0
02122891840

چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم؟!

بسیاری از دانش آموزان با وجود مطالعه و تلاش برای آزمون، اما نتیجه دلخواه را نمی‌گیرند و این موضوع گاها باعث دلسرد شدن آن‌ها می‌شود. این موضوع مختص به آزمون‌های تشریحی و مدرسه نیست و در آزمون‌های تستی حتی بیشتر دیده می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم ابتدا دلایل عدم نتیجه گیری در آزمون‌ها را با هم بررسی کنیم و به پرسش «چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم؟» پاسخ دهیم و سپس به راهکارهای برطرف کردن این دلایل بپردازیم. با توجه به نکات بحث شده در این مقاله، پس از مطالعه این مطلب و اجرای راهکارها، تا حد زیادی پیشرفت خواهید کرد و نتیجه هر آزمون‌تان بهتر از قبلی خواهد شد، پس تا پایان همراه ما باشید.


معیارهای مطالعه چیست؟

معیارهای مطالعه چیست؟ - چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم؟ - موسسه موفقیت

دو نکته اساسی هنگام مطالعه وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید. اول کیفیت مطالعه و دوم کمیت مطالعه. بدیهی است هر چقدر کیفیت مطالعه شما بالاتر باشد، مطالب را بهتر می‌آموزید. بارها شده دانش آموزان با وجود مطالعه زیاد و توجه به کمیت مطالعه، اما به دلیل بی کیفیت بودن مطالعه که آن هم دلایل خودش را دارد، موفق به کسب نتیجه دلخواه نشده اند.

در این موارد ممکن است دانش آموزان دلسرد شوند و تصور کنند که دلیل نتیجه نگرفتن آن‌ها، بهره هوشی پایینی است که دارند؛ اما باید بگوییم که اصلا اینگونه است و این افکار مزاحم را از خود دور کنید. با توجه به آخرین تحقیقات در زمینه IQ و پیشرفت تحصیلی افراد، به این نتیجه رسیده‌ایم که افراد با IQ بالا، در صورتی که تلاش نکنند، به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌رسند. همچنین، افراد با IQ پایینتر، با تلاش بیشتر و مستمر، می‌توانند نتایج بهتری نسبت به افراد با IQ بالا به دست آورند.

به عبارت دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که درصد تأثیر تلاش در موفقیت، ۹۹ درصد و نبوغ ۱ درصد است. این نسبت نشان می‌دهد که تلاش به عنوان عاملی بسیار مهم در موفقیت افراد نقش بسزایی دارد و می‌تواند به طور قابل توجهی در کسب نتایج مطلوب تأثیرگذار باشد.


دلایل عدم نتیجه گیری در آزمون!

اگر شما هم در آزمون‌هایتان نتیجه نمی‌گیرید و دلیل آن را نمی‌دانید، احتمالا مشکلات به یکی از دلایل زیر مربوط است:

۱) نداشتن تمرکز کافی هنگام مطالعه

نداشتن تمرکز کافی هنگام مطالعه - چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم؟ - موسسه موفقیت

مشکل داشتن عدم تمرکز به خصوص در دانش آموزان نسل جدید، بسیار شایع است. اگر شما هم هنگام مطالعه مدام ذهن‌تان درگیر می‌شود و حواستان پرت می‌شود و نمی‌توانید فقط به درس خواندن فکر کنید، شما هم به مشکل عدم تمرکز کافی دچار هستید. این موضوع باعث می‌شود دانش آموزان حتی با وجود ساعت مطالعه زیاد اما راندمان و کارایی لازم را نداشته باشند.

راه حل:

برای برطرف کردن مشکل تمرکز باید ابتدا عامل یا عواملی که تمرکز شما را بر هم زده است، شناسایی کنید. برای مثال ممکن است برخی موارد سر و صداها باعث عدم تمرکز شود و یا گاهی افکار مزاحم یا وسایل اطراف. پیشنهاد ما به شما این است که اتاق مطالعه‌تان را از هر گونه عوامل مزاحم از جمله موبایل، تلفن، تلویزیون و … خالی نمایید.

۲) شیوه مطالعه غلط

مطالعه هر درس روش خاص خودش را دارد و شما باید شیوه اصولی مطالعه هر درس را بدانید. برای مثال اگر خود را برای آزمون ریاضی و فیزیک آماده می‌کنید که جز درس‌های تحلیلی و محاسباتی هستند، صرفا با خواندن نمی‌توانید یاد بگیرید و حتما باید دست به قلم شده و تمرین کنید. در مقابل اما درس‌هایی مثل دینی و مطالعات اجتماعی تنها با خواندن قابل فهم هستند و می‌توان با این روش نیز نمره خوبی کسب کرد.

علاوه بر این موضوع ظرفیت مطالعه خود را بدانید و برحسب آن برای خودتان زمانبندی کنید؛ مثلا ممکن است دانش آموزی بتوانید تا ۲ ساعت بدون خستگی و افت کیفیت درس خواندن مطالعه کند اما اگر شما این توانایی را ندارید، این زمان را به دو تایم ۱ ساعتی به همراه ۱۵ دقیقه استراحت در بین آن تقسیم کنید.

۳) عدم برنامه ریزی اصولی و صحیح

یکی از مهم‌ترین موارد برای موفقیت دانش آموزان در آزمون‌ها و پیشرفت تحصیلی، برنامه ریزی صحیح و اصولی است. اینکه هر درس را چند ساعت و چند بار در هفته و چه زمانی بخوانید و کدام درس اولویت دارد و … مواردی است که در برنامه ریزی باید مشخص شود. موضوع دیگری که در برنامه ریزی مهم است، تعهد به برنامه و همچنین در نظر گرفتن توانایی‌های دانش آموز است. اگر شما بهترین برنامه جهان را هم داشته باشید اما به آن عمل نکنید، تاثیری ندارد. همچنین اگر توانایی‌های فردی دانش آموز در نظر گرفته نشود، ممکن است نتواند برنامه را به خوبی پیاده کند. متاسفانه برخی از مشاورین یک برنامه کلی به همه دانش آموزان می‌دهند که این موضوع غلط است.

۴) عدم داشتن تمرین کافی

اگر شما بهترین استادان و دبیران کشور را هم داشته اما خودتان تمرین کافی را نداشته باشید، پیشرفتی نخواهید داشت. معمولا پیشنهاد مشاورین به دانش آموزان این است که درس آموخته شده سر کلاس را همان روز مطالعه و تمرین کنید تا در ذهن تثبیت شود. همچنین استمرار در تمرین نیز برای نتیجه گیری در آزمون بسیار مهم است. یعنی به جای اینکه شما تنها در یک روز ۷ ساعت مطالعه داشته باشید، آن را بین روزهای هفته تقسیم کرده و هر روز، روزی ۱ ساعت مطالعه نمایید.

۵) استرس و اضطراب هنگام آزمون

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دانش آموزان در آزمون نتیجه نگیرند، استرس و اضطراب و نگرانی است که هنگام آزمون دارند. این موضوع باعث می‌شود که حتی مواردی را که بلد هستید، از خاطر ببرید؛ پس بنابراین اگر تلاش خود را کرده اید، دیگر نگرانی نداشته باشید و با هر راهی که خودتان بلد هستید، این نگرانی را کم کنید؛ برای مثال برخی افراد با دعا کردن آرامش می‌گیرند و برخی دیگر با راه‌های مشابه.

۶) عدم مدیریت زمان

عدم مدیریت زمان - چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم - موسسه موفقیت

بحث مدیریت زمان به خصوص در هنگام آزمون‌های تستی، نقش مهمی در موفقیت شما دارد. برخی دانش آموزان هستند که زمان زیادی را صرف فکر کردن به سوالاتی که بلد نیستند می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود فرصت پاسخگویی به سوالاتی را که بلد هستند نیز از دست بدهند. پیشنهاد ما به دانش آموزان این است که ابتدا به سراغ سوالات آسان و سوالاتی که بلد هستند بروند و از وقت گذاشتن روی سوالات سخت و وقتگیر اجتناب کنند و در پایان اگر زمان داشتند به سراغ بررسی آن سوالات بروند.

۷) عدم توجه به صورت سوال و درک مسئله

یک جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید، ۵۰ درصد حل سوال در فهم آن و درک مسئله است؛ اکثر دانش آموزان با عجله و بدون دقت و تمرکز کافی صورت سوال را می‌خوانند و بارها دیده شده است که با وجود بلد بودن آن سوال، اما اشتباه پاسخ می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم صورت سوال را چند بار بخوانید و از فهم دقیق آن اطمینان پیدا کنید.

۸) بی دقتی و اشتباهات محاسباتی

بی دقتی و اشتباهات محاسباتی معمولا به دلیل عدم تمرکز کافی و یا مشکل در محاسبات پایه رخ می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم که محاسبات خود را قوی کنید و تا جایی که می‌توانید از ماشین حساب استفاده نکنید.


مشاوره تحصیلی برای نتیجه گیری در آزمون!

برطرف کردن مشکلات فوق به صورت اصولی، نیازمند کمک گرفتن از مشاورین و در برخی موارد پزشکان است. مشاورین موسسه موفقیت با سال‌ها تجربه و تعهدی که در کار دارند، به شما می‌کنند تا موارد فوق را بهبود داده و به مرور در هر آزمون، عملکرد بهتری داشته باشید.


کلام پایانی

امیدواریم این مطلب در مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و به خوبی با دلایل عدم نتیجه گیری در آزمون و راهکارهای آن آشنا شده باشید. همچنین دیگر الان باید دلیل پرسش ابتدایی مطرح شده یعنی چرا در آزمون نتیجه نمی گیرم؟! را بدانید. اگر در این مورد سوال و یا ابهامی دارید، در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید. همچنین تجربیات شما نیز برای ما و سایر کاربران بسیار ارزشمند خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه در آزمون ورودی مدارس برتر پذیرفته شویم؟ را نیز مطالعه نمایید.

دلایل عدم نتیجه گیری در آزمون چیست؟

۱) نداشتن تمرکز کافی هنگام مطالعه
۲) شیوه مطالعه غلط
۳) عدم برنامه ریزی اصولی و صحیح
۴) عدم داشتن تمرین کافی
۵) استرس و اضطراب هنگام آزمون
۶) عدم مدیریت زمان
۷) عدم توجه به صورت سوال و درک مسئله
۸) بی دقتی و اشتباهات محاسباتی
و …

بهترین راهکار برای نتیجه گیری در آزمون چیست؟

بهترین راهکار در ابتدا مشاوره گرفتن از یک فرد متخصص همچون مشاورین و پشتیبانان تحصیلی است. برای اطلاعات بیشتر حتما این مطلب را به صورت کامل مطالعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
  • سحر طباطبایی 9 خرداد 1402

    ممنون از مطلب خوبتون
    در فصل امتحانات هستیم و این مطالب خیلی به درد بخوره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *