0
02122891840

آیا در صورت انتخاب رشته و عدم ثبت نام در سال آینده محروم میشویم؟

آیا در صورت انتخاب رشته و عدم ثبت نام در سال آینده محروم میشویم؟  آیا در صورت محروم شدن می توان کاری انجام داد؟ این سوالات برای کسانی که دانشگاه قبول شده اند اما قصد شرکت و ثبت نام را ندارند، پیش می آید. قصد داریم دراین مقاله اطلاعات مفید و جدیدی در رابطه با قوانین کنکور در اختیارتان قرار دهیم، تا انتها با ما همراه باشید.


آیا در صورت انتخاب رشته و عدم ثبت نام در سال آینده محروم میشویم؟

کنکور یکی از بزرگترین و سخت ترین آزمون‌ها محسوب می شود. سرنوشت تمامی جوانان کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. همه در تلاش هستند که به اهدافشان برسند. یکی از اهداف، قبولی در کنکور و پذیرش بهترین دانشگاه‌های سراسری کشور هست.  زیرا قبولی در رشته و دانشگاه تاثیر بسیاری در زندگی فرد دارد. انتخاب رشته کنکور نیز سرنوشت ساز است و انتخاب درست آن می تواند شما را به هدفی که دارید برساند. قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقتان بعد از کنکور به نوع انتخاب رشته شما بستگی دارد. بعد از کلی سختی و تلاش بعضی از داوطلبان موفق به قبولی در رشته و دانشگاهی که دوست داشتند می شوند اما بعضی از داوطلبان بعد از اعلام نتایج از رشته یا محلی که قبول شده اند راضی نیستند و می خواهند تلاش دوباره برای رسیدن به اهدافشان انجام دهند. به همین منظور برایشان سوال پیش می آید که اگه در دانشگاهی که قبول شده اند ثبت نام نکنند از کنکور سال بعد محروم خواهند شد؟


آیا با قبولی رشته و عدم ثبت نام در دانشگاه از کنکور بعد حذف می گردیم؟

در سال‌های گذشته قوانینی بر این اساس که، کلیه افرادی که دو بار در دوره روزانه آزمون‌های گذشته پذیرفته شده بودند بدون در نظر گرفتن اینکه در دانشگاه قبلی ثبت نام کرده اند یا نه، از شرکت در آزمون سراسری محروم می شدند. و این بند جز مهم ترین بندهای قوانین کنکور بوده است. و تنها دوره ای که این قانون شامل آن می شد دوره روزانه بود. اما برای سال ۱۴۰۱ این قانون برداشته شده است.  قبولی در دوره‎های مختلف (همانطور که می دانید دانشگاه سراسری دوره‌های مختلف دارد:

دوره روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور) در صورت نا رضایتی از رشته و یا محلی که پذیرفته شده اید می توانید بدون نگرانی از محرومیت تلاشی دوباره برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید و برای کنکور سال بعد خودتان را آماده نمایید. البته قابل ذکر و توجه هست که، برخی از داوطلبان کنکور سراسری فکر می کنند با برداشتن این قانون اگر در انتخاب رشته، رشته‌های روزانه انتخاب کنند و پذیرفته شوند اما به هر دلیلی تمایل به ثبت نام نداشته باشند، مشکلی برای انتخاب رشته سال بعد پیش نمی آید، باید گفته شود که کاملا اشتباه است. زیرا، اگر به هر دلیلی از ثبت نام در رشته روزانه که پذیرفته شده اند، صرف نظر کنند. دیگر نمی توانند رشته‌های دوره روزانه را انتخاب کنند.


لغو محرومیت قبولی در دانشگاه دولتی

آیا راه حلی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ آیا سازمان سنجش راهکاری برای لغو این محرومیت ارائه کرده است؟ داوطلبان کنکور سراسری به خاطر اشتباه در انتخاب رشته در سال گذشته در صورت قبول شدن در رشته روزانه سال جدید برای رفع محرومیت می توانند، از طریق سایت سنجش وارد بخش پاسخگویی شوند و درخواست لغو محرومیت را ثبت نمایند. این درخواست از طرف سازمان سنجش مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که این مشکل برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده است، حتما پیشنهاد می شود که این موضوع را پیگیری نمایید.

استفاده مجدد از سهمیه

نگرانی دیگری که برای داوطلبان ممکن پیش بیاید، امکان استفاده مجدد از سهمیه در قبولی هست. کسانی که سهمیه ۵ درصدی یا ۲۵ درصدی دارند به دلیل قبولی سال پیش در دانشگاه دولتی نگران هستند که آیا می توانند دوباره از سهمیه استفاده کنند؟ داوطلبان دو گروه هستند، کسانی که دوره روزانه قبول شده اند و کسانی که دوره غیر روزانه پذیرفته شده اند. داوطلبانی که در دوره‌ روزانه دانشگاه‌های سراسری قبول شده اند، نمی توانند مجددا از سهمیه خود استفاده نمایند زیرا ۱ بار از آن استفاده کرده و از بین رفته است. اما اگه از دسته داوطلبانی هستید  که دوره غیر روزانه قبول شده اید و ثبت نام نکردید می توانید از حق سهمیه خود استفاده نمایید.

آیا در صورت انتخاب رشته و عدم ثبت نام در سال آینده محروم میشویم

اگر شما در دانشگاه پیام نور قبول شده اید اما تمایل به شرکت در آن رشته یا دانشگاه را ندارید بدون نگرانی و یا محرومیتی می توانید در کنکور سال بعد شرکت نمایید. در دانشگاه‌هایی که برای تحصیل باید شهریه پرداخته شود مانند پیام نور، آزاد، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و سرارسری‌های دوره شبانه، داوطلبان قبول شوند اما ثبت نام نکنند و حتی اگه ثبت نام کرده باشند در هر دو حالت مانعی برای شرکت در کنکور و دانشگاه‌های سراسری روزانه وجود ندارد. در صورتی که مسئله نظام وظیفه مطرح نباشد، تعداد ثبت نام و انصراف مشکلی پیش نمیاورد.


نتیجه گیری

داوطلبان به دلیل عدم علاقه به رشته یا محلی که قبول شده اند، تمایلی به شرکت در آن دانشگاه را ندارند و ترجیح می دهند در کنکور سال بعد شرکت نمایند. اما با داشتن اطلاعات کافی می توان انتخاب رشته درستی داشت و دیگر لازم نیست یک بار دیگر در آزمون‌ های کنکور سراسری شرکت کنند.برای داشتن یک انتخاب رشته درست و اصولی نیاز به اطلاعاتی مانند نحوه انتخاب رشته، نحوه الویت بندی انتخاب‌ها، تحلیل درست کارنامه اولیه کنکور سراسری و… حائز اهمیت هست. بهترین کار برای انتخاب رشته خوب، مشورت با کسانی که در این رابطه تخصص دارند.

موسسه فرهنگی و آموزشی موفقیت یکی از پر مخاطب ترین آموزشگاه‌ها محسوب می شود. موفقیت، در سال‌های اخیر توانسته جز یکی از بهترین مراکز مشاوره انتخاب رشته کنکور به حساب آید. و هر سال به تعداد قبولی های این موسسه اضافه شده است. در موسسه موفقیت این تضمین داده می شود که با انتخاب رشته خوب بهترین دانشگاه قبول خواهید شد. مراحلی که برای یک انتخاب رشته عالی  با موفقیت طی می کنید: ابتدا مشاورین این موسسه کارنامه دانش آموز را بررسی می نمایند و درصد و احتمالات قبولی را به شما می گویند. در مرحله دوم تست استعداد سنجی گرفته می شود و بعد تمام رشته‌ها یکی یکی و دقیق توضیح داده می شود و سپس با توجه به علاقه و استعداد دانش آموز الویت بندی خواهد شد.

مطالب مشابه

جزئیات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟ | نحوه برگزاری + تاریخ برگزاری

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • امیرحسین صادق 1 آبان 1401

    در صورت انتخاب رشته و ثبت نام نکردن سال بعد محروم میشیم؟؟؟

    • movafaghiat 9 اسفند 1401

      در صورتی که در دانشگاه های رایگان( سراسری) قبول شوید و ثبت نام نکنید سال دیگر حق انتخاب دانشگاه های رایگان(سراسری) را ندارید. سایر موارد محرومیتی به همراه ندارد.

  • امیر 18 بهمن 1402

    من امسال انصراف دادم و دوباره دارم کنکور میدم اگه انتخاب رشته کنم ولی ثبت نام نکنم امکان ثبت نام در دانشگاه آزاد رو دارم؟

    • movafaghiat 28 بهمن 1402

      سلام و درود بر شما، بله دارید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *