0
02122891840

چگونه انتخاب صحیح رشته دانشگاه را انجام دهیم؟

انتخاب رشته مورد علاقه و صحیح اولین قدم برای ساختن سرنوشت آینده انسان است. از همین رو انتخاب صحیح رشته دانشگاهی نقش مهمی در زندگی افراد دارد. قبل از انتخاب یک رشته باید به همه‌ی ویژگی‌های آن رشته و مشکلاتی که به عنوان مانع وجود دارد، توجه کنید. خیلی از افراد فقط بر اساس علاقه خود و یا فشار والدین اقدام به انتخاب رشته می‌کنند.

اما عوامل زیادی هستند که هنگام انتخاب رشته باید در نظر داشت. به عنوان مثال،بازار کار این رشته به چه اندازه خوب است؟ وضعیت اقتصادی این رشته به چه صورت است؟ امکان پیشرفت در این رشته وجود دارد یا در گذر زمان این رشته منسوخ می‌شود؟ اگر توانستید پاسخی منطقی برای سوالات بالا در رابطه با انتخاب صحیح رشته دانشگاهی خود بیابید. پس امکان انتخاب آن رشته برای شما وجود دارد.شما می‌توانید با بررسی‌های نهایی صمیم سرنوشت ساز خودرا بگیرید.


چگونه به انتخاب صحیح رشته دانشگاهی خود کمک کنیم؟

باورهای غلطی در رابطه با انتخاب رشته وجود دارد.برخی افراد به جای اینکه درباره‌ی آینده شغلی خود نگران باشند. در میان رقابت‌های درست و غلط با اعداد و ارقام کنکور بازی می‌کنند. چون که تصور می‌کنند موفق شدن در کنکور و کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی برای انتخاب رشته مورد علاقه آنها کافی است. در صورتی که رتبه خوب کنکور فقط جایگاه شما در دانشگاه ها را مشخص می‌کند.

دانش‌آموزان باید قبل از هر چیزی میزان استعداد و توانایی خود در رشته مورد نظر  را محک بزنند و همچنین در نظر بگیرند تا چه اندازه به آن رشته علاقه‌مند هستند. اگر افراد بتوانند رشته‌ای متناسب با نقاط قوت، ضعف و بهره هوشی خود انتخاب کنند. در این صورت توانستند در مسیری قدم بردارند که به موفقیت ختم می‌شود.

هرچه میزان علاقه به رشته انتخابی بیشتر باشد، باعث افزایش انگیزه و تلاش فرد برای رسیدن به درجات بالا می‌شود. گاهی ممکن است افراد با تحت تاثیر قرار گرفتن از اطرفیان خود رشته‌ای را انتخاب کنند که به آن علاقه‌مند نیستند. اما باید درنظر داشت که داشتن علاقه و استعداد در انتخاب صحیح رشته دانشگاهی برای تمام افراد حائز اهمیت است. از همین رو نباید در انتخاب رشته دانشگاهی خود بی پروا عمل کنیم.


به چه رشته‌های دانشگاهی علاقه‌مند هستید؟

انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه فردی

هر روزه به تعداد رشته های دانشگاهی افزوده می‌شود.که هر کدام از این رشته ها خود شامل شاخه‌ها و زیرشاخه‌های متفاوت هستند. البته دسته بندی کلی آنها بر اساس مواردی مثل فنی، تئوری، محاسباتی، پزشکی صورت می‌گیرد.این دسته‌بندی کلی موجب شناخت بهتر شما از اهداف فردیتان و همچنین اهداف اجتماعی و آرمان‌گرایانه جامعه می‌شود.

افراد به نسبت علاقه‌ای که دارند وارد رشته‌هایی که با کار جسمی و فنی همراه است میشوند. همچنین برخی دیگر که علاقه به کار یا فعالیت در یک شرکت هستند رشته‌هایی مثل مدیریت و حسابداری را انتخاب میکنند. پس باید قبل از انتخاب رشته علاقه خود در هر حوزه کاری را بسنجید.


از رشته انتخابی خود شناخت کافی داشته باشید

هنگامی که بدون داشتن هیچ آگاهی و فقط با تحت تاثیر قرار گرفتن از اوضاع جامعه و فشار خانواده اقدام به انتخاب رشته کنید، امکان به وجود آمدن حس پشیمانی در شما هست. هر فردی در هنگام انتخاب صحیح رشته دانشگاهی باید در رابطه با ماهیت رشته، مهارت‌های لازم و ضروری آن، میزان تطابق وظایف شغلی با شخصیت فردی و همچنین جامعه و محیط کاری آن رشته اطلاعات کافی داشته باشند. در غیر این صورت امکان گرفتن تصمیم های نادرست و غلط برای افراد فراهم می‌شود.

البته آشنایی کامل با تمام ویژگی های رشته ها متفاوت برای همه افراد تقریبا غیرممکن است. از همین رو برای انتخاب رشته آینده‌ساز خود باید حتما به مشاورین مجرب و برتر این حوزه مراجعه کنیم.


در انتخاب صحیح رشته دانشگاهی با افراد متخصص مشورت کنید

مشورت و رفتن مشاوره از افراد متخصص برای انتخاب رشته

گرچه انتخاب رشته در گرو داشتن شناخت کافی از میزان علاقه و استعداد فرد از خودش است.اما همیشه مشورت  کردنبا افراد متخصص بهترین راه برای گرفتن صمیم های بزرگ و مهم زندگی است. زیرا اینگونه مسائل تنها یکبار در زندگی رخ می‌دهند. و اگر اشتباهی در این کار صورت بگیرد ، امکان بازگشت به عقب وجود ندارد. چه بسا که ممکن است چندین سال از عمر خود را به بطالت گذرانده باشیم.متخصصانی که در حوزه انتخاب رشته فعالیت می‌کنند.با گرفتن تست‌های شخصیت شناسی میزان سلایق، استعداد و اخلاقیات هر فرد را می‌سنجند.


به پتانسیل شغلی خوب در انتخاب صحیح رشته دانشگاهی توجه داشته باشد

این مورد را نیز می‌توان یکیاز راهکارهای شناخت رشته به حساب آورد.اگر هدف شما یافتن شغلی با درآمد بالا هست. بهتر است که در رابطه با شرایط استخدام و بازار کار رشته ها در جامعه کنونی تحقیق کنید. در برخی از رشته‌ها امکان پیدا کردن کار بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وجود ندارد.  فعالیت در  آن حوزه نیازمند کارآفرینی و یا تاسیس  شرکت خودتان هست.

به همین دلیل باید قبل از انتخاب صحیح رشته دانشگاهی مورد نظر خودتان پتانسیل شغلی رشته‌های مورد نظر خودتان را بررسی کنید.


نحوه فهمیدن میزان استعداد و توانایی هر فرد در  رشته‌های مختلف دانشگاهی

تاثیر میزان استعداد و توانایی در انتخاب رشته

گاهی برخی با وجود علاقه‌ای که به یک رشته دارند.هیچ استعداد و توانایی در انجام آن کار ندارند. آنها با انتخاب آن رشته نه تنها به خودشان بلکه به اطرفیانشان هم لطمه می‌زنند. زیرا عدم موفقیت در رشته تحصیلی موجب ناراحتی تمام اعضای خانواده می‌گردد. از همین رو هر کس در پروسه انتخاب رشته باید درباره‌ی همه چیز  تفکر کند.

مهم‌ترین کاری که در هنگام انتخاب رشته باید انجام شود، پرس و جو و تحقیق در رابطه با رشته مورد نظر خود به کمک متخصصان آن رشته است. گاهی در صورت امکان باید به عنوان کارآموز  در  زمینه شغل مربوطه فعالیت کرد. تا با همه چالش ها و مشکلات مسیر خود آشنا شد.

با همین روش می‌توانید میزان استعداد و توانایی خوددر ان شغل را هم محک بزنید. گرچه امروزه برخی تست های استعدادیابی تحصیلی و شغلی نیز وجود دارد. که انجام اینگونه تست‌ها توسط دانش‌آموزان موجب آرامش خیال آنها بابت درستی انتخابشان می‌شود. این تست‌ها بر پایه علم روانشناسی و شخصیت‌شناسی شکل گرفته‌اند. که انجام این تست ها لیستی از شغل‌هایی که شما در آنها موفق خواهید شد را به شما می‌دهد.

سوالات تخصصی که در رابطه با چگونگی انتخاب رشته کنکور مطرح می‌شوند. افراد را در مسیر تحصیلی خود هدایت می‌کنند. این سوالات بر اساس سه موضوع مهم هوش غالب، تیپ شخصیتی و ذاتی فرد و همچنین سبک و ارزش‌های کاری طراحی می‌شوند. با آنالیز پاسخ های این آزمون‌ها تمام نقاط قوت و ضعف شخصیت شما مشخص می‌شود. در نهایت رشته دانشگاهی مرتبط با شخصیت شما به شما پیشنهاد می‌شود.


آیا در رابطه با آینده شغلی هر رشته اطلاعات کسب کرده‌اید؟

جمع آوری اطلاعات در رابطه با آینده شغلی

قدم دیگر در انتخاب صحیح رشته دانشگاهی کسب اطلاعات کافی در رابطه با آینده شغلی آن رشته هست.  در نهایت هدف همه دانش آموزان از انتخاب رشته دانشگاهی رسیدن به شغل مورد علاقه خود است. پس از اینکه در رابطه با استعداد و توانایی داشتن در این شغل مطمئن شدیم و فهمیدیم که رشته انتخابی در تضاد با روحیه و شخصیت ما نیست. از همه مهم تر امکان انجام این کار در سال‌های باقیمانده عمرمان وجود دارد.

در آخر باید به دنبال پاسخ سوالات زیر برویم:

رشته انتخابی شما از لحاظ آینده شغلی تضمین شده است؟

آیا امکان پیشرفت و ارتقا معلومات در این شغل وجود دارد؟

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی این شغل باقی خواهد ماند؟

در صورتی که جواب سوالات بالا مثبت بود، می‌توانید آن رشته را انتخاب کنید. در غیر این صورت شما عمر خود را برای یادگیری رشته‌ای که آینده‌ای ندارد، هدر خواهید داد.


چه عوامل دیگری می‌تواند روی تغییر رشته شما تأثیرگذار باشد؟

گاهی عوامل زیادی موجب تغییر رشته شما می‌شود. از جمله این موارد تحت فشار قرار گرفتن توسط خانواده است. برخی از خانواده برایتحقق رویاهای خود فرزندان خود را مجبور به انتخاب رشته‌هایی که هیچ علاقه‌ای به آنها ندارند، می‌کنند.

البته این به معنی نیست که خانواده‌ها حق هیچ گونه دخالتی در انتخاب صحیح رشته دانشگاهی شما ندارند. بلکه مشورت با خانواده ها و دوستان نزدیک به تیپ شخصیتی شما یکی از راه‌های انتخاب رشته صحیح است. زیرا پیشنهاد آنها با توجه به شناخت زیادی که نسبت به شخصیت شما دارند بسیار قابل تامل هست. اما در آخر تصمیم گیرنده نهایی خود شما هستید.


برای انتخاب صحیح رشته دانشگاهی مشکلی با دوری از خانواده و تحصیل در  یک شهر دیگر را ندارید؟

یکی از مشکلات اساسی که در انتخاب رشته شما تاثیر گذار خواهد بود. روبه‌رویی با سوال: « مشکلی با دوری از خانواده و تحصیل در یک شهر دیگر را ندارید؟ » خواهد بود. جواب این سوال را تنها شما با توجه به شناخت خودتان از شخصیتی که دارید، می‌دهید. برخی افرادبه دلیل شخصیت وابسته‌ای که دارند. دوری از خانواده برای آنها سخت می‌شود. به همین جهت شهر خودشان اولویت بیشتری برای انتخاب رشته دارد.

در صورتی که تحصیل در شهر دیگر  برای شما مشکلی نداشته باشد. باید به مسائلی همچون مشکلات رفت‌وآمد، آشنا نبودن به آداب ورسوم شهرهای متفاوت، مشکلات مالی و امنیتی توجه کنید. به طور خلاصه تحصیل در شهر دیگر هم مشکلات خاص خود را به همراه دارد. که در هنگام انتخاب صحیح رشته دانشگاهی باید به آنها توجه شود.


حاضر هستید یک سال دیگر برای انتخاب صحیح رشته دانشگاهی صبر کنید؟

گاهی افراد ممکن است به هر دلیلی در سال اول کنکور قبول نشوند و یا رتبه خوبی برای انتخاب رشته مورد علاقه خود کسب نکنند. در اینگونه موارد آنها باید بررسی کنند که آیا حاضرند که یک سال دیگر برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود صبر کنند یا خیر؟ باید به این نکته توجه داشت که سال دوم کنکور بدون رفتن به مدرسه و همراهی معلمان خواهد بود.

به نظر شما با این اوصاف چند درصد احتمال موفقیت در سال دوم وجود خواهد داشت؟ حل این موضوع جز سخت‌ترین مراحل انتخاب رشته دانشگاهی هست. زیرا ریسک کردن در این زمینه نیازمند داشتن صبر و پشتکار فراوان خواهد بود.


۱۲ رشته‌ی تحصیلی آینده‌دار برای افرادی که برای گرفتن تصمیم آشفته هستند!

معرفی رشته های پولساز و آینده دار

همانطور که تا الان در رابطه با انتخاب رشته حرف زدیم. متوجه مهم و حیاتی بودن این موضوع شدیم. از همین رو باید بدانیم که انتخاب صحیح رشته دانشگاهی مسیر ما در ادامه زندگی را می‌سازد. از همین رو بهتر است قبل از انجام این کار به بررسی و تحقیق در رابطه با رشته‌های مورد علاقه خود بپردازیم.

ما برای آشنایی بیشتر، به بررسی ۱۲ تا از شغل‌های آینده‌دار و مناسب پرداختیم. تا افرادی که هنوز رشته مورد علاقه خود را پیدا نکردند، با این رشته‌ها آشنا شوند.

  1. کارآفرینی

تحصیل در رشته کارآفرینی مناسب افرادی با شخصیت مستقل هست. افرادی که علاقه به راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و مدرن را دارند. بهترین انتخاب برای آنها همین رشته خواهد بود. این رشته دارای گرایش های متفاوت زیادی است.

  1. علوم کامپیوتر

امروزه تمام کسب و کار ها نیازمند استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای رشد و  توسعه خود هستند. به همین دلیل تحصیل در رشته‌های کامپیوتری بسیار حائز اهمیت است. افرادی که به کار با کامپیوتر علاقه دارند. بهترین انتخاب برای آنها تحصیل در رشته‌های کامپیوتری خواهد بود. پس از اتمام دوران تحصیل شما می‌توانید با مهارت کامپیوتری خود در صنایع گوناگونی فعالیت کنید.

  1. زبان، انتخاب صحیح رشته دانشگاهی

تحصیل در رشته زبان امکان برقراری ارتباط با کشورهای گوناگون را به شما می‌دهد. رشته زبان از ان دسته رشته‌هایی هست که شم در هنام تحصیل هم امکان درآمدزایی از آن را دارید. از همین رو هیچگاه از انتخاب این رشته پشیمان نخواهید شد. پس از فارغ التحصیلی هم میتوانید به عنوان مترجم در شرکت‌های متفاوت به کار مشغول شوید.

  1. حقوق

از آنجایی که افراد برای انجام بسیاری از کارها نیازمند رعایت نکات حقوقی آن هستند. به همین دلیل قطعا سراغ افراد باتجربه و حقوقدان خواهند رفت. رشته حقوق تنها به معنای انتخاب شغل وکالت نیست. بلکه این رشته دارای گرایش‌های بسیاری همچون حقوق بین الملل، قانون کسب‌و‌کار و … است.

  1. گرافیک

بهترین انتخاب صحیح رشته دانشگاهی برای دانش‌آموزانی که به کارهای هنری علاقه دارند، گرافیک است. اگر به تحصیل در شغل‌های مدرن مشتاق باشید. رشته گرافیک با گرایش‌های متفاوت همچون طراحی لوگو، طراحی بازی، طراحی کتاب و غیره دارد. مختص افرادی با ذوق و سلیقه هنری است.

  1. علوم ارتباطات

رشته‌های ارتباطی مختصص افرادی با اعتماد به نفس بالا است. این افراد معمولا توانایی زیادی در گفتن صحبت‌های منطقی و صحیح را دارند. رشته علوم ارتباطات شامل گرایش رسانه و روزنامه‌نگاری است. بیشتر دروسی که در این رشته هست به صورت تئوری و جمعی تدریس می‌شود.

  1. پرستاری گزینه‌ای برای انتخاب صحیح رشته دانشگاهی

رشته پرستاری برخلاف تصور بسیاری از مردم یک رشته تخصصی ادامه‌دار نیست. شما می‌توانید با انتخاب این رشته در ادامه به تحصیل در حرفه‌های مامایی، پزشکی و محققی مشغول شوید. با انتخاب این رشته می‌توانید در  زمینه مراقبت و سلامت به مردم کمک کنید.

  1. مهندسی محیط زیست

امروزه با افزایش بحران‌ها و چالش‌های زیست محیطی در کل جهان مهندسی محیط زیست جز رشته‌های مهم تلقی می‌شود. اگر جز آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که به دروس شیمی و زیست‌شناسی علاقه دارید. همچنین اگر از دوستداران محیط زیست هستید امکان انتخاب این رشته برای شما وجود دارد.

  1. اقتصاد

اقتصاد از عوامل مهم و اساسی پیشرفت هر کشوری است. رشته اقتصاد به نسبت بسیاری از رشته‌های علوم انسانی از  بازارکار خوبی برخوردار است. عموما فعالیت در رشته‌های اقتصادی درآمد بالایی را به دنبال دارد. رشته اقتصاد به عنوان یک رشته پیشتاز و ضروری در کشورهای پیشرفته دنیا مورد اهمیت قرار می‌گیرد.

  1. روانشناسی

امروزه بیشتر مردم رو به مراجعه به روانشناسان برای حل مشکلات روحی و روانی خود آورده‌اند. افرادی که در رشته روانشناسی تحصیل می‌کنند. در جهت بسیاری از مسائل فردی و اجتماعی به مردم کمک می‌کنند. متخصصین این رشته به نسبت مهارت خود می‌توانند در  مراکز مختلف مشغول به کار شوند.

  1. مهندسی نفت

نفت به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع انرژی در هر کشور محسوب می‌شود. مهندسی نفت از رشته‌های پردرآمد رشته تحصیلی ریاضی وفیزیک است. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند در شرکت‌های خصوصی و دولتی حوزه پتروشیمی و نفت گاز مشغول به کار می‌شوند. قبولی در این رشته نیازمندکسب رتبه خوبی در کنکور است.

  1. مدیریت بازرگانی

در چندین سال گذشته اهمیت رشته‌های مدیریتی و گرایش‌های مختلف آن بیشتر شده است. انتخاب صحیح رشته دانشگاهی مدیریت باعث کسب درآمد بالایی خواهد شد. با پیشرفت و نیاز بیشتر مردم به مدیریت و برنامه ریزی برای استراتژی بهتر شغل آنها، تقاضا برای تحصیل در این رشته بیشتر شده است.


انتخاب صحیح رشته دانشگاهی از دیدگاه موفق‌ترین افراد جهان

گاهی اوقات افراد برای تصمیم گیری صحیح نیازمند مشورت با افراد موفق هستند. با مشورت گرفتن از افراد متخصص احتمال انتخاب غلط رشته دانشگاهی به حداقل می‌رسد. از همین رو ما سخن برخی افراد متخصص و موفق دنیا را در رابطه با انتخاب رشته برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

سخنان بیل گیس در رابطه با انتخاب رشته

بیل گیس نام اختصاری ویلیام هنری گیتس سوم مشهور است. او بنیان گذار و رئیس شرکت بزر مایکروسافت است. بیل گیس معتقد است که در چند سال آینده تمام سازمان‌ها و کارخانجات بر پایه هوش مصنوعی به فعالیت می‌پردازند. از نظر او رشته‌هایی نظیر علوم زیست‌شناسی، هوش مصنوعی و انرژی رشته‌هایی موثر و دنباله دار در آینده  خواهند بود. انتخاب هر یک از این رشته‌ها موجب موفقیت والای آن فرد می‌شود.

سخنان استیو جابز در رابطه با انتخاب صحیح رشته دانشگاهی

استیو جابز موسس و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل از موفق‌ترین افراد در دنیا است. از نظر استیو جابز شغل هر کس جز بزری از زندی او را در بر می‌یرد. از همین رو برای انتخاب آن باید دقت و وقت زیادی صرف شود. او عقیده دارد که اگر تمام انسان‌ها با علاقه شغل خود را انتخاب کنند. حتما به موفقیت خواهند رسید و سختی‌های راه برای آنها دشوار نخواهد بود.

سخنان مارک زاکربرگ در رابطه با انتخاب صحیح رشته دانشگاهی

مارک زاکربرگ به عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان برنامه‌نویس و موسس شبکه اجتماعی پرطرفدار فیسبوک است. از نظر او کاری ارزش انجام دادن دارد که از انجام آن لذت کافی را برد. به همین دلیل انتخاب صحیح رشته دانشگاهی هم نیازمند ریسک و نترسیدن هست. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله «پشت کنکور بمونیم یا بریم دانشگاه؟» را نیز مطالعه نمایید.


سخن آخر

در آخر باید خاطر نشان شد که انتخاب صحیح رشته دانشگاهی به دقت و زمان زیادی نیاز دارد. هر فردی خودش بهتر از هر کسی از شخصیت و علایق خودش خبر دارد. پس بهترین فردی که به او کمک می‌کند خودش است. البته راهنمایی و مشورت با افراد متخصص هم کمک زیادی به آنها می‌کند. آموزشگاه موفقیت با برخورداری از بهترین مشاوران و متخصصان در حوزه انتخاب رشته به شما در این مسیر سرنوشت ساز کمک می‌کند. در صورتی که قصد انتخاب رشته سرنوشت ساز خود را دارید. امکان دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران ما وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ ۰۲۱۲۲۸۹۱۸۴۰ تماس بگیرید.

Rate this post
دیدگاه کاربران
  • مهرداد نیکو منش 1 آبان 1401

    خسته نباشین ببخشید چه جوری میشه انتخاب رشته کرد؟ خودم می تونم یا باید کافی نت؟

    • movafaghiat 9 اسفند 1401

      درود بر شما، برای وارد کردن اطلاعات داخل سایت میتوانید هم خودتان این کار را انجام دهید و یا از کافی نت استفاده کنید که بستگی به میزان آشنایی شما با اینترنت دارد. برای جیدمان اولویت ها پیشنهاد میشود در صورتی اطلاعات کافی ندارید حتما به یک مشاور خوب مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *