0
02122891840

روش مطالعه ریاضی کنکور، چطور ریاضی بخوانیم؟

آماری که سازمان سنجش از کنکور سال ۹۶ منتشر کرده است نشان می دهد کمتر از ۴ درصد داوطلبان ریاضی را بالای ۵۰ درصد زده اند. به علت ماهیت محاسباتی و تقریبا دشوار کمتر داوطلبی بر روی درس ریاضی سرمایه گذاری می کند. این در حالی است که درس ریاضی برای داوطلبان رشته ریاضی و تجربی اهمیت بسیار زیادی دارد. در تازه ترین مقاله آموزش سنتر می خواهیم به روش مطالعه صحیح درس ریاضی بپردازیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله در آموزش سنتر،وب سایت رسمی آموزشگاه موفقیت، همراه ما بمانید تا با مطالعه درست، درصد بالایی در ریاضی کسب کنید.

چند ساعت در هفته برای ریاضی کنکور وقت بگذاریم؟

ساعات مطالعه بستگی به توان و مهارت شما دارد. برای مثال دانش آموزی که نقطه قوتش درس ریاضی است بهتر است زمان خود را بر روی حل مساله بگذارد یا به دیگر دروس اختصاص دهد. اما اگر داوطلبی پایه ریاضی ضعیفی دارد مساله برعکس می شود. اینجا ابتدا باید با خواندن درس و حل مسائل تشریحی پایه ریاضی را قوی کرد و سپس به سراغ حل تست رفت. اما به طور متوسط می توانیم بگوییم حداقل ۱ ساعت در روز را برای ریاضی کنار بگذارید. قبل از پرداختن به ادامه مطلب توصیه می کنیم در بررسی بهترین اردوی نوروز نیز همراه ما باشید.

بهترین منبع ریاضی کنکور چیست؟

کتاب بخوانیم؟ کلاس خصوصی شرکت کنیم؟ معمولا این دو سوال برای درس ریاضی بیشتر مطرح می شود. از آنجا که درس ریاضی نیاز به درک عمیق مفاهیم دارد اگر به صورت خودخوان توانایی درک مفاهیم را دارید، پیشنهاد می کنیم به جزوه و کتاب خودتان اکتفا کنید. اگر هم احساس می کنید مطالب کتاب گنگ است و لازم است از یک راهنما کمک بگیرید می توانید در کلاس های خصوصی یا گروهی ریاضی شرکت کنید. در هر دو صورت سعی کنید این درس را در زمانی مطالعه کنید که بیشترین تمرکز را دارید. فرمول ها یا نکاتی که احساس می کنید بیشتر مهم هستند را یادداشت کنید و با مرور پیوسته آموخته های خودتان را تثبیت کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید در بررسی راه های کاهش استرس کنکور نیز همراه ما باشید.

چه تست هایی برای ریاضی کنکور حل کنیم؟ تست بزنید اما زمان نگیرید

قبل از اینکه به سراغ تست زنی بروید بهتر است مسائل تشریحی کتاب را به طور کامل حل کنید. در ابتدای مسیر ریاضی کنکور لازم نیست که برای حل تست ها وقت بگیرید و بهتر است سوال را به طور کامل حل کنید. از هر مبحثی که مطالعه کردید بین ۲۵ تا ۳۰ تست را انتخاب کنید و با صرف زمان مناسب آن ها را به طور کامل حل کنید. پس از حل سوال پاسخنامه را دقیقا مطالعه کنید و اشتباهات یا نکات مهمی که در فرآیند حل اتفاق افتاده است را یادداشت کنید.در ابتدا ممکن است این روش وقت گیر باشد اما پس از مدتی دستتان به اصطلاح راه می افتد و می توانید با سرعت بیشتری سوالات را حل کنید. زمانی که به این سطح رسیدید سعی کنید زمان را هم مدیریت کنید و هر تست را در زمان تعیین شده حل کنید.

مرور ریاضی کنکور باعث تثبیت آموخته ها می شود

مرور مثل هر درس دیگری در ریاضی اهمیت بالایی دارد. این اهمیت به خاطر حجم بالای مباحث است. ریاضی به علت مباحث زیاد دارای فرمول های زیادی است و لازم است در فواصل زمانی معین نوشته های خودتان را مرور کنید. پیشنهاد می کنیم از همان ابتدای شروع کنکور خلاصه نویسی را شروع کنید تا در ماه های آخر با کمبود وقت مواجه نشوید. پیشنهاد می کنیم در بررسی اردو نوروز نیز همراه ما باشید.

تکنیک های تستی برای حل ریاضی بهترین راه حل نیستند

بله درست خواندید، البته ابدا استفاده از این تکنیک ها بد نیست اما بهتر است هنگام شروع مطالعه ریاضی کنکور بر روی حل تشریحی مسائل تمرکز کنیم. دست به قلم شدن را می توانیم بهترین راه درک ریاضی بدانیم. بنابراین تا می توانید سوالات را به شکل تشریحی حل کنید. هر موقع احساس کردید می توانید تمامی سوالات را تشریحی حل کنید به سراغ راه حل های تستی بروید. راه حل های تستی نمی توانند به دانش آموز عمق مطالب ریاضی را آموزش دهند و صرفا برای مدیریت زمان استفاده می شوند. به همین علت پیش از یادگیری راه حل های تستی لازم است در حل سوالات به شکل تشریحی مهارت پیدا کنیم.

کسانی که در درس ریاضی ضعف هستند چه کنند؟

ممکن است دانش آموزان یا داوطلبانی باشند که به علت کمبود وقت یا پایه ضعیف فرصت کامل مطالعه ریاضی به شیوه ای که گفتیم را نداشته باشند. راهکار کسب درصد معمولی برای این دسته از داوطلبان تمرکز بر روی مباحث پرتکرار است. لگاریتم، مثلثات، حد و پیوستگی از جلمه مباحثی هستند که به شما کمک می کنند تا درصد معقولی را در آزمون کسب کنید. بنابراین تمرکز خود را بر روی حل سوالات این مباحث بگذارید.

فصل ها ریاضی به هم مرتبط هستند

پیش از جمع بندی روش مطالعه ریاضی کنکور لازم است بر یک نکته دیگر تاکید کنیم. مباحث ریاضی به یکدیگر وابسته هستند. در حقیقت برای حل سوالات ریاضی لازم است داوطلب بر تمامی مباحث مسلط باشد. جالب است در درسی مثل فیزیک این وضعیت وجود ندارد و تقریبا سوالات مستقل از یکدگیر طراحی می شوند. بنابراین هنگام مطالعه درس ریاضی از هر کتاب و مبحثی دقت کافی را داشته باشید.

جمع بندی روش مطالعه ریاضی کنکور

در پایان برای اینکه تمام مطالبی که گفتیم را خلاصه وار مرور کنیم یکبار دیگر می خواهیم روش خواندن ریاضی کنکور را فهرست وار مرور کنیم: ۱- یادگیری: ابتدا مباحثی را از روی کتاب، جزوه یا کلاس به دقت یاد بگیرید. در هنگام یادگیری خلاصه نویسی را انجام دهید. ۲- حل مسائل تشریحی برای تثبیت آموخته ها: همان طور که در مقاله هم اشاره کردیم سعی کنید تمامی سوالات کتاب را کامل حل کنید. ۳- تست زنی بدون زمان: در دور اول تست زنی فقط بر روی حل سوالات تمرکز کنید، در واقع به صورت تشریحی با سوالات برخورد کنید و حداقل از هر مبحث ۲۵ تست حل کنید. ۴- افزایش سرعت و استفاده از تکنیک های تست زنی: وقتی مطمئن شدید که مبحث مورد مطالعه را به خوبی فراگرفته اید به سراغ تکنیک های تست زنی سرعتی بروید و برای حل هر تست زمان بگیرید. پیشنهاد می کنیم تا زمانی که واقعا بر یک مبحث مسلط نیستید از راه های میانبر استفاده نکنید. ۵- خلاصه نویسی و مرور آخرین گام مطالعه کنکور: در نهایت خلاصه نویسی و مرور مباحث را فراموش نکنید. ریاضی از درس های عملیاتی و سنگین کنکور است، بنابراین خلاصه نویسی در ماه های آخر به شما کمک می کند تا سریع تر و دقیق تر آنچه که خوانده اید را به یاد آورید. یادگیری ریاضی اگر با روش درست انجام شود، اصلا کار دشواری نیست. اگر با یک روش مطالعه درست ریاضی کنکور را بخوانید می توانید درصد بالایی را در این درس کسب کنید.

 

روش مطالعه ریاضی کنکور، چطور ریاضی بخوانیم؟

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • مهدی اسلامی 28 دی 1398

    سلام بنظر شما حفظ کردن مسائل ریاضی کار درستیه؟

  • محمدرضا 30 دی 1398

    سلام برای موفقیت وافزایش درصد در دروس تخصصی مثل ریاضی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *