0
02122891840

نکات انتخاب رشته؛ چگونه انتخاب رشته کنیم

انتخاب رشته آخرین گام در کنکور است. بسیاری از دانش آموزان کنکوری بسیار خوب مطالعه می‌کنند، آزمون را عالی می‌دهند اما در انتخاب رشته به درسی عمل نمی‌کنند. انتخاب رشته درست تأثیری زیادی بر آینده شما دارد و باید با آگاهی کامل انجام شود. در این مقاله به مهم‌ترین نکات یک انتخاب رشته موفق می‌پردازیم. به شما اطمینان می‌دهیم با رعایت نکاتی که در این نوشته به آن‌ها پرداخته‌ایم یک انتخاب رشته عالی خواهید داشت. در ادامه با موسسه آموزشی آموزش سنتر همراه باشید.

از فرصت روز کنکور تا اعلام نتایج استفاده کنید

همه‌چیز را نباید به‌روز اعلام نتایج موکول کرد. بهتر است پس از آزمون کنکور شروع به مشورت و جمع‌آوری اطلاعات درباره رشته‌ها و گرایش‌ها کنیم. دوستان، اقوام یا آشنایانی که در رشته‌های مدنظر ما تحصیل‌کرده‌اند ازجمله کسان قابل‌اعتمادی هستند که می‌توانند طرف مشورت قرار بگیرند.

بر اساس علایق و توانمندی رشته‌هایی که قصد ادامه تحصیل در آن‌ها رادارید را بر روی یک برگه کاغذ بنویسد. همچنین به‌راحتی می‌توانید با جستجو در اینترنت به لیست شهرها و دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را دارند دست پیدا کنید. پیش از اعلام نتایج یک‌بار به‌طور فرضی با تخمینی که از رتبه خود دارید انتخاب رشته را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم درباره تحصیل در شهرهای دور از شهر خودتان حتماً با خانواده مشورت کنید، ممکن است تحصیل در شهری دیگر سخت باشد و با مشکلات عاطفی رو به رو شوید. پیش از ادامه مطلب می توانید در بررسی بهترین اردو نوروز نیز با ما همراه باشید.

علاقه، استعداد و آینده سه ضلع یک انتخاب رشته موفق

زمانی که قصد انتخاب رشته را دارید اول از همه به علایق خود نگاه کنید. به‌راحتی می‌توانید با مرور زندگی بفهمید به چه چیزهایی علاقه داشته‌اید یا دارید و کدام رشته‌ها برای شما جذاب‌تر است. اگر وارد رشته‌ای شوید که علاقه زیادی به آن ندارید، مطالعه دروس رشته می‌تواند برای شما بسیار سخت باشد، بنابراین فاکتور اصلی در انتخاب یک‌رشته تحصیلی میزان علاقه شماست.

ضلع دوم این مثلث استعداد است که به معنی توانایی بالقوه انجام کار هست. اگر رشته‌ای را انتخاب کنید که استعداد زیادی برای آن نداشته باشید، ممکن است به‌مرور دچار خستگی و فرسایش شوید. توان آدم‌ها برای انجام کارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، بنابراین فاکتور استعداد در انتخاب رشته بسیار مهم است. آینده را نیز در انتخاب رشته خود اعمال کنید. آینده شغلی و اجتماعی برای دانش‌آموزانی که قرار است از رشته تحصیلی خود کسب درآمد کنند بسیار مهم است. صادقانه بگوییم درباره آینده واقع‌بین باشید وحتما با کسانی که در رشته مد نظر شما تحصیل‌کرده‌اند از وضعیت بازار کار، درآمد و جایگاه اجتماعی سؤال کنید. در راستای تکمیل اطلاعات خود پیشنهاد می کنیم به بررسی پانسیون مطالعاتی چیست؟ نیز بپردازید.

قبل از انتخاب رشته هدف خودتان را مشخص کنید

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام انتخاب رشته هدف خود را از ادامه تحصیل مشخص کنید. آیا می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید؟ جایگاه اجتماعی بالاتری به دست آورید؟ رشته موردعلاقه‌تان را بخوانید؟ وقتی هدف شما مشخص نباشد، فرآیند انتخاب رشته با مشکل مواجه می‌شود. در انتخاب هدف به وضعیت فعلی خود نگاه کنید و تصویری از آینده را ترسیم کنید. باید در نظر داشت که انتخاب رشته فقط یکبار اتفاق می‌افتد و اگر به وارد رشته‌ای شویم که آینده‌ای برای خودمان در آن نمی‌بینیم، تقریباً دوران دانشگاه را از دست داده‌ایم. این مساله در رشته هایی که اصطلاحا تاپ هم تلقی می شوند صادق است. برای مثال سخت است تصور کنیم داوطلبی که به رشته پزشکی هیچ علاقه ای ندارد آینده ای درخشان در این رشته تحصیلی داشته باشد.

در تورهای آموزشی شرکت کنید

در سال‌های اخیر بسیاری از دانشگاه‌های کشور اقدام به برگزاری تورهای آشنایی با دانشگاه کرده‌اند. این تورهای آشنایی که معمولاً یک‌روزه هستند شامل بازدید و آشنایی با امکانات و رشته‌های دانشگاهی می‌باشند. حضور فیزیکی در دانشگاه آینده می‌تواند دیدی بهتر برای انتخاب رشته بدهد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً از دانشگاه‌هایی که در لیست شما هستند بازدید کنید و با فضای دانشگاه بیشتر آشنا شوید. اردو نوروز فرصتی است که این فرصت را در اختیار شما قرار می دهد.

برخی شهرها یا دانشگاه فرصت‌های بیشتری را برای رشد فراهم می‌کنند

در انتخاب بین ادامه تحصیل در شهری که در آن ساکن هستید تا شهری جدید که باید به آن مهاجرت کنید، باید چند نکته را به خاطر سپرد. اول اینکه دوری از خانواده مخصوصاً در ماه‌های اول ممکن است مشکلات عاطفی برای شما ایجاد کند، بنابراین سعی کنید در مورد انتخاب شهر با خانواده خوب مشورت کنید. نکته دوم درباره فضای خاص برخی شهرهاست.

بعضی از شهرهای کشور مثل اصفهان، یزد یا شهرهای صنعتی دیگر امکان آشنایی علاقه‌مندان به برخی رشته‌ها را به‌صورت حضوری فراهم می‌آورد. همچنین برخی از دانشگاه در یک یا چند رشته خاص در کشور شناخته‌شده هستند که طبیعتاً تحصیل در آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در آینده شانس بیشتری در بازار کار داشته باشید.

با امید و انگیزه انتخاب رشته را انجام دهید

سعی کنید در انتخاب رشته بر اساس نمره و ترازی که کسب کرده‌اید واقع‌بین باشید. قبل از انتخاب رشته و ثبت آن در سامانه سنجش حتماً آن را چند بار چک کنید. متأسفانه در برخی موارد یک اشتباه کوچک در جا به جایی اولویت‌ها باعث شده است که داوطلبی با وجود شانس قبولی، به اجبار رشته‌ای دیگر بخواند. در انتخاب رشته‌های کاردانی و دولتی روزانه دقت کنید چراکه در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید. اگر بخواهید از این رشته‌های انصراف دهید دو سال از حضور مجدد در کنکور سراسری محروم خواهید شد.

اگر به هر دلیلی رتبه بالایی کسب نکرده‌اید و نمی‌خواهید دوباره در کنکور شرکت کنید، نباید امید خودتان را از دست ندهید. در این شرایط بهتر است در فضایی آرام و به دور از هیجان دست به انتخاب رشته زد.

یک نکته پایانی در انتخاب رشته

به خاطر داشته باشید تمامی نکاتی که در این مقاله اشاره شد درواقع یک راهنمایی برای داوطلبان کنکور است. اما چیزی که بیشتر از همه باید به آن توجه کرد، مسئولیت داوطلب است. درصورتی‌که می‌خواهید انتخاب رشته موفقی را انجام دهید، از همه تکنیک‌ها و روش‌هایی که در این مقاله به آن پرداختیم استفاده کنید اما در نهایت خودتان تصمیم بگیرید. داوطلبان کنکور کسانی هستند که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند و چند سال یک به تحصیل یک‌رشته بپردازند. پس بهتر است این انتخاب در فضایی آرام و به دور از هیجان صورت پذیرد.

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • ساناز 28 دی 1398

    سلام الویت در انتخاب رشته چقد تاثیر داره؟

  • mehrabi 30 دی 1398

    خلاصه نویسی در چه بازه مروری باید باشد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *