0
02122891840

روش مطالعه زیست کنکور، گرفتن بهترین نتیجه به ساده ترین راه ممکن

زیست شناسی را می توانیم کلید ورود به رشته پزشکی بدانیم. تقریبا برای ورود به هر رشته پزشکی، داندان پزشکی و داروسازی کسب درصد بالا در زیست شناسی بسیار اهمیت دارد. در سال های اخیر طراحان از تست های حفظی فاصله گرفته و تست های مفهومی را طرحی می کنند. در تازه ترین مقاله آموزش سنتر می خواهیم به درس زیست شناسی بپردازیم. طبیعتا اگر به دنبال کسب درصد بالایی در درس زیست هستید در ادامه با ما در آموزش سنتر همراه باشید.

چطور زیست شناسی را برای کنکور بخوانیم؟

زیست شناسی به دلیل ضریب بالا برای رشته تجربی اهمیت زیادی دارد. اولین توصیه ای که به داوطلبان رشته تجربی می شود مطالعه روزانه این درس است. از زمانی که برای کنکور شروع به درس خواندن می کنید تا روز قبل از آزمون نباید از درس زیست غافل شویم. به جرات می توانیم بگوییم تنها درسی که این ویژگی را در کنکور دارد زیست شناسی است. برای خواندن زیست شناسی بر روی کتاب درسی تکیه کنید و به طور کامل مطلب را مطالعه کنید. می توانید ابتدا مطلب را روزنامه وار بخوانید و سپس در بازگشت دقیق تر آن را مطالعه کنید.

پس از چمع بندی یک مبحث شروع به تست زنی کنید. تست زنی باعث می شود که متوجه بی دقتی ها و اشتباهات خودمان شویم. تست هایی که اشتباه زده اید را مشخص کنید و این بار دوباره به کتاب درسی باز گردید. سعی کنید با دقت بیشتری کتاب را مطالعه کنید. می توانید نکاتی که از اشتباهاتتان آموخته اید را در حاشیه کتاب یادداشت کنید. پیش از ادامه مطلب توصیه می کنیم در بررسی اردوی نوروزی نیز همراه ما باشید، فرصتی که مهمترین نقش در آینده کنکور شما را داراست.

پس از این کار دوباره به سراغ تست زنی بروید و این بار در مدت زمان مشخصی به تست ها پاسخ دهید. حالا نوبت به خواندن دقیق پاسخنامه می رسد. تمامی گزینه ها و علل رد شدن هر گزینه را به دقت بررسی کنید. در کنکور گزینه ها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و گاهی اوقات فقط یک قید باعث رد شدن گزینه ها می گردد.

خلاصه نویسی درس زیست شناسی اهمیت زیادی دارد

شاید در هیچ درسی به اندازه زیست شناسی نیاز به خلاصه نویسی نداریم. خلاصه نویسی در زیست شناسی البته با هدفی متفاوت انجام می شود. در واقع هنگامی که شما خلاصه مطالبی که خوانده اید را می نویسید یک نقشه راه تهیه کرده اید تا زمانی که دوباره به مطلب باز می گردید از اول شروع نکنید. پیشنهاد می شود نکات بسیار مهم را در گوشه و کنار کتاب درسی خودتان بنویسید. حتی سعی کنید زمان مطالعه مباحث را هم یادداشت کنید تا زمانی که به آن فصل برمی گردید بتوانید زمان بندی درست تری داشته باشید.

از کدام فصل های زیست شناسی تست های ترکیبی مطرح می شود؟

یکی از دلایل مفهومی شدن کنکور زیست شناسی در سال های اخیر ترکیب شدن مباحث با یکدیگر است. در ادامه برخی از مهم ترین فصل هایی که ممکن است به صورت ترکیبی در کنکور مطرح شوند را بررسی می کنیم.

  • مباحث مربوط به بدن انسان از سال های دوم، سوم و پیش دانشگاهی به صورت ترکیبی مطرح می شوند.
  • ویروس، باکتری، آغازیان و قارچ ها نیز در سال های اخیر مورد توجه بوده اند و پیشنهاد می شود فصول ۹ تا ۱۱ سال آخر را به دقت مطالعه کنید.
  • مباحث گیاهی از فصل های ۳،۶، و ۸ سال دوم به همراه فصل ۹ و ۱۰ سال سوم و فصل ۸ سال آخر می توانند به صورت ترکیبی مطرح شوند.

ژنتیک، سلول-ملکولی و تکامل جمعیت های جانوری ۳ مبحث دیگری هستند که در سال های اخیر مورد توجه طراحان بوده اند و با کمی دقت می توان متوجه شد که این مباحث هم به شدت قابلیت ترکیب شدن را دارند. این ۳ مبحث تقریبا در هر ۳ کتاب زیست شناسی دبیرستان مطرح می شوند. در این بخش توصیه می کنیم در بررسی بهترین اردوی نوروزی نیز همراه ما باشید.

شکل های کتاب درسی زیست شناسی به اندازه متن اهمیت دارند

یک اتفاق دیگر در کنکور سال های اخیر توجه ویژه طراحان به شکل های کتاب درسی است. پیشنهاد می کنیم به تمامی شکل هایی که در کتاب درسی مطرح می شوند به دقت توجه کنید. پیشنهاد می کنیم با دیدن هر شکل ارتباط آن بخش با سایر بخش های کتاب را در ذهن تجسم کنید و حتی اقدام به طرح سوال کنید. می توانید خود را جای طراح بگذارید و از شکلی که می بینید سوال تستی طراحی کنید.

قید ها درست و غلط بودن گزینه ها را مشخص می کنند

قید ها را می توانیم دشوارترین کلمات کتاب زیست بدانیم. برخی، بعضی، همه، گاهی اوقات از رایج ترین قیدهایی هستد که در کتاب زیست استفاده شده اند و در هنگام خواندن به شدت باید به آنها توجه کرد. می توانید قیدهایی که بار معنایی یکسان را دارند در ذهن یا بر روی کاغذ طبقه بندی کنید و هر بار که جمله ای را می بینید آن را در یکی از این طبقات قرار دهید.

مرور، مرور و مرور درس زیست شناسی را فراموش نکنید

هیچ درسی به اندازه زیست شناسی نیاز به مرور ندارد. در واقع درس های عمومی یا تخصصی که در کنکور مطرح می شوند را می توانیم در چند بار مرور دوره کنیم اما به دلیل ماهیت درس زیست شناسی و مفهومی بودن سوالات مرور هفتگی را در برنامه درسی خود قرار دهید و تا می توانید مباحث آموخته شده را مرور کنید. حل کردن تست هایی که قبلا زده اید، مرور خلاصه ها و خواندن نکاتی که در حاشیه کتاب نوشته اید می تواند سرعت مرور شما را افزایش دهد.

مفهومی بخوانید، تست بزنید و مرور کنید تا درصد بالایی در زیست شناسی کسب کنید

اگر بخواهیم همه آنچه را گفته ایم خلاصه کنیم، می توانیم بگوییم خواندن مفهومی درس را در برنامه خود داشته باشد و تا می توانید درس را به صورت مفهومی بخوانید. بین سال های دوم، سوم و چهارم ارتباط علی و معلولی برقرار کنید. تست زدن را به صورت اصولی انجام دهید و علت رد شدن تمام گزینه ها را بررسی کنید. مرور پیوسته و مداوم نیز می تواند به شما کمک تا آموخته هایتان را تثبیت کنید. بنابراین همیشه مرور را بخشی جدانشدنی از برنامه درسی خودتان قرار دهید. درس زیست شناسی با اینکه در سال های اخیر سخت تر شده اما هنوز هم می توان با کمک یک برنامه دقیق درصد قابل قبولی را در این درس کسب کرد.

روش مطالعه ریاضی کنکور، چطور ریاضی بخوانیم؟

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • مهرناز 28 دی 1398

    چند درصد از زیست را بزنیم پزشکی تهران قبول میشیم؟

  • غزل 30 دی 1398

    خلاصه نویسی برای درس زیست انجام بدهیم یا نه؟آیا مفیده این روش؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *