0
02122891840

سوابق تحصیلی چیست؟

سوابق تحصیلی چیست و انتخاب رشته با سوابق تحصیلی چگونه انجام می شود؟ این‌ها سوالاتی هستند که معمولا دانش آموزان کنکوری مخصوصا پس از اعلام نتایج مدام می‌پرسند. در این مطلب که توسط آموزشگاه تیزهوشان موفقیت تهیه شده، قصد داریم هر آنچه که باید در مورد سوابق تحصیلی، نمره کل سوابق تحصیلی، رشته های بدون آزمون و … بدانید را با شما در میان بگذاریم؛ تا انتها همراه ما باشید.


نمره کل سوابق تحصیلی چیست؟

سوابق تحصیلی، در واقع نتایج امتحانات کتبی نهایی است که پس از ترازبندی، با توجه به دستورالعمل‌های اعلام‌شده توسط سازمان سنجش، به عنوان سوابق تحصیلی محسوب می‌شوند. این سوابق تحصیلی با وزن ۳۰% و تأثیر مستقیم در امتیاز کل نهایی محاسبه می‌شوند و در این مقاله جزئیات کاملی از تأثیرگذاری آن‌ها در نمره نهایی آموزشی ارائه شده است. بدیهی است دانش آموزانی که با استفاده از کلاس تیزهوشان به مدارس استعدادهای درخشان راه پیدا کرده اند، شانس بیشتری برای کسب نمرات برتر دارند.


تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور چیست؟

حتماً می‌دانید که سوابق تحصیلی و تاثیر معدل درنتیجه و رتبه‌ای که در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۲ کسب کنید، تأثیر مستقیم دارد! از سال ۱۳۸۶ که مجلس شورای اسلامی قانون معروف به حذف کنکور را مصوب کرد تا به امروز، این قانون اجرایی نشده است و اگر چنین می‌شد، تأثیر معدل به‌جای تأثیر ۲۵ درصدی، تأثیر ۱۰۰ درصدی در پذیرش دانشجو داشت.

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور | قبولی در کنور با سوابق تحصیلی - موسسه موفقیت

صحبت ما درباره تأثیر سوابق تحصیلی در رتبه‌ای که داوطلبان در آزمون سراسری کسب می‌کنند، است. دانش آموزان رشته‌های انسانی، ریاضی، تجربی و علوم و معارف اسلامی که یک یا چند درس را به‌صورت امتحان نهایی، سراسری یا کشور داده‌اند، مشمول تأثیر معدل در کنکور سراسری می‌شوند. بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سایت سازمان سنجش کشور، میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ همانند سال‌های گذشته حداکثر ۳۰ درصد با تاثیر مستقیم است و مواد و ضرایب دروس امتحانی و دروس موثر سوابق تحصیلی آزمون سال ۱۴۰۰ همانند سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور

در مفاهیم کلیدی ثبت‌نام کنکور، یکی از مسائل مهم، روش محاسبه و تأثیر سوابق تحصیلی است. اثر سوابق تحصیلی بر نمره نهایی داوطلبان به این صورت محاسبه می‌شود که در ابتدا نمره کل سوابق تحصیلی داوطلب در زیرگروه مربوطه محاسبه می‌شود. برای این منظور، نمره تراز هر درس عمومی از دیپلم، به وزن مربوط به آن درس ضرب می‌شود و اعداد مربوطه با یکدیگر جمع می‌شوند. این فرآیند برای دروس اختصاصی نیز انجام می‌شود و یک مقدار به عنوان نمره تراز دروس اختصاصی بدست می‌آید. سپس نمره تراز دروس عمومی با ضریب ۳ ضرب شده و به نمره تراز دروس اختصاصی افزوده می‌شود. نتیجه به دست آمده را اگر بر مجموع ضرایب دروس عمومی موثر دیپلم و مجموع ضرایب دروس اختصاصی موثر دیپلم تقسیم کنیم، نمره کل سوابق تحصیلی داوطلب به دست می‌آید.

در مورد نمره نهایی، آن برابر با یک چهارم از نمره کل سوابق تحصیلی و سه چهارم نمره کل آزمون خواهد بود. با این توصیف، مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه در وزارت آموزش و پرورش توضیح داده که اغلب به عنوان سوابق تحصیلی، سه سال اخیر تحصیل در نظر گرفته می‌شود، با این حال طبق مصوبه آموزش و پرورش با سازمان سنجش، سوابق تحصیلی شامل نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم می‌شود.

لازم به ذکر است که برخی از داوطلبان به دلایل مختلف ممکن است سوابق تحصیلی نداشته یا سوابق آن‌ها ناقص باشد. این موضوع به ویژه برای افرادی که مدت زمان زیادی از اخذ مدرک دیپلم گذشته باشد، ممکن است رخ دهد. در گروه‌های آزمایشی، اگر نقص سابقه تحصیلی مرتبط با دروس اختصاصی باشد، سوابق آن دروسی که قابل تطابق باشد، محاسبه می‌شود و باقی‌مانده سهم سوابق تحصیلی به نمره کنکور منتقل می‌شود. اما اگر نقص سابقه تحصیلی مرتبط با دروس عمومی باشد، داوطلبان باید برای تولید سابقه تحصیلی آن درس، اقدامات لازم را انجام دهند.

به طور خلاصه، در صورت عدم داشتن سابقه تحصیلی در دروس عمومی، لازم است تا تلاشی برای ایجاد این سوابق انجام شود. با این حال، عدم داشتن سابقه تحصیلی در دروس اختصاصی مانعی برای داوطلبان ایجاد نمی‌کند.

تاثیر سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

به طور خلاصه و کلی می‌توان گفت که سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به دو شکل اعمال خواهد شد:

  1. به صورت تلفیقی از نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی که برای آن دسته از افرادی است که پیش از سال ۱۳۹۷ دوره متوسطه دوم خود را گذرانده اند.
  2. تنها نمرات پیش دانشگاهی و امتحانات نهایی پایه یازدهم که برای آن دسته از افرادی که پس از سال ۱۳۹۷ دوره متوسطه دوم خود را گذرانده اند.

شیوه محاسبه نمره بر حسب سوابق تحصیلی

تاثیر سوابق تحصیلی بر نمره کل نهائی داوطلبان، به این شیوه محاسبه می گردد که ابتدا نمره کل سوابق تحصیلی داوطلبان در زیر گروه مربوطه محاسبه می گردد. نحوه تعیین این نمره به این صورت می باشد که، نمره تراز هر درس عمومی موثر دیپلم ضرب در ضرایب مربوطه شده و عددی بدست خواهد آمد. سپس همه اعداد مربوط به دروس عمومی با هم جمع می گردد، به همین ترتیب نمرات تراز دروس اختصاصی هم محاسبه می شود و یک عددی برای این دروس بدست می آید.

حال عدد مربوط به دروس عمومی با ۳ برابر عدد مربوط به دروس اختصاصی جمع خواهد شد. نتیجه اگر بر ۳ برابر مجموع ضرایب دروس اختصاصی موثر دیپلم و مجموع ضرایب دروس عمومی موثر دیپلم، تقسیم می شود و نمره کل سوابق تحصیلی داوطلب در زیر گروه بدست می آید. نمره کل نهائی از حاصل جمع یک چهارم نمره کل سوابق تحصیلی و سه چهارم نمره کل آزمون،بدست می آید. مدیركل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌ و پرورش در توضیح این مورد گفت: باور عمومی از سوابق تحصیلی، سه سال پایانی تحصیل است حال آن كه طبق مصوبه آموزش و پرورش با سازمان سنجش، سوابق تحصیلی شامل نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم است.


امكان ترمیم سوابق تحصیلی سنوات قبل، شدنی است؟!

مدیركل دفترآموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به دغدغه افرادی كه سنوات قبل دیپلم گرفته اند و امسال تمایل به انتخاب رشته در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی دارند هم اظهار داشت: شرایط جذب افراد در دانشگاه بر اساس آن چه سازمان سنجش در دفترچه اعلام می كند، انجام خواهد شد اما آن چه كه به آموزش و پرورش مربوط می شود برگزاری امتحانات نهایی و اعلام نتایج و دادن آن اطلاعات به سازمان سنجش است.

وی ادامه داد: در مورد افرادی هم كه سنوات قبل فارغ التحصیل شده اند، شرایط ترمیم سوابق تحصیلی فراهم شده است. این بخشنامه تحت عنوان «ترمیم نمرات دروس امتحانات نهایی» است كه مطابق آن دانش آموزانی كه فارغ التحصیل سال ۱۳۸۴ به بعد هستند و امتحان نهایی داده اند، می توانند در یك درس یا دروسی كه علاقمند هستند، نمره خود را ترمیم و ارتقاء بخشند. به گفته سلطانیان، این افراد باید در یكی از نوبت های امتحان های رسمی یعنی خرداد، شهریور یا دی ماه به منطقه آموزش و پرورشی كه فارغ التحصیل شده اند درخواست خود را ارایه دهند و بر اساس بخشنامه ای كه به مدارس ابلاغ شده است، از این دانش آموزان امتحان گرفته می شود.

بی تاثیر بودن این نمرات جدید در اصل دیپلم و معدل آن نكته ای بودكه سلطانیان بر آن تاكید كرد و گفت: این نمرات جدید فقط برای همین بحث سوابق تحصیلی در كنكور سراسری ارزش دارد و به سازمان سنجش ارسال می شود و تاثیری بر مدارك دیگر از جمله معدل دیپلم ندارد. وی یادآور شد: هر دانش‌آموخته می‌تواند تنها یك‌مرتبه از این امكان استفاده كند و این امر شامل دانش‌آموزی كه اكنون در حال تحصیل است نمی شود و نمی‌تواند درخواست‌ترمیم نمره بدهد.


انتخاب رشته بر اساس نمره‌ی آزمون

در انتخاب رشته‌ی عادی که چندین سال است داوطلبین کنکور به این طریق انتخاب خود را انجام می‌دهند، سازمان سنجش و دانشگاه‌های کشور انتخاب خود را با بررسی نمره‌ی آزمون جلسه‌ی کنکور هر فرد مشخص می‌کنند. البته در سال‌های اخیر تأثیر نمره‌ی معدل در این انتخاب گنجانده شده و هر ساله نیز درصد آن افزایش می‌یابد به‌طوری‌که تأثیر میزان سوابق تحصیلی از ۱۵ به ۲۵ و سپس ۳۰ درصد در حال حاضر رسیده است و سهم بالایی در قبولی داوطلبین دارد. در صورت عدم وجود تأثیر مثبت، ملاک نمره‌ی کل حاصل از آزمون و میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی خواهد بود. همچنین رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد را می‌توانید برای خود انتخاب نمایید.


انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی!

آیا با سوابق تحصیلی امکان قبولی در دانشگاه روزانه وجود دارد؟ - انتخاب رشته با سوابق تحصیلی - موسسه موفقیت

بر اساس مصوبات انجام‌گرفته در سال ۱۳۹۲ تصمیم گرفته شد تا ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور در تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی با ملاک معدل کتبی دیپلم داوطلبان و بدون نیاز به شرکت در کنکور انجام شود. از زمان اجرایی شدن این مصوبه هر ساله دانش‌آموزان زیادی با توجه به سوابق تحصیلی و بدون آزمون وارد دانشگاه می‌شوند که این روند رو به افزایش است، به‌طوری‌که امسال در سال ۱۳۹۸ ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی تعداد ۵۹۶ هزار ۸۸ نفر بوده است.

شاید این مطلب نیز برایتان جالب توجه باشد: آزمون سمپاد چیست؟


زمان پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی

زمان اعلام نتایج و ثبت نام  بر اساس سوابق تحصیلی همانند رشته های بدون کنکور در دو نوبت ورودی مهر ماه و ورودی بهمن ماه برگزار می‌شود. علاقه مندان پذیرش در این رشته ها باید حداکثر تلاش خود را برای کسب نمره خوب در امتحانات نهایی بکنند.


شرایط پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

پذیرش در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی شامی برخی شرایط عمومی و اختصاصی می‌شود:

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی:

  • معتقد به دین اسلام
  • معتقد و پایبند به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عدم اعتیاد به هرگونه مواد مخدر و قرص‌های روان گردان
  • عدم سابقه فساد اخلاقی و کیفری

شرایط اختصاصی اخذ پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی:

  • ارائه مدرک دیپلم
  • عدم منع نظام وظیفه برای آقایان
  • محرومیت پذیرفته شدگان دوره کنکور سراسری و بدون کنکور دوره قبل
  • ارائه تعهد نامه مبنی بر ادامی تحصیل در یکی از رشتههای قبولی بر اساس سوابق تحصیلی
  • تفاوت درصد اعمال معدل کتبی در صورت تفاوت بودن نوع دیپلم خود فرد با گروه آزمایشی

نحوه پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی

رویه و رویکرد ثبت نام دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی از سایت رسمی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org صورت میگیرد.

پس از ورود به آدرس بالا از منوی رنگی سمت راست صفحه گزینه “سراسری” را انتخاب کرده و سپس دفترچه راهنمای ثبت نام را دانلود و به طور کامل مطالعه می‌کنید. در صورت وجود رشته و محل مورد علاقه وارد سامانه ثبت نام می‌شوید. برای ثبت نام قبل از آن باید مبلغی را برای دریافت کارت اعتباری ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۱ را دریافت کنید. پس از تکمیل فرم و اطلاعات و آپلود عکس با درافت شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ۱۶ رقمی تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانید.


چه روش هایی برای اخذ کد سوابق تحصیلی وجود دارد؟

روش‌های زیادی برای اخذ کد سوابق تحصیلی وجود دارد. که در ادامه به چندتا از مهم‌ترین های آنها می‌پردازیم:

مراجعه به سامانه اینترنتی به نشانی : dipcode.medu.ir و سرچ بر اساس یکی از موارد زیر:

  • جستجو بر اساس کد دانش آموزی و سال تولید
  • جستجو بر اساس کد دانش آموزی و مشخصات فردی
  • جستجو بر اساس کد ملی، شماره دانشجویی و کد ناحیه

رشته‌های بدون آزمون کنکور سراسری

رشته‌های ثبت نام در دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی - رشته های بدون آزمون کنکور سراسری - موسسه موفقیت

هر ساله در دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری شاهد ارائه‌ی بیش از ۸۵ درصد رشته محل، بر اساس سوابق تحصیلی هستیم که لازم است داوطلبان متقاضی رشته‌های بدون کنکور دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد برای اطلاع از لیست رشته محل‌های بدون آزمون، دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی بدون آزمون کنکور سراسری را مطالعه کنند. با مشاهده و بررسی لیست رشته‌های بدون آزمون ارائه شده متوجه می‌شویم که بیشتر رشته محل‌ها به‌جز رشته محل‌های پرطرفدار گروه پزشکی و پیراپزشکی بدون کنکور هستند.

یعنی داوطلبان متقاضی رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی فقط از طریق کنکور سراسری می‌توانند در این رشته‌ها تحصیل کنند اما سایر رشته‌های گروه تجربی به صورت بدون کنکور نیز ارائه می‌شوند. در رشته‌ی علوم ریاضی نیز رشته‌های برتر در دانشگاه‌های مهم کشور در این لیست قرار ندارند. در گروه انسانی نیز باید گفت بیشتر رشته‌ها حتی رشته‌های پرطرفدار این گروه آزمایشی نیز در این لیست هستند.


تفاوت‌ها و شباهت‌های انتخاب رشته‌ی با آزمون و بدون آزمون!

در انتخاب رشته‌ی صحیح با آزمون داوطلب باید بتواند نمره‌ی کافی برای رشته و محلی که قصد تحصیل در آن را دارد به دست آورد یعنی صرفاً نمره‌ی امتحانی وی روی انتخابش تأثیر دارد. در انتخاب بدون آزمون فرد می‌تواند با شرکت در آزمون یا حتی بدون شرکت در آزمون کنکور از این نوع انتخاب استفاده کند و اگر معدل خوبی داشته باشد می‌تواند در رشته‌ای که علاقه دارد تحصیل کند. این نوع انتخاب با نام انتخاب رشته صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز شهرت دارد.

البته توجه داشته باشید که بیشتر دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر و از جمله رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در لیست رشته‌های انتخابی بدون آزمون قرار ندارند و داوطلبین باید در صورت علاقه‌مندی به این رشته‌ها در کنکور شرکت کرده و قبول شوند.

پذیرش در رشته‌های با کنکور سراسری ۱۴۰۲ و سال‌های گذشته، بر اساس ناحیه و قطب بومی انجام می‌گیرد، اما انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ یک تفاوت بزرگ دارد و آن تفاوت این است که دیگر ناحیه و قطب بومی در انتخاب رشته‌های بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ تأثیری ندارد و کل داوطلبان کشور، برحسب نوع سهمیه‌ی منطقه خود شانس یکسانی برای قبولی در دانشگاه خواهند داشت.


تفاوت

یک تفاوت بزرگ این نوع انتخاب رشته که امسال یعنی در سال ۱۴۰۲ اعمال شده است این است که یک دفترچه برای داوطلبین گروه‌های پنج‌گانه‌ی آزمایشی ارائه شده است. این بدین معنی است که مثلاً داوطلبین رشته‌ی ریاضی می‌توانند رشته‌های علوم تجربی یا سایر گروه‌ها را انتخاب کنند. بنابراین دانش‌آموزان گروه‌های آموزشی مختلف می‌توانند، در انتخاب رشته صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی رشته‌های گروه‌های آزمایشی دیگر را هم انتخاب کنند. انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ و انتخاب رشته با کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت جداگانه برگزار می‌شود.

به‌ این‌ ترتیب در مجموع هر داوطلب امکان انتخاب ۲۵۰ کد رشته را خواهد داشت. ۱۵۰ انتخاب برای رشته‌های با آزمون و ۱۰۰ انتخاب برای رشته‌های بر اساس سوابق تحصیلی. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی انتخاب خود را ابتدا بر اساس معدل داوطلبان از بیشترین معدل به کمترین معدل و سپس با توجه به نوع دیپلم و رشته‌ی انتخابی تا سقف پذیرش در هر یک از سهمیه‌ها، طبقه‌بندی می‌کنند. ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش رشته‌های بدون کنکور سراسری ۹۸، روزانه و ۵۰ درصد مربوط به دوره‌های شبانه است اما بیشتر ظرفیت رشته‌های دارای شهریه به پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی اختصاص داده شده است.


سخن پایانی

امیدواریم این مقاله در رابطه با سوابق تحصیلی مورد توجه تان قرار گرفته باشد و پاسخ تمامی سوالات خود را گرفته باشید. در صورت وجود هر گونه ابهام و یا سوالی می توانید در قسمت نظرات سوالات خود را با ما مطرح نمایید و یا با شماره تلفن های مجموعه موفقیت تماس حاصل فرمایید. اگر در این رابطه تجربیاتی دارید نیز خوشحال می شویم تا تجربیات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید. (۲۲۸۹۱۸۴۰-۰۲۱)

تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

طبق سخنان و نظرات سازمان سنجش تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

چه افرادی امکان استفاده از سوابق تحصیلی خود برای ثبت نام دانشگاه را ندارند؟

آن دسته از افرادی که مدرک دیپلم خود را قبل از سال ۹۴ اخذ کرده‌اند. همچنین داوطلبانب که مدرک پیش دانشگاهی خود را قبل از سال ۹۱ دریافت کرده‌اند. این دو دسته امکان استفاده از سوابق تحصیلی برای شرکت در دانشگاه را ندارند.

3.9/5 - (18 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • سمیه اصغری 15 مرداد 1401

    خیلی مطلب جامع و خوبی بود جواب سوالی که درباریه‌ی انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی داشتم رو گرفتم ممنون

  • بهار سینایی 11 مهر 1401

    آیا تحصیل در رشته های تاپ هم بر اساس سوابق تحصیلی وجود داره؟

    • movafaghiat 11 مهر 1401

      سلام
      معمولا رشته های بدون کنکور سطح پایین تری از رشته های با کنکور و آزمون دارن و همچنین سطح دانشگاه های بدون آزمون پایین تر هست ولی هر ساله رشته هایی که دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی دارن متفاوته و برخی اوقات رشته های پرطرفدار هم ارائه میدن. این موضوع رو باید همون سالی که میخواید در دانشگاه ثبت نام کنید در دفترچه انتخاب رشته مشاهده نمایید

  • مهسان 18 مهر 1401

    با سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم معدل سال دوازدهم برای دانشگاه های بدون کنکور مهمه یا معدل دیپلم؟
    و اینکه حداقل نمره معدل برای پذیرش در دانشگاه چقدر باید باشه؟

  • خانم 28 آذر 1401

    سلام من شهریور امتحان دادم قبول نشدم الان که برای دی ثبت نام کردم این نمره برای ایجاد سوابق تحصیلی در نظر گرفته میشه یا ترمیم معدل یهنی اگه دی امتحان بدم دیگه خرداد نمیتونم امتحان ترمیم بدم

  • Atousa 29 مرداد 1402

    نمره کل سوابق تحصیلی چند باشد خوب است

  • دانیال 8 شهریور 1402

    کد سوابق تحصیلی چند رقمی است؟؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *