0
02122891840

روش مطالعه عربی

درس عربی از جمله درس هایی است که با بی مهری داوطلبان رو به رو می شود. معمولا میانگین درصد این درس در کل کشور پایین است. بنابراین اگر داوطلبی به خوبی و با شیوه ای مناسب عربی کنکور را بخواند، می تواند درس نسبتا بالایی هم کسب کند. در این مقاله سعی کرده ایم یک روش مطالعاتی مناسب که رتبه های برتر کنکور از آن استفاده می کنند را با هم بررسی کنیم. با آموزش سنتر همراه باشید.


عربی در بین درس های عمومی قابل پیشبینی است

عربی تنها درس گروه ریاضی، تجربی و هنر است که در سال چهارم تدریس نمی شود و عموم سوالات از عربی دوم و سوم مطرح می شود. اهمیت این درس برای گروه علوم انسانی بسیار بیشتر است چراکه آنها علاوه بر دفترچه عمومی، در آزمون اختصاصی نیز باید به سوالات عربی پاسخ دهند. شاید یکی از دلایل درصد پایین عربی را در بین داوطلبین ریاضی، تجربی و هنر را باید عدم تدریس عربی در سال آخر دانست که باعث می شود داوطلب از اهمیت عربی غافل شود. بر خلاف سایر درس های عمومی عربی را می توانیم بسیار قابل پیش بینی بدانیم. بودجه بندی عربی در طی سالیان مختلف کمتر تغییر کرده است. ابتدا نگاهی به بودجه بندی عربی کنکور داریم:

  • ترجمه و تعریب با ۷ سوال
  • اعراب و ترکیب با ۶ یا ۷ سوال
  • متن و درک مطلب ۴ سوال
  • تحلیل صرفی و اعراب ۳ یا ۴ سوال
  • مباحث مفهوم، معتل و مضاعف ۳ یا تست

زمانی که بودجه بندی که طراحان به آن توجه کرده اند را مد نظر قرار دهیم، می توانیم برنامه ریزی بهتری برای مطالعه عربی کنکور داشته باشیم. در ادامه روش مطالعه رتبه های برتر را بررسی می کنیم.اما پیش از پرداختن به موضوع پیشنهاد می کنیم در بررسی اردوی نوروزی نیز همراه ما باشید.


تقسیم مباحث باعث مطالعه راحت تر عربی می شود

با توجه به بودجه بندی می توانیم تقسیم بندی بهتری انجام داده و بر اساس تقسیم بندی عربی را مطالعه کنیم. ما بر اساس تقسیم بندی که انجام دادیم روش مطالعه هر بخش را جداگانه بررسی می کنیم.

روش مطالعه عربی کنکور؛ ترجمه راحت ترین بخش است

برای بخش ترجمه که اتفاقا سوالات زیادی هم از آن مطرح می شود بهتر است به شیوه رد گزینه عمل کنیم. یعنی ترجمه های غلط را پیدا و آن ها را حذف کنیم. به همین علت توصیه می شود که ترجمه متن های کتاب درسی و نکات آن مثل فعل را به خوبی یاد بگیرید، برای مثال توصیه می کنیم در بررسی نحوه مطالعه دین و زندگی کنکور نیز همراه آموزش سنتر باشید. فعل یکی از اصلی ترین اشتباهاتی است که می توان آن را در ترجمه کنکور پیدا کرد.تست زنی را می توانیم بهترین تمرین این بخش بدانیم. در زمانی که تست می زنید به همین روش رد گزینه کنید و گزینه درست را پیدا کنید. معمولا هنگام تست زدن نکاتی را می یابید که تکراری است. با یادداشت کردن این نکات، می توانید با مرور آنها از گیرافتادن به ورطه تکرار پرهیز کنید. دیگر پیشنهادی که برای بخش ترجمه داریم کلمات است. کلمات جمع، مفرد، مثنی از دیگر اشتباهات رایج هستند. حتی اگر وقت کردید می توانید کلمات مهم همراه با معنی آن را بنویسید. حروف اضافه، جار و مجرور نیز می تواند به شما در رد گزینه کمک کند. ترجمه راحت ترین بخش عربی کنکور است که با وجود سوالات زیاد یک فرصت مناسب را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید درصد بالایی را هم کسب کنید.


درک مطلب عربی؛ یک متن یا چند سوال

درک مطلب عربی شبیه انگلیسی کنکور است. در واقع شما باید یک متن کوتاه را مطالعه و به سوالات آن پاسخ دهید. درست مثل انگلیسی لازم نیست تک تک جملات را معنی کنید بلکه بیشتر لازم است تا مفهوم متن را درک کنید. از طرف دیگر معمولا متن ها در موضوعات گوناگونی هستند و به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای درک مطلب متن های کتاب درسی و غیردرسی زیادی را مطالعه کنید. معمولا برخی کلمات در متن ها مشترک هستند که می توانید با یادداشت آنها معنی شان را حفظ کنید.


قواعد عربی در ظاهرا سخت اما راحت

قواعد عربی را می توانیم یکی از دلایل بی مهری دانش آموزان بدانیم. برای یادگیری قواعد از کتاب درسی شروع کنید. قواعد عربی کنکور دقیقا بر اساس کتاب درسی است و باید به خوبی بر کتاب مسلط شد. زمانی که قواعد را از روی کتاب یاد گرفتیم می توانیم از کتاب های تست کمک بگیریم. پیشنهاد می شود ۱۰ الی ۱۵ تست را انتخاب کنیم و در کمتر از ۲۰ دقیقه به آن ها پاسخ دهید. پس از جواب دادن به تست ها از قسمت پاسخنامه دلایل رد گزینه ها را بخوانیم و نکات آن یادداشت کنیم.قواعد عربی به ظاهر پیچیده هستند اما وقتی تست های بسیار زیادی را حل کنید متوجه شباهت آن ها می شوید. به همین جهت توصیه می کنیم نکاتی که خودتان پیدا می کنید را یادداشت کنید. همین نوشتن نکات علاوه بر مرور باعث کاهش اشتباهات می شود. پیشنهاد بعدی ما این است که زمان تست زدن خودتان را مدیریت کنید و بیشتر از ۱ دقیقه برای هر تست وقت صرف نکنید، با حل سوالات زیاد خواهید دید که این زمان به ۳۰ یا حتی ۱۰ ثانیه هم خواهد رسید.


چند توصیه پایانی برای مطالعه درس عربی کنکور

رتبه های برتر کنکور توصیه می کنند که عربی را در تابستان جمع بندی کنید. از آنجا که در سال آخر درس عربی وجود ندارد جمع بندی آن در تابستان کار ساده تری است و می توانید با تست زدن در طول سال فقط به مرور درس بپردازید. معمولا از عربی سال اول سوال به طور مستقیم مطرح نمی شود اما پیشنهاد می کنیم یکبار هم این کتاب را مطالعه کنید. برای شروع می توانید از لغات و ترجمه درس ها کمک بگیرید و در همین موضوع هم تست زنی کنید. پس از ترجمه قواعد را از روی کتاب درسی و کمک درسی یاد بگیریم و قواعد هر درس را در متن پیدا کنیم، البته استفاده از راهنمایی های یک مشاور کنکور خوب نیز بی تاثیر نیست. اگر بتوانید این کار را برای عربی سه سال انجام دهید، به بهترین روش عربی را جمع بندی کرده اید. در همان تابستان هم به تست زنی بپردازید و با خلاصه نویسی جمع بندی را تمام کنید. در طول سال تحصیلی به کمک خلاصه نویسی ها و کتاب های تست به مرور و تثبیت درس اقدام کنید. روش مطالعه عربی که در این مقاله به آن پرداختیم اگرچه ممکن است در ظاهر زمانبر باشد اما مطمئن باشید می تواند به شما کمک کند تا درصد بالایی را در این درس کسب کنید. عربی کنکور می تواند تفاوت های چندرتبه ای را رقم بزند، بنابراین مطالعه آن را جدی بگیرید.

Rate this post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *