0
02122891840

سمپادی‌ها باید دوباره آزمون بدهند!؟

آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه نهم به دهم یکی از داغ‌ترین مباحث این روزهاست؛ اینکه دانش آموزان سمپادی در مقطع متوسطه اول برای ورود به متوسطه دوم می‌بایست مجددا امتحان بدهند و یا نه، سوالی است که ذهن بسیاری از دانش آموزان و اولیا را مشغول کرده است؛ امروز در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا سمپادی‌ها برای ورود به متوسطه دوم باید دوباره آزمون دهند یا به طور مستقیم و بدون آزمون می‌توانند وارد شوند؛ تا انتها همراه ما باشید.


شرایط ورود دانش آموزان به مدارس تیزهوشان در متوسطه دوم!

پیش از این آزمون ورودی دهم مدارس استعدادهای درخشان صرفا برای تکمیل ظرفیت برگزار می‌شد و با توجه به ظرفیت کم و تعداد داوطلبان زیاد، قبولی دانش آموزان بسیار دشوار بود؛ به عبارت دیگر دانش آموزانی که در مدارس سمپاد تحصیل داشتند، صرفا با داشتن شرط معدل بالای ۱۸ و نداشتن مشکلات انظباطی می‌توانستند وارد مقطع متوسطه دوم شوند.

در سال گذشته، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) طرحی را برای برگزاری آزمون مجدد برای دانش آموزان پایه نهم مدارس سمپاد مطرح کرد. این طرح با هدف ارزیابی مجدد دانش آموزان پایه نهم سمپاد و اطمینان از توانایی آنها برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان در نظر گرفته شده بود. با این حال، این طرح با اعتراضات زیادی از سوی دانش آموزان و خانواده ها مواجه شد. بسیاری از افراد معتقد بودند که این طرح عادلانه نیست و می تواند باعث استرس و اضطراب دانش آموزان شود. همچنین، برخی از کارشناسان نیز معتقد بودند که این طرح لزومی ندارد و می توان با روش های دیگری از توانایی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان اطمینان حاصل کرد.


حکم دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون مجدد سمپاد!

حکم دیوان عدالت اداری برای برگزاری آزمون مجدد! - سمپادی‌ها باید دوباره آزمون بدهند!؟ - آزمون مجدد سمپاد - موسسه موفقیت

در یک تصمیم مهم، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مبنی بر پذیرش دانش‌آموزان پایه نهم بدون شرکت در آزمون ورودی پایه دهم را باطل کرد. این مصوبه که تبعیض بین دانش‌آموزان عادی و استعدادهای درخشان ایجاد می‌کرد، موجب اعتراض بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان شده بود. این تصمیم دارای موافقان و مخالفان بسیاری بود که منجر به ایجاد تجمعات و کمپین‌های اعتراضی نیز شده است.

لغو مشروط حکم دیوان عدالت اداری؟!

در نهایت، با پیگیری‌های سمپاد و اعتراضات دانش آموزان و خانواده ها، دیوان عدالت اداری طرح برگزاری آزمون مجدد سمپاد نهم به دهم ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ را ابطال کرد. این تصمیم دیوان عدالت اداری به این معناست که دانش آموزان پایه نهم مدارس سمپاد که در سال جاری در حال تحصیل هستند، برای ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان مقطع متوسطه دوم نیازی به شرکت در آزمون مجدد ندارند.

شرایط ثبت نام امتحان دوباره تیزهوشان با توجه به ابطال طرح برگزاری آزمون مجدد سمپاد نهم به دهم ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴، دانش آموزانی که معدل کل خرداد ماه پایه هشتم و معدل نوبت اول پایه نهم آنها حداقل ۱۸ باشد، می توانند بدون آزمون ورودی مقطع متوسطه دوم خود را نیز در مدارس سمپاد بگذرانند. البته، دانش آموزانی که معدل آنها کمتر از ۱۸ باشد، می توانند در امتحان دوباره تیزهوشان شرکت کنند. این امتحان در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

اجرای حکم دیوان عدالت اداری از سه سال آینده!

با توجه به اعتراض دانش آموزان مبنی بر اینکه می‌بایست پیش از ورود به مقطع متوسطه اول این قانون تصویب می‌شد و اینکه حق دانش آموزانی که برای ورود به تیزهوشان ششم به هفتم تلاش کرده اند، در صورت برگزاری آزمون مجدد، پایمال می‌شود، اجرای حکم دیوان عدالت اداری به تعویق افتاد و از سه سال دیگر اجرایی می‌شود. به عبارت دیگر دانش آموزانی که از امسال وارد مدارس سمپاد در مقطع متوسطه اول می‌شوند، برای ورود به مدارس تیزهوشان در متوسطه دوم، می‌بایست در آزمون مجدد سمپاد شرکت نمایند. شما می‌توانید مقاله «شرایط و قوانین گرفتن انتقالی در مدارس تیزهوشان!» را نیز مطالعه نمایید.


مزایا و معایب آزمون مجدد سمپاد چیست؟

مزایا و معایب آزمون مجدد سمپاد چیست؟ - سمپادی‌ها باید دوباره آزمون بدهند!؟ - آزمون مجدد سمپاد - موسسه موفقیت

همانطور که گفته شد، برگزاری آزمون مجدد سمپاد، دارای موافقان و مخالفانی است که هر کدام نظر خاص خودشان را دارند؛ در ادامه برخی از مزایا و معایب اجرای این حکم را با هم بررسی کرده ایم:

مزایای برگزاری آزمون مجدد تیزهوشان نهم به دهم

  • افزایش عدالت آموزشی: دلیل اصلی تصویب این حکم از سوی دیوان عدالت اداری، عدالت آموزشی بین دانش آموزان عادی و دانش آموزان مدارس تیزهوشان است. بسیاری از دانش آموزان از برگزاری آزمون در پایه ششم به هفتم اطلاع نداشتند و یا تلاش کافی را برای قبولی در تیزهوشان نکردند؛ با برگزاری مجدد آزمون، شانس این افراد برای تحصیل در تیزهوشان افزایش می‌یابد.
  • انگیزه بیشتر دانش آموزان غیرسمپادی: در سال‌های گذشته با توجه به ظرفیت کم و تعداد داوطلبان زیادی که در آزمون تیزهوشان نهم به دهم شرکت می‌کردند، شانس قبولی دانش آموزان پایین بود اما با برگزاری آزمون بین همه دانش آموزان، بدیهی است که ظرفیت این مدارس افزایش یافته و دانش آموزان غیرسمپادی شانس بیشتری خواهند داشت.
  • بالا رفتن سطح مدارس تیزهوشان: با توجه به سطح بالایی که آزمون تیزهوشان نهم به دهم دارد، پیش‌بینی می‌شود که با اجرای طرح برگزاری آزمون مجدد سمپاد، سطح مدارس تیزهوشان در مقطع متوسطه دوم در مقایسه با گذشته افزایش یابد.

معایب برگزاری آزمون مجدد سمپاد نهم به دهم

  • استرس و نگرانی سمپادی‌ها: با اجرایی شدن این طرح، دانش آموزان سمپادی در مقطع متوسطه اول فشار مضاعفی را باید تحمل کنند و علاوه بر امتحانات سخت مدرسه، خود را برای آزمون مجدد تیزهوشان نهم به دهم آماده نمایند.
  • تضعیف روحیه در صورت عدم قبولی: یکی از اصلی‌ترین نگرانی والدین دانش آموزان سمپادی این است که در صورتی که دانش آموزشان به هر دلیلی موفق به قبولی در آزمون تیزهوشان ورودی دهم نشود، دچار شکست و فروپاشی روحی می‌شوند.
  • استقبال کمتر از تیزهوشان ششم به هفتم: یکی از اصلی‌ترین دلایل شرکت دانش آموزان در تیزهوشان ششم به هفتم، قبولی ساده‌تر و عدم نیاز به شرکت مجدد در آزمون تیزهوشان بود که پیشبینی می‌شود با اجرایی شدن این طرح، استقبال دانش آموزان از تیزهوشان ورودی هفتم کمتر شود.

نتیجه گیری

اینکه اجرای این قانون درست است یا غلط، یک بحث پیچیده خواهد بود که مخالفان و موافقان خودش را خواهد داشت و می‌توان ساعت‌ها در رابطه با آن صحبت کرد؛ اما در حال جاضر چیزی که مشخص است، اجرایی شدن این قانون برای ورودی‌های جدید است و به این دسته از دانش آموزان پیشنهاد می‌کنیم که آمادگی خود را حفظ کنند و به هیچ وجه نگرانی نداشته باشند، چرا که سطح علمی آن‌ها و مواردی که در مدرسه می‌آموزند، بالاتر از دانش آموزان عادی است و به راحتی می‌توانند در آزمون مجدد سمپاد پذیرفته شوند. شرکت در کلاس‌های تیزهوشان موسسه موفقیت نیز، به شما کمک می‌کند تا مسیر ساده‌تری برای قبولی داشته باشید.

امیدواریم این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و به طور کامل در رابطه با حکم دیوان عدالت اداری و برگزاری آزمون مجدد برای سمپادی‌های در مقطع نهم به دهم، اطلاعات کسب کرده باشید. به نظر شما اجرای این طرح مفید است یا خیر؟ لطفا نظرات، سوالات و ابهامات در بخش ارسال دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • پارسا میرمحمدی 29 آبان 1402

    یعنی بچه های نهم به دهم امسال که تو تیزهوشان هستن دیگه لازم نیست آزمون بدن؟

    • movafaghiat 30 آبان 1402

      نه لازم نیست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *