0
02122891840

روش های تندخوانی برای کنکور

زمان ارزشمند ترین دارایی یک داوطلب کنکور است. از زمانی که مارتن کنکور شروع می شود هر داوطلب زمان معینی را در اختیار دارد و باید از آن حداکثر بهره برداری را انجام دهد. جدای از تکنیک های مدیریت زمان یادگیری تندخوانی برای کنکور یکی از ابزارهایی است که می تواند شما را چند گام از سایرین جلوتر بیندازد. در این نوشته قصد داریم تند خوانی را از زوایای مختلف بررسی کنیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید تا از این پس با سرعت بیشتری دروس را مطالعه و در زمان صرفه جویی کنید. با ما در آموزش سنتر همراه باشید.

در هنگام مطالعه در مغز چه اتفاقی می افتد؟

پیش از آنکه به سراغ روش های تندخوانی کنکور برویم،بیایید کمی درباره فرآیندهایی که مغز در هنگام خوانش متن انجام می دهد بیشتر بدانیم. زمانی که در حال مطالعه هستید، بر روی کلمات تمرکز می کنید که به آن تثبیت می گویند و با حرکت چشم به سراغ کلمات دیگر می روید. این عمل به طور معمول برای جمله ها حدود ۱ ثانیه طول می کشد. بسته به نوع متن مطالعاتی، کوتاهی و بلندی جملات، سختی و آسانی متن به طور میانگین یک انسان در هر دقیقه می تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه را مطالعه کند. افرادی که از تکنیک های تند خوانی استفاده می کنند می توانند این تعداد خوانش کلمات را به ۲ برابر افزایش دهند. در همین ابتدا از شما دعوت می کنیم در زمینه اردوی نوروز اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. چرا که دوره نوروز اهمیت بسیار بالایی در کنکور شما دارد.

آیا هر دانش آموزی می تواند تندخوانی را انجام دهد؟

با اطمینان می توانیم بگوییم پاسخ ما مثبت است. اگر دانش آموز بتواند روش خاص خود را در تند خوانی پیدا کند می تواند یک تندخوان شود. در واقع روش های تندخوانی نیاز به تمرین و ممارست دارند تا به تدریج به آن ها عادت کنید. اتفاقی که در تندخوانی روی می دهد تمرکز بر روی شبه جمله ها و مفهوم کلی متن است. مثلا جمله (امروز هوای شهر آفتابی است) را در نظر بگیریم. این جمله از چند کلمه تشکیل شده است اما مفهوم اصلی جمله آفتابی بودن هوا را نشان می دهد. بنابراین تفاوت بین یک فرد کندخوان و تندخوان تمرکز بر روی جزئیات است. افراد تندخوان سعی می کنند با کمک جملات و شبه جملاتی که قبلا دیده اند مفهوم کلی متن را درک کنند و بر روی هر جلمه یا کلمه زمان زیادی را صرف نمی کنند.در ادامه باورهای غلطی که درباره تندخوانی وجود دارند را با هم بررسی کنیم تا مطمئن شویم که همه دانش آموزان با تلاش و ممارت می توانند از تکنیک های تندخوانی برای کنکور استفاده کنند. اگر به دنبال روش های صحیح این اتفاق می گردید حتما از کمک یک مشاور کنکور حرفه ای استفاده کنید.

۳ باور غلط درباره تند خوانی که نباید به آن ها توجه کرد

۳ باور غلط درباره تندخوانی وجود دارند که باعث شده برخی دانش آموزان به این نتیجه برسند که تندخوانی روش مناسبی نیست و باعث از دست رفتن تمرکز بر روی متن می شود اما باید توجه کنیم که این باورها ریشه علمی ندارند و بیشتر در ذهن مخاطبین ایجاد شده اند:

۱- تند خوانی تمرکز را از بین می برد

این باور غلط اولین چیزی است که درباره تندخوانی به گوش می رسد. افرادی که تندخوانی انجام می دهند اتفاقا تمرکز بیشتری بر روی متن دارند. به دلیل اینکه دانش آموز تندخوان مشخص کرده است که هر صفحه را در چند دقیقه بخواند در آن چند دقیقه تمام تمرکز خود را بر روی جملات و کلمات قرار می دهد.در حقیفت افراد کندخوان با ایجاد وقفه های طولانی باعث می شوند که ذهن نتواند به اندازه کافی متمرکز بماند و به راحتی از مسیر مطالعه منحرف شود. دلیل دیگری که باعث تمرکز بیشتر افراد تندخوان بر روی متن می شود تلاش و ممارست است. با تلاش زیاد و گذشت زمان به تدریج این تندخوان ها این قدرت را به دست می آورند که به راحتی مطالب کم اهمیت را تشخیص دهند و وقت زیادی را بر روی آن صرف نکنند.

۲- شما نمی توانید بیشتر از ۵۰۰ کلمه را در یک دقیقه مطالعه کنید

باور غلط دوم درباره توانایی خواندن تعداد کلمات در ۱ دقیقه است. مطالعات نشان می دهد که عدد ۵۰۰ کلمه بر دقیقه عدد درستی نیست و مغز انسان قادر است که در هر دقیقه ۱۰۰۰ کلمه را نیز مطالعه کند. به عبارت دیگر ممارست زیاد باعث می شود که افراد بتوانند به تدریج تعداد کلمات خواندنی خود را به عدد ۱۰۰۰ نزدیک کنند.

۳- تندخوانی به شما توهم دانستن می دهد

مورد دیگری که به آن اشاره می شود ایجاد توهم فهم مطلب در افراد تندخوان است. در اینجا باید پاسخ داد که تندخوانی صرفا یک روش است و لازم است پس از هر مطالعه ای به هر روشی با مرور و تست زدن به تثبیت آن مبحث در ذهن پرداخت.

روش های تندخوانی برای کنکور؛ چطور تند خوانی کنیم؟

روش های بسیار زیادی برای تند خوانی وجود دارند اما بهترین روش تندخوانی استفاده از انگشت یا یک مداد است. ابتدا یک کتاب معمولی را برداشته و آن را وارونه قرار دهید و انگشت یا مداد خود را زیر خط اول بگذارید و با حرکت انگشت آن را بخوانید. این کار را حداقل ۱۰ بار روی کتاب انجام دهید بدون اینکه کتاب را به حالت عادی برگردانید. می توانید از کتاب مورد علاقه خودتان استفاده کنید و حتما نیازی نیست که کتاب درسی باشد.پس از چند بار تمرین وقتی کتاب را به درستی پیش رویتان قرار دهید می توانید متن را تا ۵۰ درصد سریع تر از سرعت قبلی خودتان مطالعه کنید. اگر می خواهید یک تندخوان حرفه ای شوید زمان بگیرید و هر صفحه را در زمان مشخصی بخوانید. به تدریج می توانید سرعت خواندن خودتان را بهتر و بهتر کنید. به تدریج می بینید که از میانگین ۵۰۰ کلمه بر دقیقه بیشتر می خوانید. پیشرفت در این روش به تعداد دفعات تمرین شما بستگی دارد. پیشنهاد می کنیم روزی یک بار و به مدت ۲۰ دقیقه با هر کتابی که خودتان مایلید این روش را به کار گیرید. به تدریج متوجه پیشرفت خودتان خواهید شد. در مسیر تمرینات ممکن است با موانعی رو به رو شوید که در فهرست زیر آن ها را می بینید:

  1. خواندن با صدای بلند: بلندخواندن یک متن باعث می شود که تمرکز شما بهم بریزد و باعث خستگی جسمانی شود.
  2. زیرلب خوانی: لب خوانی با صدای آهسته درست مثل بلندخوانی موجب خستگی مغز شده و باید چند بار در بین مطالعه استراحت کنید.
  3. وسواس مطالعاتی: بازگشتن چندباره به ابتدای متن و دوباره خوانی باعث می شود که سرعت شما کاهش یابد. سعی کنید به تدریج این عادت را برطرف کنید.

جمع بندی تکنیک ها و فواید تندخوانی برای کنکور

در انتهای مقاله می خواهیم از دیدی دیگر به تندخوانی نگاه کنیم. روش های تندخوانی بسیار زیادی وجود دارند که در این مقاله ما ساده ترین روش را با هم بررسی کردیم. تندخوانی می تواند زمان را برای شما نگه دارد. در واقع با تکنیک های تندخوانی داوطلب چندگام از دیگر رقبای کنکوری خود جلوتر است. جدای از صرفه جویی در زمان تندخوانی مزایای بسیار زیاد دیگری هم دارد که بد نیست به آن ها نگاهی بیندازیم: افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی به دلیل زمان بندی در مطالعه افزایش انگیزه و علاقه نسبت به مطالعه با افزایش سرعت خوانش متن جلوگیری از خستگی و افزایش قدرت حافظه به دلیل ایجاد چالش منطقی و موثر ذهنی در پایان امیدواریم با کمک تکینک های تندخوانی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم سرعت مطالعه خودتان را افزایش داده و سریع تر از دیگران برای مسابقه کنکور آماده شوید.

 

افزایش سرعت مطالعه

Rate this post
دیدگاه کاربران
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *