0
02122891840

برنامه ریزی ۴ ماهه برای کنکور، نتیجه گیری در کوتاهترین زمان

آیا می توان در ۴ ماه نتیجه دلخواهی در کنکور به دست آورد؟ پاسخ به این سوال بستگی به داوطلب دارد. بسیاری از داوطلبان به دلیل شرایط خاصی که دارند ممکن است نتوانند از تابستان مطالعه برای کنکور را آغاز کنند و دیر به فکر شروع کنکور بیفتند. البته در این شرایط طبیعتا نمی توان انتظار رتبه های تک رقمی را داشت اما می توانیم با کمی تلاش بر اساس یک برنامه ریزی درست به موفقیت دست پیدا کنیم. در این مقاله می خواهیم درباره موفقیت و برنامه ریزی ۴ ماهه برای کنکور صحبت کنیم. پیشنهاد می کنیم اگر فرصت کمی برای برنامه ریزی و شروع درس خواندن کنکور دارید در ادامه با ما در آموزش سنتر ،وب سایت رسمی موسسه موفقیت، همراه باشید.

آیا راه میانبری برای موفقیت در کنکور وجود دارد؟

می توانیم بگوییم برای موفقیت در کنکور راه میانبری وجود ندارد. البته می توان در ماه های آخر و زمانی که تقریبا همه چیز فشرده است با کمی سختگیری بر خودمان رتبه خوبی بگیریم اما طبیعتا نباید انتظار رتبه های خیلی بالا را داشته باشیم. پس از قبل شروع بحث درباره برنامه ریزی ۴ ماهه کنکور این نکته را به خاطر داشته باشیم که همیشه بر اساس توان خودمان انتظارات را تعریف کنیم. بنابراین حتی در فرصت های کوتاه می توانیم نتایج خوبی کسب کنیم. با این مقدمه می خواهیم چند نکته اساسی برای برنامه ریزی ۴ ماهه کنکور را با یکدیگر بررسی کنیم.

۱- هدف گذاری درست بر اساس سال های قبل

اولین کاری که در این مدت باید انجام دهیم تعریف اهداف درست و واقع بینانه است. برای مثال اگر من تا کنون هیچ مبحثی را در عربی نخوانده ام نمی توانیم انتظار درصد بالای ۷۰ را برای کنکور داشته باشم اما می توانم با برنامه ریزی درصد ۳۰ تا ۴۰ درصدی را کسب کنم که اصلا هم درصد پایینی محسوب نمی شود. درباره انتخاب رشته و شهر هم به همین صورت باید عمل کرد. برای مثال احتمال قبولی در رشته مهندسی روزانه دانشگاه های تهران در ۴ ماه مانده به کنکور کم است اما می توان به دوره شبانه یا سایر دانشگاه ها فکر کرد. بنابراین سعی کنیم با توجه به فرصت باقی مانده و توانی که داریم اهداف معقولی را در درصد ها و رشته های مورد انتظار برای قبولی تعیین کنیم. پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می کنیم در بررسی شرایط اردوی نوروز نیز همراه ما باشید.

۲- وقتی فرصت برای مطالعه تمام مطالب نیست، گزینشی مطالعه کنید

نکته دیگری که باید به آن بسیار دقت کرد، مطالعه گزینشی است. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم امکان مطالعه تمام دروس وجود ندارد اما می توانیم با یک کار هوشمندانه مطالب مهم را بخوانیم. معمولا در تمامی دروس سوالاتی تکراری از هر مبحث وجود دارند که اگر به درستی شناسایی شوند می توانند کمک کنند تا درصد خوبی کسب کنیم. برای مثال در همان درس عربی عمومی شروع کردن مباحث قواعد انتخاب درستی نیست چراکه قواعد نیاز به زمان و تست زنی بسیار زیادی دارند اما می توانیم در این ۴ ماه در بخش ترجمه یا درک مطلب خودمان را تقویت کنیم. تقریبا بودجه بندی کنکور برای تمامی درس ها مشخص است و پیشنهاد می کنیم در فرصت باقی مانده این بودجه بندی را شناسایی کنید.

در میان مباحث تکراری ابتدا آنهایی که آشنا به نظر می رسند را کار کنید و سپس وقت خود را بر روی مباحث ساده بگذارید. در حقیقت می توانیم بگوییم گزینشی خواندن در فرصت ۴ ماهه تنها کاری است که می توانیم تا زمان کنکور انجام دهیم. برای رسیدن به این برنامه می توانید از کمک یک مشاور کنکور خوب بهره بگیرید.

۳ منابع آموزشی را هوشمندانه انتخاب کنید

داوطلبی که در ماه های آخر شروع به مطالعه کنکور می کند باید بسیار هوشمندانه دست به انتخاب منبع بزند. در ۴ ماه آخر منابع حجیم علاوه بر اینکه کمکی نمی کنند به شدت می توانند استرس زا هم باشند. پس در انتخاب منبع به سراغ منابع کم حجمی بروید که درس نامه مختصری دارند و نکات مهم را جمع آوری کرده اند. از طرف دیگر ۴ ماه آخر اصلا زمان مناسبی برای حل تست های تالیفی نیست چراکه معمولا تست های تالیفی سخت تر از تست های کنکور هستند و برای داوطلبی مناسب است که می خواهد به ۱۰۰ درصد سوالات پاسخ دهد. از آنجا که در ماه های آخر این هدف کمی دور از دسترس است بهتر است به جای تست های تالیفی فقط و فقط بر روی تست های استاندارد کنکور تمرکز کنیم. خوشبختانه تعداد این تست ها هم کم نیست و می توان به راحتی تمامی تست ها را پاسخ داد. حل تست های کنکور این مزیت را به دنبال دارد که داوطلب با سلیقه طراحان آشنا می شود و مباحث پرتکرار مرور می شوند.

۴- برنامه ریزی درسی مهم ترین گام برای موفقیت ۴ ماهه در کنکور است

اگر بخواهیم تنها و تنها به یک اقدام برای موفقیت دست بزنیم برنامه ریزی بهترین اقدام است. ممکن است فکر کنید که در ۴ ماه نمی توان برنامه ریزی کرد و بهتر است به جای برنامه ریزی همین الان مطالعه را شروع کنیم. به شدت توصیه می کنیم که این روش غلط است. در ماه های آخر به دلیل کمبود زمان اهمیت برنامه ریزی درست به شدت افزایش می یابد.

پیشنهاد می کنیم بر اساس مباحث پرتکراری که پیدا کرده اید برنامه ریزی را انجام دهید. نباید فراموش کنیم که ما فقط ۴ ماه زمان داریم و باید بر روی مباحث اساسی تمرکز کنیم. از طرف دیگر ساعت مطالعه هم اهمیت بالایی دارد. در ۴ ماه آخر برای داوطلبی که تصمیم به شرکت در کنکور می کند زمان حکم طلا را دارد. در حالت سختگیرانه پیشنهاد می کنیم حداقل روزانه بین ۱۰ تا ۱۴ ساعت مطالعه کنید. ممکن است دوستان یا دیگر رقبا در این مدت ساعت مطالعه را کاهش دهند اما وضعیت شما متفاوت است. در واقع آنها در این مدت به مرور مطالب می پردازند در حالی که شما باید یادگیری، تست زنی و مرور مطالب را در یک زمان انجام دهید. بنابراین اهمیت برنامه ریزی در ماه های آخر را دست کم نگیرید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم در بررسی کاهش استرس کنکور نیز همراه ما باشید.

موفقیت ۴ ماهه در کنکور شدنی اما سخت به دست می آید

موفقیت ۴ ماهه در کنکور کار سختی است اما غیرممکن نیست. داوطلبانی در سال های گذشته حتی فقط ۳ ماه مطالعه کرده اند اما توانسته اند نتایج درخشانی را کسب کنند. بنابراین توصیه می کنیم اگر می خواهید در ۴ ماه برنامه ریزی کنید و در کنکور به موفقیت برسید با تمرکز بالا درس خواندن را آغاز کنید و با تلاش زیاد عقب ماندگی درسی و زمانی که پیش آمده را جبران کنید. شیرینی موفقیت ۴ ماهه می تواند بسیار بیشتر از تلاش یک ساله باشد.

 

برنامه پاییزه کنکور، آمادگی برای قبولی در آزمون ورودی دانشگاه

 

برنامه ریزی کنکور ۹۹

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • غزاله 28 دی 1398

    سلام برنامه ریزی بلندمدت باشه خوبه یا کوتاه مدت؟

  • حسین 30 دی 1398

    سلام اصول یک برنامه ریزی خوب درسی در دوران کنکورچیست؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *