0
02122891840

از ضرایب دروس در کنکور چه می دانید؟

آگاهی از ضرایب دروس کنکور به داوطلب کمک می کند تا با آمادگی بیشتری در کنکور سراسری شرکت کند. ضرایب هر درس در بخش عمومی و اختصاصی نشان از اهمیت درس برای طراحان سوال دارد. در این مقاله می خواهیم نگاهی به ضرایب دروس در کنکور سراسری داشته باشیم. در ادامه با آموزش سنتر همراه باشید.

نگاهی به دروس عمومی کنکور

در بین تمامی گروه های آزمایشی ریاضی، انسانی و تجربی درس عمومی مشترک است. دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی است. داوطلب بایستی در مدت زمان ۷۵ دقیقه به ۱۰۰ سوال عمومی پاسخ دهد. اولین درس دفترچه عمومی ادبیات فارسی است. این درس با ضریب ۴ محاسبه می شود. بنابراین مهم ترین درس دفترچه عمومی کنکور زبان و ادبیات فارسی است. دومین درس دفترچه زبان عربی است. در درس عربی داوطلب باید به ۲۵ سوال پاسخ دهد. ضریب درس عربی برابر با ۲ است پس باید برنامه ریزی دقیقی برای روش مطالعه عربی کنکور داشته باشید. سومین درس دفترچه اختصاصی را دین و زندگی تشکیل می دهد. این درس ضریب ۳ دارد و پس از ادبیات مهم ترین درس این دفترچه است. داوطلب در این درس نیز باید به ۲۵ سوال پاسخ دهد. آخرین بخش دفترچه عمومی را زبان انگلیسی تشکیل می دهد. ضریب درس انگلیسی نیز مانند ادبیات فارسی برابر با ۲ است و داوطلب باید به ۲۵ سوال انگلیسی پاسخ دهد.

نگاهی به دروس اختصاصی کنکور سراسری

در دفترچه اختصاصی داوطلبان بایستی به سوالات مخصوص رشته خودشان پاسخ دهد. زمان پاسخگویی در دفترچه اختصاصی برای هر گروه آزمایشی جدا است.

ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری ریاضی

در ابتدا به بررسی ضرایب کنکور ریاضی می پردازیم. دفترچه اختصاصی کنکور ریاضی از سه درس ریاضی، فیزیک و شیمی تشکیل شده است. داوطلب باید در مدت زمان ۱۷۵ دقیقه به ۱۳۵ سوال اختصاصی پاسخ دهد. ریاضی اولین درس دفترچه اختصاصی است. این درس شامل ۵۵ تست است. تمامی دروس حسابان، هندسه، آمار و ریاضی در درس مشترک ریاضی مطرح می شوند. درس دوم دفترچه اختصاصی فیزیک است. این درس شامل ۴۵ تست اختصاصی است. شیمی نیز با ۳۵ سوال اختصاصی آخرین بخش دفترچه اختصاصی ریاضی را تشکیل می دهد. از آنجا که ضریب هر درس برای زیرگروه های مختلف متفاوت است، ضرایب دروس اختصاصی ریاضی را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کنکور مواد امتحانی ضرایب دروس به تفکیک زیر گروه های آزمایشی
زیرگروه ۱ زیرگروه۲ زیرگروه۳ زیرگروه ۴ زیرگروه ۵
کنکور ریاضی ریاضیات ۴ ۴ ۳
فیزیک ۳ ۳ ۲
شیمی ۲ ۳ ۳

 

ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری تجربی

داوطلبین کنکور سراسری بیشترین تعداد داوطلب در میان تمامی داوطلبین کنکور سراسری را تشکیل می دهند. دروس اختصاصی کنکور تجربی شامل زمین شناسی، ریاضی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی است. داوطلبین کنکور تجربی باید در مدت زمان ۱۷۵ دقیقه به ۱۷۰ سوال پاسخ دهند. زمین شناسی با ۲۵ سوال، ریاضی با ۳۰ سوال، زیست شناسی با ۵۰، فیزیک با ۳۰ سوال و شیمی با ۳۵ سوال مجموعه ۱۷۰ سوال کنکور اختصاصی تجربی را تشکیل می دهد. ضرایب دروس کنکور تجربی برای زیرگروه های مختلف را مشاهده می کنید.

کنکور مواد امتحانی ضرایب دروس به تفکیک زیر گروه های آزمایشی
زیرگروه ۱ زیرگروه۲ زیرگروه۳ زیرگروه ۴ زیرگروه ۵
کنکور تجربی زمین شناسی ۰ ۱ ۴ ۱ ۱
ریاضیات ۲ ۳ ۳ ۴ ۳
زیست شناسی ۴ ۴ ۲ ۲ ۲
فیزیک ۲ ۲ ۲ ۳ ۲
شیمی ۳ ۴ ۲ ۲ ۲

 

ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری انسانی

کنکور اختصاصی انسانی از لحاظ تعداد دروس بیشترین دروس اختصاصی را شامل می شود. داوطلبان باید در مدت زمان ۱۶۵ دقیقه به ۱۸۰ سوال اختصاصی پاسخ دهند. ریاضی با ۲۰، اقتصاد با ۱۵، ادبیات اختصاصی ۳۰، عربی ۲۰، تاریخ و جغرافیا ۳۰، علوم اجتماعی ۲۰، فلسفه و منطق ۲۵ و روانشناسی با ۲۰ سوال مجموعه سوالات دفترجه اختصاصی انسانی را تشکیل می دهد. ضرایب دروس کنکور انسانی برای هر زیرگروه را در جدول زیر مشاهده می کنید.

کنکور مواد امتحانی ضرایب دروس به تفکیک زیر گروه های آزمایشی
زیرگروه ۱ زیرگروه۲ زیرگروه۳ زیرگروه ۴ زیرگروه ۵
کنکور انسانی ریاضیات ۲ ۴ ۴ ۳ ۳
اقتصاد ۱ ۲ ۳ ۲ ۲
زبان وادبیات فارسی ۴ ۲ ۲ ۲ ۲
زبان عربی ۴ ۱ ۱ ۱ ۱
تاریخ و جغرافیا ۱ ۱ ۱ ۳ ۱
علوم اجتماعی ۱ ۳ ۲ ۲ ۳
فلسفه و منطق ۳ ۱ ۱ ۲ ۲
روانشناسی ۱ ۲ ۱ ۳ ۳

 

منظور از زیر گروه ها چیست؟

هر رشته اختصاصی آزمایشی مثل ریاضی، تجربی و انسانی زیرگروه هایی را شامل می شود. در حقیقت رشته های تحصیلی دانشگاهی در زیرگروه های قرار می گیرند. برای مثال تقریبا تمامی رشته های مهندسی در رشته ریاضی در زیر گروه ۱ قرار دارند و داوطلبی که می خواهد در رشته مهندسی برق پذیرفته شود، بهتر است مهم ترین دروس این زیرگروه را مطالعه کند.

مطالعه بر اساس ضرایب اختصاصی هر درس چه فایده ای دارد؟

یکی از مهم ترین فواید شناخت ضرایب دروس برنامه ریزی بهتر است. معمولا داوطلبین چشم اندازی از انتخاب رشته و علایق خود دارند. در این شرایط با دانستن ضریب هر درس می توان راحت تر آن درس را مطالعه و در کنکور سراسری شرکت کرد. به عبارت بهتر ضرایب کنکور نقش یک راهنما را دارند. معمولا مطالعه دروس با ضرایب بالاتر امکان موفقیت را بیشتر می کند. البته در هنگام بررسی ضرایب دروس باید یک نکته را به خاطر داشت. بهترین شیوه درس خواندن برای کنکور وقت گذاشتن برای تمامی دروس است. نمی توان چون درسی ضریب کمی دارد را کاملا کنار گذاشت. بنابراین توصیه می شود به هر درس به اندازه اهمیتش وقت بدهید و هیچ درسی را کنار نگذارید.

ضرایب دروس در کنکور، راهنمایی برای مطالعه و تلاش هوشمندانه

راه موفقیت در کنکور از مطالعه و تلاش هوشمندانه عبور می کند. به کمک ضرایب دروس کنکور می توان با آگاهی و جدیت بیشتری وارد فضای کنکور شد. باید به خاطر داشت که مسیر طولانی و دشوار کنکور را می توان با برنامه ریزی صحیح، تلاش و حفظ انگیزه به آسانی پیمود. در این مقاله به بررسی ضرایب دروس عمومی کنکور و همچنین اختصاصی پرداختیم و امیدواریم با آگاهی از این ضرایب و اهمیت آن ها تلاشی مستمر برای رسیدن به موفقیت داشته باشیم.

 

تاثیر ضرایب دروس عمومی کنکور در آزمون ورودی دانشگاه

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • yeganeh 21 خرداد 1400

    ضریب چ تاثیری توی کنکورمون داره؟ ینی باعث بالارفتن درصدمون میشه؟ من همیشه درصد تستامو با فرمول حساب میکنم و نمره منفی هم در نظر میگیرم برای محاسبه درصد با ضریب هم فرمولی هست؟؟

    • AmoozeshCenter 4 مهر 1400

      سلام ابتدا باید طبق همون فرمول درصد را حساب کنید. سپس ، درصد هر درس را در ضریب آن درس ضرب کنید. در نهایت مجموع همه درس ها ضرب در ضریبشان را تقسیم بر مجموع ضرایب کنید تا درصد کل شما حساب شود. موفق باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *