0
02122891840

تغییر رشته در کلاس دهم به یازدهم

با سلام و درود فراوان خدمت همراهان گرامی سایت آموزش سنتر. در این مطلب قصد داریم نکاتی راجع به تغییر رشته در کلاس دهم به یازدهم و نکات مهم در این زمینه را که می تواند کمک شایانی به شما بکند به شما بگوییم. پس در ادامه با ما همراه باشید.  

دلایل تغییر رشته چیست؟

تغییر رشته در کلاس دهم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل شایع عدم علاقه دانش آموز به آن رشته است و اینکه نمی تواند خود را با آن رشته تطبیق دهد و هماهنگ کند. در اینجا پی به اهمیت نقش انتخاب رشته در سال دهم می بریم که اگر انتخاب رشته اصولی و براساس علاقه و شخصیت دانش آموز نباشد می تواند در آینده باعث خسته شدن و عدم کشش دانش آموز شود‌ .

پس حتما در زمینه انتخاب رشته از مشاورین کاربلد و خبره استفاده کنید و علاقه دانش آموز به رشته را در اولویت قرار دهید. بار ها دیده شده است که دانش آموز به اجبار پدر یا مادر وارد رشته ای که به آن علاقه نداشته شده است و در آینده از درس و آن رشته زده شده است و دیگر تمایلی به ادامه تحصیل نداشته است.

علاوه بر این ممکن است عده ای به دلیل عدم شناخت کافی وارد رشته ای شوند و سپس بعد از آشنایی با دروس و عدم درک مفاهیم ترجیح به تغییر رشته بدهند. موسسه موفقیت متشکل از یک تیم حرفه و کاربلد در خدمت شماست تا شما را در این زمینه و دیگر زمینه های مرتبط یاری کند.  

مراحل تغییر رشته در کلاس دهم

۱) مراجعه به مدرسه محل تحصیل خود

در ابتدا لازم است تا به مدرسه و مدیر مدرسه خود مراجعه کرده و درخواست تغییر رشته را به آن اعلام نمایید.  

۲) پر کردن فرم تغییر رشته

سپس در فرم های مربوط به تغییر رشته را پر کرده و آن را به مسئول و یا مدیر مدرسه خود تحویل می دهید. نمونه این فرم ها را می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.  

 

۳) معرفی دانش آموز برای امتحان تغییر رشته

پس از پر کردن فرم تغییر رشته و تحویل آن به مدرسه بقیه کار ها توسط مدرسه پیگیری می شود. مدرسه فرم ها و درخواست شما برای تغییر رشته را به اداره آموزش و پرورش تحویل می دهد و پس از انجام بررسی های لازم ، اداره آموزش و پرورش وضعیت دانش آموز را برای شرکت در امتحان تغییر رشته مشخص می کند.  

۴) شرکت در آزمون تغییر رشته کلاس دهم

دانش آموز باید در آزمون تغییر رشته شرکت نماید و در صورت کسب نمره قبولی می تواند به رشته مورد تقاضا تغییر رشته دهد. سوالات آزمون تغییر رشته از دروس تخصصی رشته مورد تقاضا می باشد.  

۵) معادل سازی دروس رشته قبلی با دروس رشته جدید

پس از به دست آوردن نمره قبولی در آزمون تغییر رشته و تائید آن توسط اداره آموزش و پرورش ، باید برای تطبیق دروس رشته قبلی و جدید اقدام کنید. همچنین دانش آموز باید دروس تخصصی پایه دهم رشته جدید را در تابستان سال یازدهم بگذراند و نمره قبولی را در آن ها نیز کسب کند.  

زمان برگزاری آزمون تغییر رشته چه زمانی است؟

این امتحان همزمان با امتحانات آخر ترم در خرداد یا شهریور برگزار می شود. پس بنابراین پس از گذراندن امتحانات رشته جدید ، نمرات آن رشته در کارنامه شما ثبت خواهد شد و مشکلی برای ثبت نام در پایه جدید نخواهید داشت.  

دقت در انتخاب رشته!!

با توجه نکات گفته شده و دردسر هایی که در مسیر انتخاب رشته وجود دارد پیشنهاد می شود که در موقع انتخاب رشته بسیار دقت فرمایید و با مشاوران و متخصصین در این زمینه حتما مشورت کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید. با سپاس فراوان از توجه تان امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله کتاب‌های درسی پایه دهم را نیز مطالعه نمایید.

دیگر مقالات مشابه

 

برنامه ریزی درسی برای کنکور

 

برنامه ریزی درسی کلاس نهم

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *