0
02122891840

همه چیز درباره کنکور تجربی

رشته ی تجربی ، با آمار ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر داوطلب در کنکور ، پر مخاطب ترین رشته در آزمون سراسری می باشد.اگر شما نیز دانش آموز تجربی هستید ، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید ، زیرا قصد داریم سیر تا پیاز این رشته را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و نکات بسیار مهم و اثر بخشی را با شما در میان بگذاریم ؛ مخصوصا اگر امسال قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد.

معرفی رشته تجربی

رشته علوم تجربی یکی از رشته های شاخه ی نظری در دبیرستان می باشد که دانش آموزان آن را در پایان متوسطه اول یعنی در انتهای پایان نهم می باشد.
این رشته جز پرطرفداران ترین رشته های دبیرستانی است و اکثر افراد با رویای پزشک شدن وارد این رشته می شوند!
جالب است بدانید رشته ی تجربی در میان دختران پرطرفدار تر است و حدود ۴۶ درصد دختران وارد این رشته می شوند.
این رشته درباره‌ی علوم طبیعی و تجربی صحبت می‌کند. افراد علاقه‌ مند به بدن موجودات زنده و انسان ، علوم زیستی و آزمایشگاهی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند.
رشته تجربی پايه و اساس تحصيل در رشته های ارزشمندی چون : زيست شناسي، پزشكي، دندانپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، اتاق عمل، تغذیه، بهداشت، كشاورزی، داروسازی و شيمی و … است . دانش آموزاني كه علاقمند به تحصيل در اين رشته مي باشند بايستي با بررسي ويژگيها ، توانائيها و علاقه خود و سپس مطالعه شرايط ورود به اين رشته آن را انتخاب نمايند.

توانایی های مورد نیاز برای انتخاب رشته تجربی چیست؟

دانش آموزانی که قصد انتخاب رشته ی تجربی و در انتها شرکت در کنکور تجربی را دارند باید بدانند که این رشته سخت ترین رشته میان رشته ها می باشد و دلیل این امر ، تعداد بالای نفرات شرکت کننده در آزمون سراسری می باشد که میانگین ۵۰۰۰۰۰ نفر می باشند.
این تعداد بالا سبب می شود که رقابت بسیار نزدیک و سخت شود و افراد با درست یا غلط زدن یک تست دانشگاه یا رشته مورد علاقه خود را از دست بدهند!
دانش آموزان داوطلب برای این رشته ، علاوه بر علاقه و استعداد در این رشته باید پایه قوی در درس هایی همچون زیست و شیمی داشته باشند.
علاوه بر این موارد ، دانش آموزان این رشته باید حافظه ی خوبی برای به یاد سپردن مطالب داشته باشند و از انگیزه ی کافی نیز برخوردار باشند.

لیست دروس رشته ی تجربی

شما در رشته ی تجربی با دروسی همچون : زیست شناسی ، زمین شناسی ، ریاضی ، فیزیک و شیمی بیشتر از سار دروس سر و کار دارید که به آن ها دروس تخصصی گفته می شود.
همچون سایر رشته ها ، در این رشته نیز یکسری دروس عمومی نیز وجود دارد که عبارتند از : ادبیات و زبان فارسی ، دین و زندگی ، عربی و زبان انگلیسی است.

کنکور تجربی، غول ترسناک و در عین حال جذاب!

آیا کنکور تجربی واقعا سخت است یا دانش آموزان آن را برای خود سخت می کنند؟
همانطور که در بالاتر اشاره شد ، کنکور تجربی با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان سخت به نظر می رسد . به عنوان مثال در رشته ی ریاضی که تعداد داوطلبان به مراتب کمتر اند ، هر رتبه ای که کسب بکنند می تواند در یکی از دانشگاه ها اعم از آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور و با یک هزینه نسبتا معقول ادامه تحصیل دهند.
اما در مورد رشته ی تجربی این گونه نیست و همچنین شهریه دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی سر سام آور است و این کار را برای داوطلبان رشته ی تجربی دشوار می کند.اما آیا موضوع به این معنی می باشد که دانش آموزان این رشته باید نا امید باشند؟!
طبیعتا خیر.دانش آموزان و داوطلبان نباید از غول بسازند زیرا می شود با یک برنامه ریزی خوب و مطالعه ی برنامه ریزی شده و استاندارد آن را به خوبی پشت سر گذاشت و به هدف تعیین کرده رسید.
مهم ترین اقدام برای این کار داشتن مطالعه ی برنامه ریزی شده و استاندارد است.
برنامه ریزی نباید به گونه ای باشد که خارج از حد و توان دانش آموز باشد ، زیرا این مورد سبب می شود تا علاوه بر خستگی دانش آموز ، انگیزه آن نیز از بین برود و عملا خود را شکست خورده ببیند.

لیست مشاغل موجود در هر یک از زیر گروه های پزشکی:

زیر گروه یک:
پزشکی-بیوتکنولوژی-دامپزشکی- دندانپزشکی-اتاق عمل-بینایی سنجی- دبیری زیست شناسی- علوم آژمایشگاهی- علوم تغذیه-علوم تربیتی-فیزیوتراپی و رشته های دیگر
زیر گروه دو:
داروسازی- دبیری شیمی- مهندسی بهداشت حرفه ای- مهندسی بهداشت محیط- شیمی- کارشناسی بهداشت عمومی- کارشناسی تکنولوژی پزشکی هسته ای- کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت-کارشناسی بهداشت عمومی.
زیرگروه سه:
اقیانوس شناسی و زمین شناسی.
زیر گروه چهار:
الهیات و معارف اسلامی و ارشاد- علوم قضایی- اقتصاد اسلامی- حسابداری- زبان و ادبیات عربی- فناوری اطلاعات و ارتباطات-علوم اقتصادی- علوم انتظامی-مدیریت مالی- مدیریت صنعتی- مدیریت کسب و کارهای کوچک- مدیریت فرهنگی هنری- مدیریت و بازرگانی دریایی و رشته های دیگر.
زیر گروه پنج:
اقتصاد کشاورزی- امنیت اطلاعات-آموزش تربیت بدنی-تربیت مربی عقیدتی سیاسی- کتابداری در شاخه پزشکی- مهندسی صنایع مبلمان-مددکاری اجتماعی و رشته های دیگر.

قبولی در کنکور تجربی ، رویای شیرین دست یافتنی!

دست یابی به این رویای شیرین ، نیازمند تلاش و کوشش فراوان می باشد. در این مسیر شرکت در کلاس های کنکور و گرفتن مشاوره و برنامه ریزی اصولی نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد.
بارها دیده شده اند افراد توانمندی که پتانسیل قبولی در بهترین رشته ها را داشته اند ، اما به دلیل عدم داشتن برنامه ریزی درست و نحوه درس خواندن غلط نتوانسته اند به موفقیت برسند.
همچنین متاسفانه در اکثر مدارس دبیران به کنکور بچه ها اهمیت زیادی نمی دهند و با آن ها روش های است زنی و نکات کنکوری را نمی گویند ، همین سبب می شود که دانش آموزان نتوانند در آزمون های تستی موفق عمل کنند ، در حالی که شاید در آزمون های تشریحی عملکرد خوبی داشته باشند.
شما می توانید با شرکت در کلاس های کنکور موسسه فرهنگی آموزشی موفقیت ، از بهترین اساتید و مشاوران بهره ببرید و راه موفقیت خود را هموار بسازید.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های مجموعه تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • فاطمه نطری 28 اردیبهشت 1400

    سلام ببخشید من حسابداری میخونم میتونم در کنکور تجربی شرکت کنم ؟؟؟
    کلاس یازدهم هستم و فقط میخوام کنکورش رو بدم . میشه لطفا راهنمایی کنید؟

    • امیررضا سیفان 1 خرداد 1400

      سلام بله میتونید . با دیپلم نظام جدید فنی یا کار و دانش میتونید در کنکور تجربی شرکت کنید !

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *