0
02122891840

افزایش یادگیری در کلاس درس!

احتمالا شما هم افرادی را دیده اید که می گویند : « من فقط سر کلاس در رو گوش میدم و برا امتحان زیاد نمی خونم! » . اما آیا این مسئله واقعیت دارد و می توان فقط در کلاس مطالعه کرد ؟ در ادامه به پاسخ مفصل به این سوال و همچنین روش هایی برای افزایش یادگیری در کلاس درس خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید .

یادگیری در کلاس درس

اگر بخواهیم ابتدا به پرسش فوق پاسخ دهیم باید بگوییم که یادگیری در کلاس درس یکی از مهم ترین مراحل یادگیری می باشد زیرا بسیاری از مطالب برای شما جدید است و تازگی دارد. اگر شما با تمرکز و دقت سر کلاس ، درس ها را یاد بگیرید دیگر لزومی ندارد مجددا بخواهید آن درس را از ابتدا و به طور کامل بخوانید و فقط و یک نگاه و مرور جزئی می توانید مطلب را یاد بگیرید و زمان ذخیره شده را به تمرین بیشتر برای آن درس یا سایر دروس بپردازید .

اما تجربه نشان داده است که اکثر دانش آموزان تمرکز و دقت کافی را سر کلاس ندارند و نمی توانند حداکثر بازدهی را از یادگیری در کلاس داشته باشند . به همین دلیل موضوعات و مطالب را به خوبی یاد نمی‌گیرند؛ در نتیجه مجبور می‌شوند در خانه زمان زیادی را به خواندن و فهمیدن مباحث اختصاص دهند. این در حالی است که بعد از کلاس، دیگر معلمی حضور ندارد تا مشکلات درسی را برطرف کند و به سؤالات پاسخ دهد. در حال حاضر که آموزش به صورت مجازی است تقویت مهارت‌های یادگیری در کلاس اهمیت بالایی دارد. اما چگونه می‌توان میزان یادگیری و تمرکز را در کلاس‌های مجازی افزایش داد؟

روش هایی برای افزایش مهارت یادگیری در کلاس درس

روش هایی وجود دارند که افراد می توانند به وسیله آن قدرت یادگیری خود در کلاس را افزایش دهند که این روش ها برای اینکه به طور کامل بر روی شما جواب دهند نیازمند تمرین و وقت گذاشتن می باشد و نباید انتظار داشته باشید که در همان روز و یا هفته اول نتیجه آن را ببینید ولی با گذشت زمان کم کم نتایج آن را خواهید دید و خستگی تمرین ها و وقت گذاشتن های تان از تنتان بیرون خواهد رفت!

۱) سحرخیزی

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد دارند این است که خیلی برایشان سخت است صبح زود بیدار شوند . دلیل این مورد اکثرا این می باشد که بچه ها عادت دارند شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و مشغول تلویزیون دیدن یا کار با موبایل می شوند . خب همانطور که می دانید خواب کامل برای دانش آموزان حدودا ۸-۹ ساعت می باشد . یعنی اگر شما ساعت ۶:۳۰ می خواهید بیدار شوید باید ۱۰ – ۱۰:۳۰ خواب باشید .
یکی از اشتباهات رایجی که اکثر دانش آموزان در حال حاضر که کرونا هست و کلاس ها به صورت مجازی برگزار می شود انجام می دهند این است که به عنوان مثال اگر ساعت ۸ کلاس دارند نهایتا یه ربع قبل بیدار می شوند و در همان تخت خواب کلاس خود را برگزار می کنند ؛ طبیعی است که با توجه به کمبود خواب و اینکه محیط مناسب برای خوابیدن می باشد افراد ناخودآگاه خواب شان می گیرد و تمرکز لازم برای یادگیری را نخواهند داشت و مجبور می شوند که بعدا دوباره آن کلاس را مشاهده کنند . اما راه حل چیست؟
خب بهترین راهکار برای حل این مشکل این است که شما به عنوان مثال اگر ساعت ۸ کلاس دارید ساعت ۷ – ۷:۱۵ بیدار شوید . با کمال آرامش دست و صورتتان را بشویید و با خیال راحت یک وعده کامل صبحانه میل کنید و سپس در پشت یک میز (همچون شرایط مدرسه) نشسته و کلاس خود را بگذرانید .
با انجام اینکار خواهید دید که پس از گذشت چند روز چقدر تمرکز و یادگیری شما بالا خواهد رفت و اکثر موارد را در همان کلاس یاد خوهید گرفت . البته این کار در ابتدا قطعا سخت خواهد بود ولی به مرور نتیجه اش را خواهید دید .

۲) خوردن صبحانه مقوی

یک صبحانه کامل و مقوی می تواند کمک زیادی به شما کند تا انرژی کافی برای شرکت در کلاس و حداکثر باردهی را داشته باشید . متاسفانه خیلی ها یا اصلا صبحانه نمی خورند و یا صبحانه بسیار کم و ناچیزی می خورند که بسیار اشتباه است . بهترین صبحانه تشکیل شده از مواد مقوی مثل شیر، عسل، و تخم مرغ است .

۳) منظم بودن

همیشه قبل از معلم سر کلاس حاضر باشید . اگر شما حتی ده دقیقه بعد از شروع درس وارد کلاس شوید ممکن است بخش ابتدایی و مقدمه درس که می تواند ذهن شما را آماده آن مبحث کند را از دست بدهید . همچنین غیبت در کلاس ممکن است سبب شود یک بخش مهمی از درس را از دست بدهید . البته یکی از خوبی های کلاس مجازی این می باشد که حتی اگر آن درس را به صورت آنلاین نتوانید ببینید بعدا می توانید فیلم آن را ببینید .

۴) انتخاب محیط مناسب

انتخاب یک محیط مناسب که از سر و صدا و عواملی که سبب حواس پرتی می شود ، دور باشید . هر چیزی از قبیل موبایل ، صدای تلویزیون یا موسیقی ، حضور افراد دیگر و … که می تواند حواس شما را پرت کند باید از خود دور نگه دارید .
پانسیون مطالعاتی موفقیت یکی از بهترین محیط ها برای مطالعه !

۵) پیش خوانی

تحقیقات نشان داده است که اگر شما در مورد موضوعی که اطلاعات اولیه دارید می توانید مطالب بیشتری بیاموزید .
خوانده یکبار از روی درس به صورت روزنامه وار و درگیر شدن با عنوان ها و سر فصل و ایجاد سوال در ذهن شما می تواند برای شما بسیار مفید باشد .

۶) یادداشت‌برداری

یادداشت نکات مهم حین تدریس یکی دیگر از راه‌های افزایش تمرکز و یادگیری است.

با این روش مطالب و اطلاعات مهم راحت‌تر و دقیق‌تر به ذهن منتقل می‌شود؛

البته نکته‌برداری باید به صورت کاملا خلاصه و شامل مطالب مهم و اساسی باشد.

این ها موارد مهمی از روش های افزایش یادگیری در کلاس درس بود که برای تان توضیح دادیم . حال برخی نکات دیگر وجود دارد که پرداختن به آن ها می تواند سبب بهبود کارای ذهن شود و در نتیجه به یادگیری نیز کمک کند .

افزایش قدرت یادگیری ذهن

یکی از راه‌حل‌های کاربردی در افزایش یادگیری، تقویت حافظه است. با انجام این کار دانش‌آموزان‌علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، انگیزه‌ی بیشتری برای مطالعه و یادگیری خواهند داشت. اما قبل از این کار باید مغز را مورد ارزیابی قرار داد. همان‌طور که می‌دانید مغز از د‌و نیم‌کره‌ی چپ و راست تشکیل شده است که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. نیم‌کره‌ی راست مسئول احساساتی از قبیل تخیل، کنجکاوی، خلاقیت، ادراک و توجه به کلیات است. از این رو برای تقویت آن می‌توان از فعالیت‌هایی مانند داستان خوانی و قرار دادن خود به جای شخصیت‌ها، رویاپردازی، گردشگری در طبیعت و … استفاده کرد. نیم‌کره‌ی چپ نیز مسئول منطق و استراتژی، عقلانیت، هدفمند بودن و توجه به جزئیات است. برای تقویت این بخش می‌توان از بازی‌های پیچیده، کار با اعداد و … استفاده کرد.

انجام کارهای هنری

انجام کارهای هنری مانند نقاشی کشیدن، گوش دادن به موسیقی و … علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت در ذهن، به افزایش یادگیری نیز کمک می‌کند. این قبیل فعالیت‌ها با خلاقیت در ارتباط هستند. به همین دلیل ذهن دانش‌آموز را درگیر کرده و آن را به چالش می‌کشند.

ثبت نام کلاس های تیزهوشان ششم
ثبت نام کلاس های تیزهوشان نهم
امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد .
در صورت ابهام در قسمتی از متن و یا اگر سوالی داشتید می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید .

دیگر مطالب مشابه
چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم؟

Rate this post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *