0
02122891840

رتبه های برتر کنکور چند ساعت می خوابند

آیا می دانستید انسان یک سوم عمرش را صرف خوابیدن می کند؟ همیشه کاهش زمان خواب برای انجام کارهای بیشتر مورد توجه بوده است. در حقیقت آدم ها دوست دارند در مواقع حساس کمتر بخوابند و بیشتر به کارهایشان رسیدگی کنند. زمانی که صحبت از کنکور به میان می آید بسیاری از داوطلبان نگران کنترل ساعت خواب خود هستند. در این مقاله می خواهیم درباره خواب صحبت کنیم. همیشه در بین سوالات رایج از مشاورین پرسش هایی درباره ساعت خواب مناسب، ساعات خواب رتبه ها برتر و زمان مناسب برای خواب بسیار زیاد است. اگر این پرسش های گوشه ای از ذهن شما را نیز به خود مشغول کرده است با ما آموزش سنتر همراه باشید تا پاسخی برایشان پیدا کنیم.

یک خواب خوب به تثبیت آموخته ها کمک می کند

بسیاری از داوطلبان گمان می کنند با بیدار ماندن بیشتر فرصت زیادی نیز برای مطالعه در اختیار دارند و بهتر می توانند از آن استفاده کنند. اما زمانی که مطالعه به درستی انجام نشود بیدار ماندن کمکی به درک بهتر درس نمی کند. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات محققین یک خواب خوب ۵ مرحله دارد. در ۴ مرحله اول ذهن به تدریج وارد خواب شده و در مرحله پنجم ذهن شروع به تثبت آموخته ها می کند. بنابراین داشتن یک خواب خوب نه تنها لازم است بلکه باعث می شود آموخته های داوطلب به تدریج در ذهن بنشیند. خواب بر اساس ساعت بدن به شما کمک می کند که بدن خود را به یادگیری و به خاطر سپاری در ساعتی خاص عادت دهید. به منظور کسب اطلاعات بیشنر پیشنهاد می کنیم در بررسی بهترین اردوی نوروز نیز همراه ما باشید.

خواب انسان در دوره های مختلف تغییر می کند

خواب مناسب و کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و کارکرد یادگیری را حفظ می کند. انسان به طبع سن و دوره ای که در آن به سر می برد به ساعت خواب متغیری نیاز دارد. نوزادان معمولا بیشتر از ۲۰ ساعت در روز را می خوابند. به تدریج و با افزایش سن نیاز انسان به خواب کمتر می شود. به طوری که یک انسان بالغ نیاز به خوابی ۶ تا ۸ ساعت در روز دارد. بنابراین نمی توان فرمول قطعی برای ساعت خواب معین کرد و این ساعت برای هر کسی متغییر است. در ادامه مقاله می خواهیم درباره نحوه خوابیدن صحبت کنیم.

چطور یک خواب خوب داشته باشیم؟

پیش از اینکه به سراغ زمان کافی و ساعت خواب برویم می خواهیم چند توصیه درباره نحوه صحیح خوابیدن را با هم مرور کنیم. رعایت این نکات ساده باعث می شود در هنگام خواب آرامش و انرژی کافی برای درس خواندن را داشته باشیم.

۱- منظم باشید

زمان همه جا حرف اول را می زند. حتی بدن شما نیز ساعت دارد و اگر ساعت خواب خودتان را با ساعت بدن تنظیم کنید، احساس شادابی بیشتری خواهید داشت.

۲- پرخوابی مثل کم خوابی به بدن آسیب می رساند

زیاد خوابیدن باعث کرختی و سستی در بدن می شود. اگر عادت به خواب زیاد دارید سعی کنید به تدریج به ساعت استاندارد نزدیک شوید. در واقع با پرخوابی یا کم خوابی ساعت استاندارد بدن شما دستخوش تغییراتی می شود که بر روی شما اثرگذار است.

۳- نور و اکسیژن اتاق را تنظیم کنید

ملاتونین هرومونی است که توسط میزان نور کنترل می شود. هر چقدر اتاق تاریک تر باشد میزان ترشح این هورمون بیشتر شده و باعث می شود خواب با کیفیتی را تجربه کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که اکسیژن به اندازه کافی در اتاق وجود دارد. زمانی که اکسیژن مناسبی در اتاق نباشد و یا هوا به اصطلاح خفه باشد ذهن احساس خستگی بیشتری می کند.

در طول روز خوابیدن به دانش آموز کمکی می کند؟

بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور عادت دارند پس از بازگشت از مدرسه ساعتی را استراحت کنند. در واقع آنها احساس می کنند یک خواب یکی دو ساعته انرژی بیشتری برای درس خواندن به آن ها می دهد. اما همان طور که گفتیم نباید اجازه دهیم عاملی باعث اختلال در ساعت خواب ما شود. تحقیقاتی که لیندا واسمر پژوهشگر خواب انجام داده است نتایج جالبی را نشان می دهند. تحقیقات نشان می دهد که اگر خواب روزانه از عددی خاص بیشتر شود باعث ایجاد خستگی در بدن می شود. این تحقیقات به ما می گوید اگر عادت به خواب بعد از ظهر داریم بهتر است ساعت چرت ظهرمان را به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برسانیم. در واقع گروهی که این تحقیق بر روی آنها صورت گرفته در این بازه زمانی خواب عملکرد بهتری داشته اند.

ساعت خواب مناسب برای کنکوری ها

حداقل ساعت خواب یک انسان بالغ ۶ تا ۸ ساعت در روز است. در واقع از صبح که بدن شروع به فعالیت می کند تا شب موادی سمی تولید می شود که شب ها بهترین فرصت برای پالایش بدن به وجود می آید. به همین دلیل همیشه توصیه می شود که سعی کنید ساعت خوابیدن بین ۱۰/۳۰ تا ۶/۳۰ صبح باشد. در واقع ساعت ۱۰ تا ۱۱ بهترین ساعتی است که می توانید به رخت خواب بروید. ساعت ۵ تا ۶/۳۰ نیز ساعتی است که پاکسازی بدن به طور کامل صورت گرفته است و انرژی کافی برای شروع یک روز عالی برای درس خواندن را دارید. در نهایت می توانیم بگوییم ۶ تا ۸ ساعت بهترین میانگین ساعتی است که یک کنکوری بهتر است آن را رعایت کند. همچنین خوابیدن در ساعت مقرر باعث می شود که ساعت بیولوژیک بدن شما تنظیم شود. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از کمک های مشاور کنکور نیز استفاده کنید.

بی خوابی و کم خوابی؛ دو آفتی که کنکوری ها از آن غافل هستند

در انتها باید تاکید کنیم بسیاری از دانش آموزان سعی می کنند با روش های مختلفی مثل دارو یا نوشیدنی های مثل قهوه ساعت بیشتری را بیدار بمانند. با اطمینان می توانیم بگوییم این کار اشتباه است. به جای استفاده از روش هایی که کم خاصیت بهتر است بر روی ساعت بیولوژیکی بدنتان وقت بگذارید و خود را با طبعیت هماهنگ کنید. کم خوابی در بلند مدت باعث اختلال در عملکرد حافظه شده و در برخی موارد حتی منجر به افسردگی می شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم هرگز با کمک دارو یا ابزارهای مختلف خودتان را دچار کم خوابی نکنید. در پایان باید بگوییم موفقیت در کنکور اتفاقی نیست. عوامل بسیاری زیادی از ساعت مطالعه تا نحوه خوابیدن بر عملکرد ذهنی و نهایی شما تاثیر دارند. با داشتن یک خواب خوب می توانید از ساعت بیداری تان بهترین استفاده را داشته باشید.

مطالب مشابه

برنامه ریزی درسی مهم‌ترین عامل در قبولی کنکور است

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • محمد امین بهمنی نسب 25 مرداد 1400

    با عرض سلام
    از این که مطالب مفید جمع آوری کرده و در اختیار ما میگزاریدبسیار سپاسگزارم

    • AmoozeshCenter 4 مهر 1400

      خواهش میکنم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *