0
02122891840

کاهش استرس کنکور در ۵ گام ساده

استرس بیش از حد برای کنکور تلاش های شما را بی ثمر می کند. معمولا تمامی دانش آموزان در سال کنکور دچار استرس می شوند. با نزدیک تر شدن به روز آزمون این استرس بیشتر و بیشتر می شود. البته باید به خاطر داشت که استرس بخشی جدایی نشدنی از هر آزمونی است. عملا بدون استرس نمی توانیم ذهن خود را وادار به تلاش کنیم و مقداری استرس برای ایجاد انگیزه لازم است. در این مقاله از وب سایت آموزش سنتر قصد داریم ۵ راهکار ساده را با یکدیگر یاد بگیریم تا بتوانیم استرس کنکور خود را مدیریت کنیم.

علائم استرس کنکور چیست؟ چرا دچار استرس می شویم؟

استرس بیش از اندازه برای هر موضوعی خود را به صورت نماد هایی در داخل و بیرون بدن نشان می دهند. خشک شدن دهان، افزایش ضربان قلب، معده درد، عرق کردن، سرگیجه، ضعف از جمله نشانه های اضطراب است که به صورت بیرونی نمایان می شود. همچنین هجوم افکار منفی و تصویر سازی غلط از آینده بی هیچ دلیلی می تواند از نشانه های استرس کنکور در ذهن فرد باشد.تقریبا تمام کسانی که کنکور داده اند استرس را تجربه کرده اند، بنابراین نباید نگران استرس بود. مشکل از جایی شروع می شود که استرس بیش از اندازه اجازه نمی دهد دانش آموز کنکوری به خوبی درس بخواند و همیشه از مطالعه دروس فراری است. برای این استرس بیش از حد دلایل مختلفی وجود دارد. کم خوابی، تغذیه نامناسب، مشکلات جسمی ، بدون برنامه درس خواندن را از جمله علل رایج استرس بیش از اندازه در زمان کنکور است. زمانی که علت استرس مشخص شود راحت تر می توان درباره راه حل کاهش آن صحبت کرد. در ادامه ۵ گام ساده برای کاهش استرس کنکور را مرور می کنیم، اما پیش از پرداختن به موضوع پیشنهاد می کنیم در بررسی اردوی نوروز با آموزش سنتر همراه باشید.

۱- بین ۶ تا ۸ ساعت در روز بخوابید

کم خوابی یکی از علل رایج ایجاد استرس در میان شرکت کنندگان کنکور است. بسیاری از دانش آموزان گمان می کنند هر چه زمان بیشتری را بیدار بمانند بهتر می توانند مطالعه کنند و از رقبا جلو می افتند. اما باید به خاطر داشت که مطالعه مفید بهتر از مطالعه طولانی و کم بهره است. زمانی که ذهن خسته است توان یادگیری خود را به طور قابل ملاحظه ای از دست می دهد. بنابراین زمانی که احساس خستگی می کنید حتما چراغ مطالعه خود را خاموش کنید و بخوابید. پیشنهاد می شود که دانش آموزان حداقل بین ۶ تا ۸ ساعت در روز استراحت کنند. سعی کنید زمان خوابتان را مدیریت کنید و در ساعت مقرر به رخت خواب بروید. هر چقدر به زمان آزمون نزدیک می شویم باید بیشتر به جای درس خواندن به مرور دروس، شرکت در کلاس کنکور و تست زنی پرداخت. در شب ها و ماه های انتهایی کنکور سعی کنید فشار زیادی را به خود وارد نکنید و بر مطالبی که قبلا خوانده اید مسلط شوید.

۲- فکر و خیالات بیهوده را از سرتان بیرون کنید

کنکور یک فرآیند و مسیر طولانی است. فکر کردن به چیزهای منفی شما را از هدف تان باز می دارد. بهتر است به جای اینکه بر نتیجه کار و قبولی در دانشگاه که چند ماه دیگر نتیجه آن مشخص می شود تمرکز کنید بر روی  کاری که در حال انجام ان هستید یعنی درس خواندن تمرکز کنید. دانش آموزان را می توان به دو دسته نتیجه گرا و فرآیند گرا تقسیم کرد. دانش آموزانی که نتیجه گرا هستند تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی آینده می گذارند. آن ها همیشه استرس این را دارند که مبادا زحمتشان هدر برود. دانش آموزانی که فرآیندگرا هستند به جای تمرکز بر اتفاقات پیش رو، بر کاری که در حال انجام آن هستند تمرکز می کنند. جالب است بدانید کسانی که بر فرآیند ها تمرکز می کنند معمولا نتایج بهتری کسب می کنند. چون زمانی که شما فقط به نتیجه فکر کنید، استرس شما بیشتر شده و کمتر می توانید بر درس خواندتان تمرکز کنید.

۳- از داروهای آرام بخش جزء در موارد خاص استفاده نکنید

ممکن است دوستان یا برخی رسانه ها دانش آموزان را به مصرف قرص های آرام بخش و ضد استرس ترغیب کنند. به هیچ وجه و در هیچ شرایطی جز با مصرف پزشک به سراغ استفاده از این داروها نروید. معمولا پزشکان نیز در شرایطی خاص مجوز استفاده از این داروها را صادر می کنند. قرص هایی که برای کاهش استرس کنکور استفاده می شود در طولانی مدت عوارض زیادی را ایجاد می کنند. بجای پرداختن به چنین مواردی بهتر است زمانی را برای برنامه ریزی درسی صرف کنید. پیشنهاد می کنیم به جای استفاده از داروهای آرام بخش از دم نوش های گیاهی مثل گل گاوزبان یا جوشانده لیمو عمانی استفاده کنید که می تواند به تممد اعصاب کمک کند.

۴- برنامه غذایی مناسبی داشته باشید و از لبنیات استفاده کنید

احتمالا ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم را شنیده اید. این جمله برای کسانی که می خواهند در آزمون کنکور شرکت کنند بسیار صادق است. در طول مدتی که خود را برای کنکور آماده می کنید تغذیه نقشی مهم در ایجاد انرژی برای درس خواندن دارد. از آنجا که کنکور یک فعالیت ذهنی محسوب می شود برای اینکه با بهترین شرایط خود را به روز آزمون برسانید، باید تغذیه مناسبی هم داشته باشید. معمولا دانش آموزان از اهمیت وعده صبحانه و همچنین میان وعده ها غافل می شوند، در صورتی که هنگام شروع مطالعه مخصوصا در صبح ذهن بیش از هر زمان دیگری به کالری نیاز دارد. بنابراین حتما صبحانه را میل کنید و با آرامش مطالعه خود را آغاز کنید. میان وعده را نیز در بین ساعات مطالعه خود قرار دهید. میوه ها و تنقلاتی مثل گردو یا بادام از بهترین گزینه های قابل انتخاب هستند. معمولا توصیه می شود لبنیات و شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید چراکه کلسیم می تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد.

۵- سرزنده باشید و زندگی را تعطیل نکنید

سال کنکور قرار نیست سالی بد و سخت باشد. اگر درست برنامه ریزی کنید، می توانید هفته ای یک یا دو ساعت را به بازی یا ورزش اختصاص دهید. نظم به شما کمک می کند تا در کنار درس خواندن تفریح هم داشته باشید، گرچه این تفریح کمتر از سایر اوقات است اما قرار نیست زندگی خودتان را تعطیل کنید. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع درس خواندن در ابتدای روز چند دقیقه ای را نرمش کنید و با احساسی خوب مطالعه را آغاز کنید. در ایام عید نیز برای جلوگیری از اتلاف وقت در تعطیلات، می توانید در بهترین اردو نوروز منطقه خود شرکت کنید.

آخرین و مهمترین نکته برای کنترل استرس کنکوری ها

در سال کنکور ممکن است استرس را به شکل های مختلف تجربه کنید اما به یاد داشته باشید که کنکور هم بخشی از زندگی است. اگر به اندازه کافی و هوشمندانه تلاش کنید، قطعا می توانید به نتیجه دلخواه تان برسید. همیشه با آرامش و تصویری خوب به سراغ درس خواندن بروید و به جای تمرکز بر روی نتیجه کنکور بر روی درسی که در حال مطالعه آن هستید، وقت بگذارید.

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • رضا 28 دی 1398

    سلام چطور میتونم استرس مو قبل تست زدن کنترل کنم؟

  • راضیه 28 دی 1398

    سلام من میخوام از مشاوره های خصوصی تون استفاده کنم در خصوص همین وسواس درس خوندن چطور میتونم وقت بگیرم؟

  • محک 30 دی 1398

    برای دور کردن استرس در طول دوران کنکور چه کار باید انجام دهیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *