0
02122891840

همه چیز درباره کنکور انسانی

رشته انسانی با حدود ۳۰۰۰۰۰ شرکت کننده ، بعد از رشته ی تجربی ، پر مخاطب ترین رشته می باشد.اگر شما در رشته ی انسانی تحصیل می کنید و یا قصد تحصیل در این رشته را دارید ، پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما همراه باشید ، چرا که قصد داریم مطالب بسیار مفید و آموزنده را درباره کنکور انسانی با شما در میان بگذاریم .

رشته انسانی ، رشته دانش آموزان تنبل!

یکی از تصورات غلطی که متاسفانه خیلی از والدین و دانش آموزان دارند این است که ، رشته ی علوم انسانی برای دانش آموزان تنبل می باشد و اصرار دارند که فرزندشان در رشته های ریاضی یا تجربی شرکت کنند تا در نهایت مهندس یا دکتر شوند.
اما این تصور کاملا اشتباه است و رشته ی انسانی بسیار رشته ی خوبی می باشد و با تحصیل در آن می توانید جایگاه بسیار خوبی در جامعه کسب کنید.

آمار شرکت کنندگان کنکور انسانی در پنج سال گذشته

۳۱۴ هزار و ۴۹۸ نفر در کنکور انسانی ۹۹
۲۸۲ هزار و ۱۵۱ نفر در کنکور انسانی ۹۸
۲۰۴ هزار و ۹۳۶ نفر در کنکور انسانی ۹۷
۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر در کنکور انسانی ۹۶
۱۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر در کنکور انسانی ۹۵
خوشبختانه همانطور که از آمار فوق پیداست ، در سال های اخیر این باور غلط کمرنگ تر شده است و هر سال تعداد شرکت کنندگان رشته ی انسانی افزایش یافته است.

معرفی رشته انسانی

رشته ی علوم انسانی همان طور که از نامش پیداست به مطالعه و بررسی رفتارهای انسانی اعم از رفتار های فردی یا اجتماعی می پردازد.
زبان و ادبیات ملل مختلف، ادیان و مذاهب مختلف، علوم ورزشی، باستان‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی، فلسفه و منطق، روانشناسی، مدیریت بخش‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و دولتی، مسائل مربوط به خانواده و علوم تربیتی از محورهای اصلی این رشته محسوب می‌شود.

مهارت های لازم رشته انسانی

بر خلاف باور افرادی که تصور می کنند این رشته نیازمند مهارت خاصی نمی باشد و بچه هایی که از ریاضی فراری اند به سراغ این رشته می روند ، اما اصلا اینگونه نمی‌باشد و این رشته نیز مهارت های خاص خودش را می خواهند.
از مهم ترین مهارت های لازم برای این رشته می توان به توانایی بالا در حفظیات و توانایی به خاطر سپردن مطالب اشاره کرد.
همچنین توانایی مناسب در ارتباط با سایر افراد می توانند به دانش آموزان این رشته کمک زیادی کند.

کنکور انسانی ، مرز بین سختی و آسانی!

بسیاری از مشاوران کنکور انسانی را مرز بین سختی و آسانی می دانند و معتقدند که در سال های گذشته ، این رشته از نظر سختی بین دو رشته ی تجربی و ریاضی قرار دارد.
این رشته با داشتن پنج زیر گروه ، یکی از رشته های پر جمعیت به حساب می آید.
با توجه به اینکه اکثر دروس این رشته حفظی هستند ، شما  می توانید با شرکت در یک کلاس کنکور انسانی خوب و یادگیری نکات مهم و روش های تثبیت مطالب با کلید واژه در ذهن ، می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند.

زیر گروه های رشته ی انسانی برای مقطع کارشناسی

زیر گروه یک :
آموزش الهیات، آموزش زبان عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، ادیان و مذاهب، ادیان و عرفان، ایران شناسی، تاریخ تمدن ملل اسلامی، تربیت مروج سیاسی، حقوق، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، شیعه شناسی، علوم قرآن و حدیث، علوم قضایی، فرهنگ و معارف اسلامی، فقه شافعی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، مترجمی زبان عربی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت.
زیر گروه دو :
آموزش علوم اجتماعی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، پژوهشگری امنیت، جامعه شناسی، حفاظت اطلاعات، روزنامه نگاری، ضد تروریسم، علوم فنی امنیت، مددکاری اجتماعی، مردم شناسی، علوم ارتباطات اجتماعی.
زیر گروه سه :
اقتصاد، امنیت اقتصادی، حسابداری، روابط عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، هتلداری.
زیر گروه چهار :
آمار، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، جغرافیا، زبان شناسی، علوم انتظامی، علوم سیاسی.
زیر گروه پنج :
آموزش ابتدایی، آموزش مشاوره و راهنمایی، آموزش تربیت بدنی، آموزش کودکان استثنایی، روان شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، مشاوره، مطالعات خانواده.

رقابت در کنکور انسانی چگونه است؟

در مورد کنکور انسانی ، مشاوران دو دیدگاه دارند:عده ای براین باورند که با توجه به وجود دانش آموزان با استعداد تر و قوی تر در سایر دروس همچون تجربی و ریاضی ، رقابت در این رشته از سایر رشته ها کمتر است و دانش آموزان می توانند با برنامه ریزی مناسب و کارآمد ، در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود قبول شوند.
اما عده ای دیگر بر این باورند که با توجه با بالا رفتن جمعیت تعداد افراد تحصیل کننده در این رشته و همچنین بالا رفتن متقاضیان کنکور انسانی ، رقابت نیز در این رشته بالا رفته است و دانش آموزان برای قبولی در دانشگاه های خوب باید بیش از پیش تلاش کنند.
اما با وجود دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی ، می توان گفت که اکثر آن ها قبول می شوند ولی چه رشته ای و چه دانشگاهی مهم است!

برای قبولی در کنکور انسانی چه کنیم؟

قبولی در کنکور انسانی به سختی رشته ی تجربی نیست ؛ اما برای موفقیت در کنکور رشته انسانی باید از همان پایه دهم به تدریج درس خواندن و تست زنی را شروع کنید.
با یک برنامه ریزی اصولی و تلاش خوب می توانید در بهترین دانشگاه ها و رشته ها قبول شوید و مسیر آینده ی خوب را به بهترین شکل بسازید.

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • علی 28 اردیبهشت 1400

    سلام من دانش‌آموز رشته‌ی تجربی بودم که کنکور تجربی هم دادم و دانشگاه قبول شدم , ولی الان قصد تغییر رشته دارم .
    برای اینکه کنکور انسانی بدم , لازمه که امتحان پایان‌ترم انسانی هم شرکت کنم؟

    • امیررضا سیفان 1 خرداد 1400

      سلام وقت بخیر . نه نیاز نیست !
      با مدرک دیپلم نظام جدید تجربی میتونید در کنکور انسانی شرکت کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *