0
02122891840

شرایط و قوانین گرفتن انتقالی در مدارس تیزهوشان!

هر ساله برخی از دانش آموزان پذیرفته شده در مدارس تیزهوشان، بنا به دلایلی، امکان تحصیل در مدرسه پذیرفته شده در آن را ندارند و به همین دلیل به سراغ انتقالی گرفتن و تغییر مدرسه خود می‌روند. نقل و انتقالات مدارس تیزهوشان دارای شرایط، قوانین و ضوابط خاصی است که پیش از اقدام باید به طور کامل از آن اطلاع داشته باشید. امروز در این نوشته قصد داریم به بررسی شرایط نقل و انتقال پذیرفته شدگان مدارس تیزهوشان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بپردازیم و نحوه انتقالی گرفتن از مدارس تیزهوشان را به شما آموزش دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.


انتقالی گرفتن در مدارس تیزهوشان، سخت و دشوار!

معمولا هر ساله دانش آموزان بنا به دلایل مختلفی از جمله موقعیت‌های شغلی والدین، شرایط خانوادگی، اشتباه در وارد کردن اولویت‌ها، دور بودن راه و … درخواست انتقالی از مدارس تیزهوشان را دارند؛ جالب است بدانید از تمامی درخواست‌هایی که برای گرفتن انتقالی در مدارس تیزهوشان مطرح می‌شود، تنها ۵ الی ۱۰ درصد پذیرفته و مابقی رد می‌شوند! این آمار به خوبی نشان می‌دهد که شرایط مدارس تیزهوشان برای انتقالی گرفتن بسیار دشوار و سخت است و تنها دانش آموزان با شرایط خاص می‌توانند از این مورد استفاده نمایند. آشنایی با قوانین و شرایط نقل و انتقالات در مدارس تیزهوشان به شما کمک می‌کند تا با شناخت کامل و آگاهی از قوانین در صورت نیاز برای انتقالی گرفتن اقدام نمایید.


قوانین، شرایط و ضوابط نقل و انتقالات در مدارس تیزهوشان!

قوانین، شرایط و ضوابط نقل و انتقالات در مدارس تیزهوشان! - موسسه موفقیت

زمانی که صحبت از تغییر مدرسه فعلی دانش‌آموز به یک مدرسه جدید مطرح می‌شود، شرایط و ضوابطی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است که والدین و دانش‌آموزان باید به آن‌ها توجه کنند. درخواست انتقال برای دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان می‌تواند از یک شهر به شهر، از یک استان به استان دیگر و یا در داخل همان استان صورت بگیرد؛ هر کدام از این موارد، دستورالعمل‌ها و قوانین خاص خود را دارند. بنابراین، اگر تصمیم به تغییر مدرسه فرزندتان در مقطع اول و یا مقطع دوم متوسطه را داشته‌اید، باید با شرایط انتقال از مدارس استعدادهای درخشان به سایر مدارس استعدادهای درخشان آشنا باشید.

شرایط و قوانین انتقالی از مدارس تیزهوشان به مدارس تیزهوشان!

طبق قوانین مدارس تیزهوشان و سمپاد، دانش آموزان یک استان، به هیچ عنوان نمی‌توانند در سال اول حضورشان در تیزهوشان در خواست انتقالی نمایند. با توجه به اینکه حداقل بعد از گذشت یکسال این اجازه به شما داده خواهد شد که درخواست انتقالی دهید، بنابراین باید در انتخاب اولویت‌های مدارس تیزهوشان بسیار دقت کنید. همچنین یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما را به فکر انتقالی گرفتن بیاندازد، سطح علمی و آموزشی آن مدرسه است؛ بنابراین در رابطه با سطح و رتبه بندی مدارس تیزهوشان نیز لازم است تا تحقیقات لازم را انجام دهید.

انتقال از مدارس تیزهوشان پس از یک سال، به شرطی ممکن است که دانش‌آموز نخست در یکی از مدرسه‌‌های واقع شده در محل سکونت خود، قبول شده باشد و در مرحله دوم، حداقل نمره قبولی آخرین دانش‌آموزی که در شهر مقصد قبول شده است، را کسب کرده باشد. در صورتی که این دو شرط برآورده شود، اداره آموزش و پرورش استان‌های مبدأ و مقصد می‌توانند با موافقت، انتقالی را تأیید کنند. بنابراین، برای درخواست انتقالی، باید این سه شرط را داشته باشید. بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که قوانین نقل و انتقالات در مدارس تیزهوشان به مدارس تیزهوشان به شرح زیر است:

  1. سپری شدن حداقل یکسال از پذیرش در آزمون و ثبت نام در مدرسه
  2. پذیرفته شدن در مدارس انتخابی شهر مبدا
  3. کسب حداقل نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در مدرسه مقصد
  4. ثبت درخواست انتقالی و موافقت آموزش و پرورش کل استان مبدا و مقصد

توجه داشته باشید که این شرایط هم برای دانش آموزان متوسطه اول و هم دانش آموزان مقطع متوسطه دوم مدارس استعدادهای درخشان صادق است. علاوه بر این شرایط انتقال در داخل یک استان و یا از یک استان به استان دیگر تفاوتی ندارد.

نحوه ثبت درخواست انتقالی مدارس استعدادهای درخشان چگونه است؟

در صورتی که شما واجد شرایط انتقال هستید، می‌بایست با مراجعه به مراکز رسمی استعدادهای درخشان آموزش و پرورش محل سکونت خود، فرم درخواست انتقالی مدارس تیزهوشان را پر کنید. این درخواست در آموزش و پرورش و سمپاد بررسی شده در صورتی که دارای شرایط لازم باشید و امکان این انتقال وجود داشته باشد، با آن موافقت می‌شود. معمولا امکان انتقال از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ که مدارس آنجا ظرفیت بیشتری دارند، ساده‌تر و راحت‌ مورد موافقت قرار می‌گیرد.


انتقالی از مدارس تیزهوشان به مدارس عادی!

ممکن است برخی از دانش آموزان بنا به دلایل مختلفی از جمله مالی، شرایط خانوادگی و یا افت تحصیلی، پس از ورود به تیزهوشان بخواهند که از آن انصراف داده و به مدارس عادی بازگردند. این دانش آموزان به راحتی می‌توانند پرونده خود را از مدرسه خود تحویل گرفته و به سراغ مدرسه دیگری بروند. بنابراین برای گرفتن انتقالی از مدارس تیزهوشان به مدارس عادی، روال پیچیده و سختی که برای گرفتن انتقالی از مدارس تیزهوشان به مدارس تیزهوشان وجود داشت، لازم نیست.


نتیجه‌گیری

با توجه به سختی که شرایط انتقالی گرفتن دانش آموزان دارد، پیشنهاد می‌کنیم، که تا جای ممکن به سراغ انتقالی گرفتن نروید و پیش از ثبت نام نظر قطعی خود را اعمال کنید؛ زیرا بسیار سخت و دشوار است و به قول معروف دردسر زیادی دارد. در این مطلب به بررسی قوانین و شرایط نقل و انتقالات در مدارس تیزهوشان پرداختیم و نحوه انتقالی گرفتن را به شما آموزش دادیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله «سمپادی‌ها باید دوباره آزمون بدهند!؟» را نیز مطالعه نمایید. امیدواریم که این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و اطلاعات مفیدی را کسب نموده باشید. در صورتی که سوال و یا ابهامی دارید، در بخش نظرات با ما مطرح کنید تا مشاورین در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • محمد 4 دی 1402

    سلام من امسال علامه حلی دو درس می خونم. سال اولمم هس که وارد سمپاد شدم و می خوام برم حلی ۱٫ سوال داشتم الان اگه بخوام برا سال بعد انتقالی بگیرم باید از چه زمانی اقدام کنم و اینکه آیا آزمون جدید برای انتقالی نمی گیرن یا ملاکشون فقط آزمون سال نهمه؟

    • movafaghiat 9 دی 1402

      انتقال به علامه حلی یک کلا امکان پذیر نیست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *