0
02122891840

رشته های تجربی به ترتیب اولویت

با سلام و احترام خدمت همراهان سایت آموزش سنتر.

رشته تجربی یکی از پرطرفدارترین رشته در بین رشته های دبیرستانی است. از آنجایی که داوطلبان این رشته زیاد است رقابت در آن هم دشوارتر از رشته های دیگر است. اما به دلیل وجود رشته‌های دانشگاهی زیاد در این رشته تقریبا امکان قبولی برای همه وجود دارد. البته ناگفته نماند که اکثر افرادی که رشته تجربی را انتخاب می‌کنند. به عشق پزشکی وارد این مسیر شده‌اند. ما در این مقاله به بررسی رشته های تجربی به ترتیب اولویت می‌پردازیم.

می‌توان دلیل علاقه بسیاری از آنها به رشته پزشکی را نداشتن اطلاعات در رابطه با بقیه رشته‌های پزشکی دانست. لازمه قبولی افراد در کنکور تجربی با هر رتبه‌ای که کسب کنند آشنایی کامل آنها با رشته های دانشگاهی تجربی را می‌طلبد. سالانه بسیاری از رشته‌های تجربی به دلیل آشنا نبودن افراد با آنها دارای دانشجوهایی کمی هستند. از همین رو حتما در این مورد با متخصصین ماهر و مشاوران آموزشگاه موفقیت مشورت کنید. در این مقاله قصد داریم رشته های تجربی به ترتیب اولویت را برای شما معرفی کرده و توضیح مختصری داشته باشیم ، پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا باید از رتبه بندی رشته های تجربی اطلاع داشت؟

هر ساله تعداد افراد زیادی در رشته تجربی در آزمون سراسری یا همان کنکور شرکت می کنند؛ اگر شما هم جز این افراد هستید، پس احتمالا رویای دکتر شدن در آینده را دارید! با توجه به تعداد داوطلبان رشته تجربی کار شما بسیار سخت است و نیازمند تلاش فراوانی است. معمولا اکثر دانش آموزان رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی را جز اولویت های اول خود قرار می دهند و اگر خدایی نکرده نتوانند رتبه خوبی کسب کنند، باید به فکر رشته های دیگر باشند. پس لازم است شما درباره سایر رشته های دانشگاهی تجربی نیز اطلاعات لازم و کافی را داشته باشید تا بتوانید اولویت انتخاب رشته تجربی خود را به همین نحو بچنید. البته برای این کار می توانید از مشاورین انتخاب رشته موسسه موفقیت نیز استفاده نمایید.


رشته های تجربی به ترتیب اولویت کدام اند؟

اولویت اول داوطلبان برابر پزشکی

در ابتدا و پیش از پرداختن به بهترین رشته های تجربی به ترتیب، بهتر است به معرفی زیر گروه های رشته ی تجربی بپردازیم. در ادامه تمامی زیرگروه های پنجگانه رشته تجربه به همراه میزان ضریب دروس تخصصی در هر زیر گروه متفاوت آورده شده است.

۱) رشته های تجربی در زیرگروه ۱:

این رشته ها عبارتند از : رشته های پزشکی ، دامپزشکی ، پرستاری ، داروسازی ، اعضای مصنوعی ، بهداشت مواد غذایی ، زیست فناوری ، کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، هوشبری ، شنوایی شناسی و فیزیوتراپی و برخی رشته های دیگر .

۲) رشته های تجربی در زیرگروه ۲:

معروف ترین و کاربردی ترین این رشته ها عبارتند از : رشته های فناوری اطلاعات سلامت و مهندسی بهداشت محیط و بهداشت عمومی و تکنولوژی پزشکی هسته ای و دبیری شیمی و شیمی معرفی و سایر رشته ها.

۳)رشته های تجربی در زیرگروه ۳:

این رشته ها عبارتند از: رشته های اقیانوس شناسی و زمین شناسی .

۴) رشته های تجربی در زیرگروه ۴:

این رشته ها عبارتند از : الهیات و معارف اسلامی و ارشاد- علوم قضایی- اقتصاد اسلامی- حسابداری- زبان و ادبیات عربی- فناوری اطلاعات و ارتباطات-علوم اقتصادی- علوم انتظامی-مدیریت مالی- مدیریت صنعتی- مدیریت کسب و کارهای کوچک- مدیریت فرهنگی هنری- مدیریت و بازرگانی دریایی و رشته های دیگر.

۵) رشته های تجربی در  زیر گروه ۵:

این رشته عبارتند از : اقتصاد کشاورزی- امنیت اطلاعات-آموزش تربیت بدنی-تربیت مربی عقیدتی سیاسی- کتابداری در شاخه پزشکی- مهندسی صنایع مبلمان-مددکاری اجتماعی و رشته های دیگر.   رشته های تجربی به ترتیب اولویت را در واقع می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. رشته های پزشکی
  2. رشته های پیرا پزشکی
  3. رشته های غیر پزشکی

ضرایب زیر گروه های رشته تجربی برای کنکور سال ۱۴۰۲ عبارتند از: زیست شناسی : ۱۲، شیمی : ۹، فیزیک : ۷، ریاضی : ۷ و زمین شناسی : ۱٫


رشته های پزشکی:

رشته های پزشکی یکی پر درآمدترین و البته سخت ترین رشته های گروه تجربی به شمار می آیند که به ترتیب اولویت عبارتند از:

۱) پزشکی

۲) دندانپزشکی

۳) داروسازی

۴) دامپزشکی

و…

رشته های پیرا پزشکی:

بعد از رشته های پزشکی رشته های پیرا پزشکی جز اولویت های بالای رشته های گروه تجربی به شمار می روند که بهترین آن ها عبارتند از:

۱) پرستاری

۲) مامایی

۳) اتاق عمل

۴) هوشبری

۵) فیزیوتراپی

۶) گفتار درمانی

و…

رشته های غیر پزشکی :

بعد از رشته های پزشکی و ویرا پزشکی نوبت به رشته های غیر پزشکی می رسد. این رشته ها به نسبت رشته های فوق ساده تر می باشند ولی از درآمد کمتری نیز برخوردارند.  


بررسی رشته های تجربی به ترتیب اولویت

رشته های تجربی به ترتیب اولویت در دانشگاه به دلیل مرتبط بودن به سلامت و جان انسانها از مهم‌ترین رشته ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل انتخابی صحیح و درست رشته اهمیت فراوانی دارد. حال به بررسی اولیت ها در میان رشته ها می‌پردازیم:

اولویت اول : رشته پزشکی

رشته پزشکی آرزوی و هدف اول تمام داوطلبان کنکور تجربی هست. درآمد بالا و جایگاه اجتماعی خوبی که این رشته دارد. سبب توجه بسیاری افراد به رشته پزشکی شده است. در صورت قبولی در رشته پزشکی افراد باید حدودا ۸ سال درس بخوانند تا به یک پزشک عمومی تبدیل شوند. پس از آن به مدت دوسال برای انجام خدمات سلامت و بهداشت به مناطق محروم منتقل می‌شوند.

در نهایت می‌توانند برای گرفتن تخصص تلاش کنند. که قبولی در آزمون تخصص به مراتب سختتر است. زیرا تمام افراد پزشکی خواستار گرفتن تخصص هستند که این به تنهایی رقابت را سخت می‌کند. در همین راستا باید گفت که ظرفیت قبولی در تخصص هم بسیار کم است.

اولیت دوم : داندانپزشکی

رشته دندان پزشکی دومین اولویت تجربی

پس از رشته پزشکی رشته دندانپزشکی در رشته‌های تجربی به ترتیب اولویت یکی از پردرآمدترین رشته ها محسوب می‌شود. تحصیل در این رشته ۶ سال به طول می‌انجامد. دو سال اولیه برای گذراندن دروس پایه و ۴ سال بعدی برای دروس اختصاصی است. بعد از فارغ التحصیلی به مدت دو سال در یک منطقه محروم به بهداشت فک و دهان آنها می‌پردازند. در نهایت می‌توانند مطب خود را تاسیس کنند.

اولویت سوم : داروسازی

رشته داروسازی از مهم‌ترین رشته‌های زیرگروه اول پزشکی است. از آنجایی که دارو مهم‌ترین عنصر برای بهبود تمام بیماری ها است، قبولی در این رشته هم نیازمند تلاش فراوانی خواهد بود. از همین جهت برای رسیدن به این رشته باید درصد بالایی در دو درس زیست و شیمی به دست آورد. فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در داروخانه‌ها و کارخانه ساخت دارو مشغول به کار شوند.

اولویت چهارم: بینایی سنجی

بینایی سنجی رشته پرطرفدار در ایران و خارج ایران

رشته بینایی سنجی علاوه بر اینکه در ایران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. بلکه مورد استقبال بسیاری از افراد در خارج از کشور نیز است. از آنجایی که مشکلاتی مثل ضعیف شدن چشم و آسیب های خارجی چشم بسیار زیاد مشاهده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مردم برای معاینه چشم که عضوی حساس به حساب می‌آید، به دکتر مراجعه می‌کنند. از همین رو تحصیل در این رشته نیازمند صبر و تلاش بسیاری است.

پس از چهار رشته بالا بقیه رشته‌های تجربی به ترتیب اولویت شامل فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل و مامایی می‌شود. به منظور داشتن اطلاعات دقیق‌تر برای انتخاب رشته میتوانید با مشاوران و متخصصان مجرب ما در این حوزه تماس بگیرید.


پر درآمدترین رشته های تجربی:

پردرآمدترین رشته های تجربی که می توان از آن ها نام برد رشته های دندانپزشکی و داروسازی می باشند . با توجه به بازار کاری خوب در این رشته ها رقابت بالایی برای ورود به دانشگاه سراسری دراین رشته ها نسبت به سایر رشته های تجربی وجود دارد و برای قبولی در این رشته ها کار بسیار سختی در پیش دارید.


برای قبولی در رشته های پزشکی چه رتبه ای لازم است؟

برای قبولی در رشته های پزشکی چه رتبه ای لازم است؟ - رشته های تجربی به ترتیب اولویت - اولویت بندی رشته های تجربی - ترتیب رشته های تجربی - موسسه موفقیت

کلاس کنکور میتواند موثر باشد و رتبه لازم برای قبولی رشته پزشکی دانشگاه های سراسری در سهمیه منطقه ۱ حدودا بین رتبه ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ می باشد . این رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۲ حدودا بین رتبه ۲۱۰۰ تا ۲۳۰۰ می باشد . همچنین رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۳ حدودا بین رتبه ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ می باشد .   رتبه لازم برای قبولی رشته دندانپزشکی دانشگاه های سراسری  در سهمیه منطقه ۱ حدودا بین رتبه ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ می باشد این رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۲ حدودا بین رتبه ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ می باشد. همچنین رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۳ حدودا بین رتبه ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ می باشد. رتبه لازم برای قبولی رشته داروسازی دانشگاه های سراسری  در سهمیه منطقه ۱ رتبه ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ می باشد این رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۲ حدودا بین رتبه ۳۰۰۰ تا ۳۳۰۰ می باشد همچنین رتبه قبولی در سهمیه منطقه ۳ حدودا بین رتبه ۴۱۰۰ تا ۴۳۰۰ می باشد. امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.  


کلام پایانی

امیدواریم این مقاله در رابطه با اولویت بندی رشته های تجربی مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و اطلاعات مفید و جامعی را در مورد رشته های دانشگاهی تجربی به دست آورده باشید. شما می توانید از مقاله رشته های ریاضی به ترتیب اولویت نیز دیدن بفرمایید. همچنین اگر در مورد این مقاله سوال و یا ابهامی دارید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا مشاورین موسسه موفقیت در کوتاه‌ترین زمان به شما پاسخ دهند. علاوه بر این اگر رشته انسانی هستید، مقاله رشته های انسانی به ترتیب اولویت را نیز مطالعه نمایید. 

 

وضعیت شغلی رشته‌های تجربی به چه صورت است؟

شرایط شغلی رشته‌های تجربی بر اساس گرایش انتخابی هر فرد و میزان پیشرفت و مهارت هر فرد متفاوت می‌شود.از همین رو باید با توجه به علاقه فردی و نیاز جامعه انتخاب رشته کرد.

اولویت بندی رشته های تجربی بر چه اساسی است؟

رشته های تجربی به سه دسته کلی شامل رشته های پزشکی، پیراپزشکی و علوم پایه دسته بندی می‌شوند. این تقسیم بندی بر اساس میزان اهمیت و سختی آنها شکل گرفته است.

4.4/5 - (17 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • شهره 4 تیر 1401

    رشته کاردرمانی در کدام زیر گروه هست؟؟و حدودا چه رتبه ای باید برای ورود به این رشته کسب کنیم؟

  • شهره 4 تیر 1401

    ؟ حدودا چه رتبه ای باید برای ورود به رشته کاردرمانی کسب کنی

  • رویا احدی 18 تیر 1401

    مقالتون در رابطه با اولویت بندی رشته های تجربی کاملا مفید بود. فقط من میخواستم بدونم انتخاب رشته با رتبه بالا هم اهمیت داره یا نه؟

    • movafaghiat 31 مرداد 1401

      درود بر شما، در صورتی که قصد شما رفتن به دانشگاه است.(یعنی نمیخواهید پشت کنکور بمانید) پیشنهاد میکنیم حتما مشاوره و انتخاب رشته را با کمک مشاوری مار بلد انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنید و روی سرنوشت خود، آزمون و خطا نکنید.

  • یلدا عمانی 25 تیر 1401

    سلام
    من واسه انتخاب رشته از مشاوران شما مشاوره گرفتم واقعا عالی بودید. در نهایتم با پیگیری زیاد و راهنمایی هایصحیح شما همون رشه‌ای که دوست داشتم قبول شدم. ممنونم ازتون

    • movafaghiat 31 مرداد 1401

      درود بر شما خوشحالیم که رضایت داشتید

  • بهنام محمدی 11 مرداد 1401

    تشکر بابت مطلبی که درباره رشته های تجربی به ترتیب اولویت گذاشتید، خیلی مفید و کاربردی بود. اگر برای رشته های دیگه هم بزارید عالی میشه.

    • movafaghiat 11 مرداد 1401

      چشم حتما در اسرع وقت برای رشته های دیگه هم قرار می گیره

  • زهرا عزیزیان 13 آبان 1401

    سلام چه جوری باید برای انتخاب رشته از مشاوره شما استفاده کنیم؟؟

    • movafaghiat 9 اسفند 1401

      درود بر شما، شما میبایست پیش از فرارسیدن زمان انتخاب رشته با تماس با موسسه زمان خود را رزرو کنید

  • یاسمین 14 آذر 1402

    تروخدا دعا کنین ساله دیگه این موقعا تو رشته مورد علاقم قبول شده باشم🙁

  • اسما 9 دی 1402

    من بین چند تا شاخه های تجربی موندم

    • movafaghiat 10 دی 1402

      پیشنهاد میکنیم به مرکز مشاوره ای خوب مراجعه کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *