0
02122891840

تاثیر ضرایب دروس عمومی کنکور در آزمون ورودی دانشگاه

یکی از نکات مهم در هنگام شرکت در آزمون سراسری اطلاع از ضرایب دروس است. ضرایب دروس می تواند مانند یک راهنما داوطلب را در جهت مطالعه درست راهنمایی کند. به طور کلی آزمون سراسری از نظر تعداد و سبک سوالات را می توان به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم کرد. در این مقاله می خواهیم ضرایب دروس عمومی کنکور و اهمیت آن را بررسی کنیم. در ادامه با ما آموزش سنتر همراه باشید.

ضرایب دروس کنکور و زیرگروه ها چیست؟

تمامی رشته های نظری به زیرگروه تقسیم می شوند. برای مثال  رشته تجربی یک گروه است که شامل زیرگروه های ( رشته های) پزشکی، پرستاری، دارو سازی و غیره است. یا در رشته انسانی ما رشته های مثل مدیریت، حقوق، روانشناسی، ادبیات و غیره را داریم. در هر کدام از این زیرگروه ها ضرایب دروس متفاوت است. به عبارت دیگر در هر رشته یک یا چند درس اهمیت بیشتری پیدا می کند. این وضعیت درباره ضرایب دروس عمومی کنکور نیز وجود دارد. در دفترچه عمومی نیز یک یا چند درس بیشتر از سایر دروس اهمیت دارد. در ادامه ضرایب دروس عمومی را بررسی  می کنیم.

ضرایب دروس عمومی کنکور

دفترچه عمومی شامل چهار درس است. زبان و ادبیات فارسی ضریب ۴، فرهنگ و معارف اسلامی ضریب ۳، زبان عربی ضریب ۲ و زبان انگلیسی ضریب ۲ دارد. دفترچه عمومی شامل ۱۰۰ تست ۴ گزینه ای است. مدت زمان پاسخ گویی به این صد تست ۷۵ دقیقه می باشد. زبان و ادبیات فارسی ۲۵ تست دارد و زمان پاسخ گویی به این سولات ۱۸ دقیقه می باشد. . سهم زبان عربی از دفترچه عمومی نیز ۲۵ تست است که پیشنهاد می شود داوطلب در مدت ۲۰ دقیقه به آن ها پاسخ دهد و باید روش مطالعه عربی کنکور را به خوبی هدفمند انجام دهید. فرهنگ و معارف اسلامی یا همان دینی نیز شامل ۲۵ تست است. مدت زمان پاسخ گویی به سوالات دینی نیز برابر با ۱۷ دقیقه می باشد. زبان انگلیسی نیز با ۲۵ تست و ۲۰ دقیقه زمان پاسخگویی آخرین درس دفترچه عمومی را تشکیل می دهد.

برای دروس عمومی کنکور چه منابعی را باید مطالعه کنیم؟

در دروس عمومی کنکور نیز مانند دروس اختصاصی منبع اصلی کتاب درسی است. متاسفانه برخی داوطلبان اهمیت کتاب درسی را کم می دانند و بیشتر به سراغ کتاب های غیردرسی می روند. اما به خاطر داشته باشید که اصلی ترین منبع طراحان سوال کتاب های درسی است. بنابراین تمرکز اصلی داوطلب بایستی بر کتاب درسی باشد. یک نکته مهم را نیز باید یادآوری کنیم، در کنکور نظام جدید برخی کتاب های درسی دچار تغییر شده که داوطلبین می توانند از کتاب های درسی نظام جدید استفاده کنند.

برای تست زنی دروس عمومی از چه کتابی استفاده کنیم؟

تست زنی نقش مهمی در موفقیت داوطلب دارد. از آنجاکه داوطلب بایستی در مدت زمان ۷۵ دقیقه به ۱۰۰ سوال پاسخ دهد، مهارت تست زنی اهمیت ویژه ای دارد و می توانید در کلاس کنکور مهارت مورد نیاز به دست بیاید. کتاب های زیادی در بازار برای تمرین تست زنی وجود دارد. اما پیشنهاد می کنیم به سراغ کتابی بروید که با کتاب درسی هم پوشانی داشته باشد. همچنین در انتخاب کتاب کمک درسی به حجم آن دقت کنید. برخی کتاب های غیردرسی و تست زنی با حجم بالا باعث خستگی ذهنی و جسمی داوطلب می شوند. در انتخاب کتاب تست زنی حتما به این نکته دقت داشته باشید که کتاب تست خوب باید پاسخ نامه دقیقی داشته باشد.

چگونه خود را برای دروس عمومی کنکور آماده کنیم؟

جدای از درک اهمیت ضرایب دروس عمومی کنکور داوطلب بایستی با یک برنامه دقیق و مدون به سراغ دروس عمومی کنکور برود. مطالعه دروس عمومی درس به درس متفاوت است. برای مثال پیشنهاد می شود داوطلبین درس ادبیات فارسی را به صورت موضوعی مطالعه کنند. از طرف دیگر در درس عربی ترجمه و تعریب بخش زیادی از سولات را به خود اختصاص داده است. همه این تفاوت ها نشان می دهد که نمی توان برنامه یکسانی برای مطالعه دروس عمومی پیشنهاد کرد. اما بهتر است چند توصیه را به خاطر داشته باشیم. داوطلبان می توانند دروس عمومی را در تابستان مطاله و جمع بندی کنند. اگر داوطلبی وقت کافی دارد، شروع مطالعه دروس عمومی در تابستان یک انتخاب ایده آل است. در دروس عمومی تست زنی نباید مورد غفلت قرار بگیرد چرا که تاثیر مهمی در نتیجه کنکور و انتخاب رشته دارد. منبع اصلی تست های عمومی، کنکورهای سال های اخیر است.در بین دروس عمومی درس دین و زندگی اهمیت ویژه ای دارد. خصوصا اینکه در سال های اخیر تست های این درس کاملا مفهومی طراحی شده است، بنابراین پیشنهاد می شود حتما مطالعه دینی کاملا مفهومی انجام بگیرد. تست زنی نیز در این درس اهمیت ویژه ای دارد. یک نکته مهم دیگر هم که بهتر است داوطلبین آن را به کار گیرند، خلاصه نویسی است. خلاصه نویسی تست ها و مطالب مهم عمومی می تواند در ماه های آخر یک منبع مهم برای یادگیری و مرور دروس باشد.

بین دروس عمومی و اختصاصی تعادل ایجاد کنید

یکی از اشتباهات رایج داوطلبان کم اهمیت جلوه دادن دروس عمومی است. باید به خاطر داشت موفقیت در کنکور زمانی حاصل می شود که بین دروس مختلف داوطلب تعادل برقرار باشد. سفید گذاشتن دروس عمومی یا کسب درصد پایین در دفترچه عمومی نمی تواند کمک چندانی به کسب رتبه بهتر کند. اتفاقا با توجه به اینکه بیشتر داوطلبین وقت خود را بر روی دروس اختصاصی نظیر زیست شناسی یا ریاضی یا ادبیات اختصاصی می گذارند، با کمی دقت می توان درصد قابل ملاحظه ای در دروس عمومی کسب کرد. معمولا پیشنهاد می شود در طول هفته طوری برنامه ریزی درسی را انجام دهیم که بیشتر وقت خود را بر روی دروس اختصاصی و زمان مناسبی را نیز برای مطالعه و تست زنی دروس عمومی اختصاص دهیم.

دروس عمومی برگ برنده داوطلبین سخت کوش

ضرایب دروس عمومی کنکور می تواند به داوطلب در برنامه ریزی بهتر کمک کند. برای مثال ادبیات در بین دروس عمومی بیشترین ضریب را دارد و منطقی است که داوطلب زمان زیادی را برای تسلط بر این درس صرف کند. معمولا مباحث پرتکرار دروس عمومی را می توان به سادگی و با مراجعه به تست های سال های قبلی تشخیص داد. اگر وقت کمی هم برای مطالعه دروس عمومی داریم می توان فقط مباحث پرتکرار را مطالعه کرد. دروس عمومی یک فرصت مناسب برای داوطلبین سخت کوش است تا فاصله خود را با رقبا زیاد کنند.

 

از ضرایب دروس در کنکور چه می دانید؟

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • http://Allaboutcookies.org 14 فروردین 1399

    Great post but I was wondering if you could write a litte more
    on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more.
    Thanks!

  • دانلود فوتیج 25 فروردین 1399

    سلام.وبسایت جامعی دارید.ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *