصیه می کنیم برای کتاب های تست جدید دینی را تهیه کنید.

تغییرات کتاب های درسی کنکور برای رشته تجربی

بررسی تغییرات کتاب های رشته تجربی را با درس زیست شناسی شروع می کنیم. داوطلبین کنکور تجربی حتما زیست دهم چاپ ۹۶، زیست یازدهم چاپ ۹۷ و زیست دوازدهم چاپ ۹۸ را تهیه کنند. زیست شناسی کنکور نظام جدید در مقایسه با نظام قدیم به طور کلی تغییر کرده است. واژگان، اشکال و تصاویر کتاب کاملا تغییر کرده است. به همین دلیل برای کنکور سال ۹۹ نمی توان از کتاب قدیمی استفاده کرد. در درس ریاضی تجربی شاهد تغییرات زیادی نبوده ایم.

به طوری که داوطلب می تواند با مطالعه کتاب ریاضی چاپ قدیم خود را برای کنکور سال ۹۹ آماده کند. همچنین لازم است داوطلبین کنکور تجربی شیمی نظام جدید را تهیه کنند. شیمی دهم چاپ ۹۶، شیمی یازدهم چاپ ۹۷ و شیمی دوازدهم چاپ ۹۸ منبع اصلی کنکور ۹۹ تجربی خواهد بود. در دروس عمومی نیز فقط کافی است از کتاب های تست جدید دین و زندگی کنکور استفاده شود، زیرا بقیه دروس عمومی تغییر چندانی نداشته است.

تغیرات کتاب های درسی کنکور برای رشته انسانی

دروس رشته انسانی به نسبت بقیه دروس بسیار بیشتر است. کتاب ریاضی و آمار به عنوان اولین درس دفترچه اختصاصی تغییرات زیادی نکرده است. کتاب اقتصاد که سهم ۱۵ تستی از دفترچه کنکور دارد هم تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. کتاب فنون ادبی سال دهم تغییری نداشته است. اما داوطلبان بهتر است کتاب فنون ادبی جدید سال یازدهم و دوازدهم را تهیه کنند. این دو کتاب تغییراتی داشته است. کتاب عربی اختصاصی نیز تغییرات زیادی نداشته و می توان از کتاب قدیمی برای شرکت در کنکور ۹۹ استفاده کرد. تاریخ و جغرافیا در ضرایب کنکور انسانی از جمله دروسی است که کاملا بدون تغییر باقی مانده است. کتاب جامعه شناسی کنکور انسانی در پایه دهم تغییری نکرده است.

این کتاب اما در پایه یازدهم تغییراتی جزئی داشته است. همچنین بهتر است داوطلبین کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم را تهیه کنند. تغییرات کتاب جامعه شناسی در پایه دوازدهم بسیاری جدی و اساسی تر بوده است. منطق و فلسقه از جمله دروسی است که تغییرات کاملا جدی داشته است. منطق چاپ ۹۸ منبع اصلی کنکور است که به نسبت کتاب های نظام قدیم تغییراتی جدی داشته است. همچنین داوطلبین بایستی کتاب فلسقه سال یازدهم و دوازدهم را به طور جداگانه تهیه کنند. روانشناسی کنکور انسانی نیز تغییراتی اندک داشته است.

بررسی تغییرات کتاب های دروس عمومی کنکور ۹۹

پس از بررسی دروس اختصاصی هر رشته به سراغ دروس عمومی کنکور ۹۹ می رویم. در ادبیات فارسی عمومی شاهد تغییرات زیادی نبوده ایم. در حقیقت فقط کتاب پایه دوازدهم تغییرات داشته است. برای مثال در پایه دوازدهم محتوای دس ۱۶ کتاب تغییر کرده است. اما تغییرات کتب ادبی پایه یازدهم و دهم بسیار جزئی بوده است. درس عربی کنکور نیز فقط در پایه دوازدهم تغییرات جزئی داشته و می توان از منابع کنکور نظام قدیم استفاده کرد. کتاب دین و زندگی در پایه دهم و یازدهم تغییراتی جزئی داشته اما در پایه دوازدهم تغییرات بیشتر بوده است. این تغییرات را البته می توان با همان کتاب نظام قدیم دینی نیز مطالعه کرد. اما همان طور که اشاره کردیم بهتر است از کتاب های تست جدید استفاده شود. کتاب زبان انگلیس کنکور عمومی نیز همان کتاب نظام قدیم است که هیچ تغییری پیدا نکرده است.

شرایط برای همه داوطلبین یکسان است

برخی از داوطلبان کنکور نظام قدیم ممکن است با دیدن تغییرات کتاب های درسی نظام جدید دچار استرس شوند. اما باید بر این نکته تاکید کنیم که شرایط برای تمامی داوطلبین نظام قدیم و نظام جدید یکسان است. از طرف دیگر تغییر محتوایی و تصویری برخی کتاب های کنکور مثل شیمی دلیلی برای سخت شدن آن درس نیست. فقط محتوای یک درس به روزرسانی شده که می توان با مطالعه کتاب های جدید خود را به مرز آمادگی کامل رساند.

برنامه ریزی، تلاش و سخت کوشی سه ضلع موفقیت در کنکور

در انتهای مقاله بررسی تغییرات کتاب های درسی کنکور باید بر یک نکته تاکید کنیم. کتاب درسی، کلاس کنکور و آزمون آزمایشی به خودی خود نمی توانند موفقیت داوطلب را در آزمون سراسری تضمین کنند. داوطلبین فقط با یک برنامه ریزی درست و دقیق به همراه تلاش مستمر و پیوسته به موفقیت و کسب رتبه خوب نزدیک می شوند. کنکور یک مسابقه طولانی است و برای موفقیت در هر مسابقه ای به سخت کوشی نیاز داریم. امیدواریم در مسابقه کنکور بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید.

 

تکمیل ظرفیت فرهنگیان کنکور ۹۸

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • علیرضا 27 اردیبهشت 1399

    سلام خیلی خوب و کامل بود ممنونم از معرفی تغییرات کتب درسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *