0
02122891840

روش مطالعه ی فیزیک کنکور

فیزیک یکی از مهم ترین دروس رشته ی ریاضی و همچنین رشته تجربی است و در کنکور تاثیر به سزایی روی رتبه شما دارد.با توجه به اینکه درس فیزیک جز درس هایی است که فرمول و روابط زیادی دارد و همچنین برخی از مباحث آن مفهومی می باشد ، نیاز مطالعه دقیق و برنامه ریزی شده دارد.امروز قصد داریم به شما روش مطالعه ی فیزیک کنکور به طور دقیق و علمی را به شما آموزش دهیم ، به طوری که در پایان این مطلب شما قادر باشید تمامی مباحث فیزیک را به بهترین نحو بیاموزید.

اهمیت درس فیزیک در کنکور چقدر است؟

درس ریاضی جز دروس تخصصی رشته ی ریاضی و تجربی ضریب درس فیزیک برای داوطلبان رشته ی ریاضی ۳ و برای داوطلبان رشته ی تجربی ۲ می باشد و از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین این درس برای افرادی که علاقه به رشته های مهندسی دارند ، یکی از دروس مهم تلقی می شود و در دانشگاه نیز با آن ها همراه خواهد بود.  

نحوه مطالعه دروس برای کنکور ، شما اشتباه دیگران را انجام ندهید!

یکی از نکات مهمی که خیلی ها به آن بی توجه اند ، این نکته است که مطالعه هر درس با درس دیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال درس دینی را در نظر بگیرید.شما برای امتحان این درس احتمالا چندین دور از روی متن کتاب و سوال هایی که معلم به شما داده است می خوانید و تکرار می کنید و احتمالا با این روش می توانید در آزمون نمره خوبی نیز کسب کنید. اما آیا این روش درس خواندن برای درس فیزیک نیز جواب می دهد؟! بارها دیده شده است که افراد تمام دروس خوب را به یک شکل می خوانند و در برخی نمره های خوب کسب می کنند و در برخی دیگر نه و برایشان جای تعجب است که چرا من که همه درس ها را به یک شکل خواندم در بعضی ها موفق بودم و در برخی نه!  

نکته دیگر ، توجه به نوع امتحان

این نکته از نکته ی بالایی بسیار مهم تر است و تعداد افرادی که آن را نا دیده می گیرند بسیار بیشتر است. درس خواندن برای امتحان تشریحی با درس خواندن برای امتحان تستی متفاوت است. برای امتحان های تستی باید بسیار عمیق تر و مفهومی تر خواند و حتما تست زنی را تمرین کرد ، اما در آزمون های تشریحی دانش آموزان صرفا با خواندن آن قسمت و حفظ کردن می توانند نمرات خوبی کسب نمایند. درس خواندن برای دروس تستی نیز در هر درس تفاوت دارد که امروز قصد داریم به طور تخصصی به درس فیزیک بپردازیم.  

روش مطالعه ی فیزیک کنکور به طور اصولی

این درس یکی از درس هایی است که اکثر دانش آموزان برایشان یادگیری آن مشکل است و نقطه ضعف آن ها به خصوص در کنکور محسوب می شود ، در حالی که می توانند با یادگیری روش مطالعه ی فیزیک کنکور به طور اصولی و با برنامه ریزی آن را به نقطه ی قوت خود تبدیل کنند. نکاتی که در این جا به شما گفته می شود ، نکاتی است که رتبه های برتر کنکور از آن ها استفاده کرده اند و به نتیجه رسیده اند.

۱) پیش خوانی

قبل از شروع کلاس حتما پیش خوانی داشته باشید و سعی کنید حتی اگر شده یکبار به صورت روزنامه وار مطالب را بخوانید تا یک پیش زمینه برای شما به وجود آید. این کار سبب می شود تا علامت سوال هایی در ذهن تان به وجود آید که در سر کلاس اصلی به خوبی برای تان حل می شود و در ذهن تان بهتر می نشیند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که خیلی هم جلو جلو پیش نروید و در حد یک الی دو جلسه پیش خوانی داشته باشید.  

۲) از سوال کردن نترسید!

ندانستن عیب نیست ، نپرسیدن عیب است.هر مطلبی که برای تان سوال است از معلم تان سوال کنید ، حتی اگر فکر می کنید آن سوال بسیار بدیهی است و ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار گیرید.زیرا با توجه به زنجیروار بودن برخی مسائل ممکن است اگر سوال تان بر طرف نشود در یادگیری مطالب بعدی به مشکل بر بخورید.  

۳) یادداشت برداری

نکات مهم و کلیدی را برای خودتان یادداشت برداری کنید و یا آن قسمت از مطلب را در کتاب یا جزوه برای خودتان هایلایت کنید.  

۴) خلاصه برداری

مطالب تدریس شده را در همان روز مجددا یکبار دیگر در خانه مرور کنید و از مطالبی که به نظرتان مهم تر می آید ، خلاصه برداری کنید تا در زمان جمع بندی دیگر مجبور نشوید کل مطلب را بخوانید و فقط همان خلاصه برداری خود را مطالعه کنید.  

۵) حفظ فرمول ها و روابط

در کنار حفظ فرمول ها و روابط حتما محل استفاده ی هر یک را از آن ها را یاد بگیرید.این امر به دست نمی آید مگر با حل تمرین های مختلف و تکرار کردن آن ها.اهمیت این موضوع به این دلیل است که بار ها دیده شده است که دانش آموز تمام فرمول ها را حفظ کرده و بلد بوده است ولی جای استفاده از آن ها را نمی دانسته است.  

۶) تست زنی

پس از تست بر روی مطالب کتاب درسی ، به سراغ تست زنی بروید.این موضوع را به خاطر داشته باشید که حتما حتما ابتدا روی کتاب مسلط باشید و بعد به سراغ تست زنی بروید ، زیرا بدون تسلط بر کتاب تست زنی شما فایده چندانی نخواهد داشت.در ابتدا لازم نیست تست ها را زمان دار حل کنید و فقط تمرکز خود را بر حل آن سوال قرار دهید.  

۷) تست های زمان دار

بعد از چندین هفته و رسیدن به آمادگی نسبی به سراغ تست های زمان دار بروید.در ابتدا می توانید زمان بیشتری برای خودتان تعیین کنید و به طور مثال اگر یک تست یک دقیقه زمان دارد شما یک و نیم دقیقه به خودتان اختصاص دهید ولی بعد از مدتی در همان زمان تست را حل کنید تا سرعت العمل تان افزایش یابد.  

۸) جمع بندی

در نهایت در یک بازه زمانی چند ماه مانده به کنکور به سراغ جمع بندی رفته و یکبار خلاصه برداری های خود را مرور کنید و با خیال راحت و اعتماد به نفس بالا آماده ی آزمون سراسری و کنکور شوید.  

کلاس کنکور موسسه موفقیت ، مسیر رسیدن به موفقیت شما را آسان می کند

با شرکت در کلاس های موسسه آموزشی موفقیت ، تمام این راه و روش های درس خواندن و دیگری تکنیک های نوین آموزشی به شما آموزش داده می شود تا شما به بهترین نحو برای آزمون سراسری خود آماده شوید و در نهایت در روز آزمون با خیال آسوده و اعتماد به نفس بالا در آزمون شرکت کرده و منتظر قبولی در رشته مد نظر خود بمانید! برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موسسه موفقیت و یا ثبت نام در کلاس ها با شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید. ۰۲۱۲۲۸۹۱۸۴۰ – ۰۲۱۲۲۸۷۱۴۹۶

روش مطالعه ی فیزیک کنکور چگونه است؟

نکته مهم برای مطالعه ی درس هایی همچون فیزیک است است که باید ابتدا یک مطالعه ی خوب داشته باشید و سپس به سراغ حل تمرین و تست زنی بروید.
فیزیک درسی است که شما صرفا با خواندن متن آن و حفظ کردن فرمول ها ، نمی توانید سوالات را حل کنید.

مراحل مطالعه ی فیزیک کنکور به طور اصولی به چه صورت است؟

۱) پیش خوانی
۲) از سوال کردن نترسید!
۳) یادداشت برداری
۴) خلاصه برداری
۵) حفظ فرمول ها و روابط
۶) تست زنی
۷) تست های زمان دار
۸) جمع بندی

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • Ayda 28 اردیبهشت 1400

    بنظر من هرکس روش یادگیری و درس خواندن خاص خودشو داره و نمیشه روشی برای همه تایین کرد !

    • امیررضا سیفان 1 خرداد 1400

      سلام . دوست عزیز , ما طبق تجربه ای که از آموزش و نحوه یادگیری دانش آموزان داشتیم , نکاتی را برای شما عزیزان به صورت مقاله ارائه دادیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *