0
02122891840

نکات مهم در کنکور آزمایشی چیست؟

سال کنکور را می توان یکی از پر استرس ترین سال های تحصیل دانست. در این سال دانش آموزان به دلیل شرکت در کنکور نیاز به مطالعه و تلاش بیشتری دارند. از طرف دیگر باید در مدرسه نیز حاضر باشند. یکی از نکاتی که برای موفقیت در کنکور ضروری است، کنترل استرس است. معمولا دانش آموزان سعی می کنند با شرکت در آزمون های آزمایشی از استرس کنکور کم کنند. در این مقاله می خواهیم به مهمترین نکات کنکورهای آزمایشی بپردازیم، در آموزش سنتر با ما همراه باشید.

۵ نکته مهمی که قبل از شرکت در آزمون باید مشخص شوند

هر آزمون را می توان به پیش آزمون، حین آزمون و پس از آزمون تقسیم کرد. هر کدام از مراحل آزمون نکات خاصی دارد که با رعایت آن می توان نتیجه مطلوبی کسب کرد. در ادامه به معرفی نکات مهم در کنکور آزمایشی می پردازیم.

۱-هدف خود را از شرکت در آزمون شفاف کنید

اجازه دهید صریح صحبت کنیم، هدف شما از شرکت در آزمون چیست؟ یادگیری، مقایسه سطح علمی یا آشنایی با فضای کنکور. بهتر است قبل از شرکت در آزمون و صرف هزینه حتما به هدف خود فکر کنید. می توان با اهداف متفاوتی در یک کنکور آزمایشی شرکت کرد. برای مثال برخی داوطلبان با هدف یادگیری در آزمون شرکت می کنند. برخی دیگر برای افزایش مهارت تست زنی و آمادگری برای شرکت در آزمون اصلی کنکور در آزمون ها ثبت می کنند. اگر هدف شفافی را برای خود ترسیم کنیم، مسیر برنامه ریزی و اقدام در جهت رسیدن به هدف هموار تر خواهد شد.

۲- برنامه درسی خود را با آزمون های آزمایشی هماهنگ کنید

یکی دیگر از نکات مهم کنکورهای آزمایشی ضرورت برنامه ریزی است. در سال کنکور دانش آموز باید هم برای مدرسه برنامه ریزی کند و هم همگام با برنامه آزمون پیش بیاید. برای برنامه ریزی بهتر می توان نکاتی را رعایت کرد. بهتر است در ابتدای سال در آزمون هایی شرکت کنیم که مناسب برنامه ریزی شخصی ما باشد. شرکت در آزمون های مختلف با برنامه های متفاوت نتیجه ای جز سردرگمی بیشتر داوطلب به همراه ندارد. معمولا آزمون ها سرفصل های مشخصی دارند. پیشنهاد می شود داوطلب برنامه مطالعه روزانه خود را منطبق بر سرفصل های آموزشی انجام دهد. درراه برنامه ریزی آزمون های آزمایشی می توان از مشاور کنکور های با تجربه نیز کمک گرفت تا برنامه ریزی به بهترین حالت ممکن صورت بگیرد.

۳-  به برنامه ریزی انجام شده پایبند باشید

داوطلبان بسیاری در ابتدا سال و هنگام شرکت در یک آزمون آزمایشی برنامه مفصلی را برای خود انجام می دهند. اما خروجی برنامه رتبه ای نه چندان قابل قبول است. در اینجا باید تاکید کنیم که مهم تر از برنامه ریزی برای کنکور پایبندی به انجام دقیق برنامه است. معمولا یکی از دلایل انجام ندادن برنامه ریزی سنگینی بیش از اندازه آن است. این موضوع را می توان در برنامه ریزی های هفتگی به راحتی حل کرد. اما به خاطر داشته باشید اگر با هدف کسب یک رتبه در مطلوب در کنکور شرکت می کنیم حتما بایستی تعهد جدی خود را به برنامه درسی نشان دهیم. یادداشت کردن برنامه و ارزیابی آن می توان تعهد داوطلب در انجام برنامه درسی را افزایش دهد.

۴- هر آزمون تمرینی برای کنکور است

یکی از دلایل مفید بودن آزمون های آزمایشی، شبیه سازی محیط کنکور است. محیط شبیه سازی شده می تواند استرس داوطلب را در شرایط واقعی کنترل کند. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما در تمامی آزمون های آزمایشی شرکت کنید. در برخی آزمون ها ممکن است سطح آمادگی داوطلب از سطح مطلوب فاصله داشته باشد. اما به خاطرداشته باشید صرفا حضور موثر در آزمون های آزمایشی نیز می تواند به داوطلب برای آمادگی بیشتر کمک کند. به منظور رسیدن به نتایج بهتر می توانید از خدمات کلاس کنکور نیز بهره ببرید.

۵- تحلیل آزمون، شروعی دوباره برای آمادگی بیشتر

یکی از مهم ترین نکاتی که متاسفانه داوطلبان نسبت به آن توجهی ندارند، تحلیل آزمون است. آزمون بدون تحلیل نمی تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما پس از آزمون به تحلیل آن بپردازید. معمولا یک یا چند ساعت پس از آزمون آزمایشی پاسخنامه تشریحی آن منتشر می شود. با کمی وقت می توان تحلیل آزمون را در خانه انجام داد. تحلیل درست نقاط قوت و ضعف داوطلب را شناساسی می کند. شناسایی نقاط قوت و ضعف در برنامه ریزی بعدی درسی به داوطلب کمک می کند. همچنین در برخی موارد هنگام تحلیل متوجه می شویم که پاسخ های غلط ناشی از حواس پرتی یا استرس است. طبیعتا دانستن این نکته می تواند به داوطلب در جلسه کنکور بسیار کمک کند. با رعایت این ۵ نکته می توان حضوری موفق در آزمون های آزمایشی داشت. در ادامه می خواهیم به چند سوال رایج درباره آزمون های آزمایشی پاسخ دهیم.

آزمون های آزمایشی کدام موسسه بهتر است؟

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نیازهای داوطلبین با یکدیگر تفاوت دارد. نمی توان برای تمامی داوطلبین کنکور یک نسخه یکسان پیچید. پیشنهاد می کنیم در انتخاب موسسه اسیر تبلیغات نشوید. بهترین راه انتخاب آزمون های آزمایشی مشورت با داوطلبین سال های گذشته است. همچینین در انتخاب موسسه به برنامه ریزی شخصی و مشاوره تحصیلی نیز دقت کنید. در برخی موسسات تفاوت برنامه آزمون با برنامه داوطلب بسیار زیاد است که می تواند منتجر به ایجاد استرس در داوطلب شود.

رتبه ها و ترازهای آزمون های آزمایشی چقدر دقیق است؟

یک نکته مهم را باید درباره رتبه ها و ترازهای آزمون های آزمایشی یادآوری کنیم. الزما رتبه شما در یک آزمون نمی تواند پیش بینی کننده رتبه شما در کنکور باشد. از آنجا که تعدا دقیق شرکت کنندگان آزمون آزمایشی با کنکور تفاوت دارد، بنابراین به آمار و ارقام آزمون های آزمایشی به چشم یک راهنما نگاه کنید. راهنمایی که می تواند به پیشرفت شما کمک کند. معمولا پیشنهاد می شود به جای مقایسه خود با دیگران، رتبه و تراز فعلی خود را با گذشته مقایسه کنیم. سعی کنید در آزمون های آزمایشی بر روی عملکرد خودتان تمرکز کنید. مقایسه های غلط و تمرکز صرف روی رتبه می تواند شما را از دستیابی به اهداف تان باز دارد.

آزمون های آزمایشی ملاک موفقیت در کنکور نیستند

شرکت در آزمون های آزمایشی صرفا به یادگیری و آمادگی بهتر داوطلب کمک می کند. پرداختن به حواشی آزمون یا تمرکز بر روی ارتقاء رتبه نمی تواند به داوطلب در کنکور کمک زیادی بکند. آزمون های آزمایشی صرفا ابزاری برای محک زدن آموخته های خودمان است. بنابراین پیشنهاد می کنیم در طول سال کنکور تمرکز خود را بر روی برنامه شخصی و تلاش مستمر قرار دهید. برنامه ریزی و تلاش برای اجرای آن بیشتر از هر آزمونی به موفقیت شما در کنکور کمک می کند.

تاثیر معدل در کنکور ۹۹ چقدر خواهد بود؟

Rate this post
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *